Článek
Jedná se o poruchy řeči a jazyka, které se týkají problémů v komunikaci i souvisejících oblastech. Samotné poruchy se mohou pohybovat od jednoduchého nahrazování zvuku až po neschopnost porozumět nebo neumět používat svůj rodný jazyk.
Lidé, které trpí poruchou komunikace, většinou mají potíže s pragmatikou. Pragmatika je disciplína, studující jazyk ve vztahu k řečovému aktu i okolnostem komunikace. Lidé nemusí rozumět komunikaci, jiný jenom přerušují mluvení a jiný nedokážou ani se přimět mluvit. Tyto poruchy se diagnostikují v dětství nebo v dospívání. Některé tyto poruchy přetrvávají až do dospělosti. Tyto problémy se mohou objevit i u jiných poruch.
Při diagnostice se testuje i hodnotí, zda je výkon pod vývojovým očekáváním a jestli významně zasahuje do akademického výkonu, sociální interakce nebo do každodenního života. Toto vyhodnocení určuje, zda se funkce nachází mimo trasu nebo zpoždění. Také osoba může mít problémy s komunikací, ale nebude splňovat kritéria DSM, což se může stát méněcennou osobou. V Kategorii DSM se nenacházejí všechny poruchy komunikace např: poruchy sluchového zpracování (zde chybí).
Druhy poruch komunikace podle DSM
1. Expresní jazyková porucha- potíže ve vyjadřování se nad rámec jednoduchých vět i omezenou slovní zásobou
2. Smíšená receptivní- expresní jazyková porucha- potíže pochopit požadavek druhých
3. Koktavost- porucha řeči charakterizována poruchou plynulosti. Zvuky, slabiky nebo slova se můžou opakovat nebo i prodlužovat.
4. Fonologická porucha- chyba ve výrobě, použití, reprezentaci i organizaci zvuků.
5. Porucha komunikace jinak nespecifická- tyto poruchy v rámci nespecifické nesplňují poruchy specifické
Léčba poruchy
K léčbě se přistupuje z multidisciplinárního hlediska. Zavede se trvalá terapeutická koordinace mezi různými odborníky. Odborníci se zapojujou do péče a rodiny, který chtějí dosáhnout společných cílů. Snižují se zde specifické potíže a podpoří se komplexní rozvoj.
Za nejvýraznější léčbu se považuje logopedie. Logopedie musí být multifunkční a začít co nejdříve. Děti s významnými chronickými obtížemi mohou vyžadovat vícenásobnou léčbu. Jako je psychopedagogika, psychologická a terapeutická léčba.
Při léčbě poruch komunikace se nevyskytuje farmakologická léčba. Jen, když má pacient např: úzkost, tak se mu podají léky na úzkost.