Hlavní obsah

Dysgrafie

Foto: Ivana Vencová

Obrázek pochází z www.pixabay.com

Napíšu Vám o dysgrafii.

Článek

Jedná se o poruchu grafického projevu. Především mají špatné napodobení tvaru pismen a jejich řazení. Dítě špatně si zapamatovává tvary písmen a pak je zaměňuje za tvarově podobná. Za příčinu dysgrafie se bere nedostatečně rozvinutá jemná i hrubá motorika, plus koordinace pohybů. Tato příčina postihuje zrakovou a pohybovou paměť, pozornost a prostorovou orientaci. Dítě má křečovité, těžkopádné a neúhledné písmo. Žákům může dělat problém, dodržovat výšku písma. Dysgrafie se často spojuje dyslexií. Za důležité se bere, řešit problémy v předškolním věku (dítě nechce kreslit, je nemotorné, neumí stát na jedné noze atd.). Za pomocí hraní lze předcházet poruchám chování a učení.

Projevy dysgrafie

Za častý projev dysgrafie se uvádí pomalé tempo psaní, časté chyby v opisu i přepisu diktátu, při psaní častěji odpočívají, špatné držení psacího náčiní, plete se jim psací a tiskací písmeno. Při psaní se musejí soustředit a nedokážou zkombinovat soustředění na grafickou stránku a pravopis. Často se projevuje kombinace deficitů (problémy s jemnou motorikou, snížená zraková představivost).

Vhodné přístupy u dysgrafie

U dětí se musí zajistit kvalitní náprava a rehabilitace (procvičování). Při osvojení i upevňování písmen se může použít multisenzoriální přístup. Multisenzoriální přístup znamená, že dítě zkouší modelovat písmenko (např: z drátku). Musíme zkoušet upevňování správného úchopu psacího prostředku. Dítě po zlepšení, by se mělo pochválit. Za vhodné pomůcky se považují podložka pro sklon písma, vhodné psací i kreslící náčiní (trojhranné tužky i pastelky), papírový kornout pro nácvik správného sklonu psacích nástrojů. Respektuje se pomalejší tempo psaní u jedince.

Rozvoj hrubé motoriky

Rozvíjí se pohyb trupu, končetin a hlavy. Před samotným psaní se provádí cvičení (mávání, kroužení), přidají se pohyby dlaní (kroužení, vpřed, vzad, vlevo, vpravo). Bez cvičení by byl pohyb křečovitý.

Rozvoj jemné motoriky

Zde se rozvíjí pohyb rukou a prstů (modelování, vytrhávání, skládání papíru, navlékání korálků). Věnujeme se pohybům prstů před psaním (dotek prstů obou rukou,i bez zraku, oddalování prstů). Sestava za pomocí dlaní (dotek špičkami prstů o sebe). Cvičení pohybové paměti, dítě opakuje cvičení, co předvádí učitel.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Dysgrafie

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám