350 milionů let stará rostlina nepřipomíná nic, co jste kdy viděli

Foto: Tim Stonesifer/CC BY-SA

Zkamenělé rostliny se ve fosilních záznamech objevují poměrně často, jsou obvykle zachovány jako kmen nebo list, což dává malou představu o tom, jak mohl celý strom vypadat. Nově objevené zkamenělé stromy z New Brunswicku v Kanadě však mají v záznamech dost na to, aby odhalily, že měly velmi překvapivý vzhled, jaký tu ještě nebyl.

„Způsob, jakým tento strom produkoval ohromně dlouhé listy kolem svého vřetenového kmene a jejich počet na krátké délce kmene, je zarážející,“ řekl v prohlášení Robert Gastaldo z Colby College ve Waterville, Maine.

Podle článku publikováného v časopise Current Biology, jsou ve fosilních záznamech vidět kapradiny a palmy, a zatímco tato nová rostlina připomíná palmu, předpokládá se, že rostlina Sanfordiacaulisis je stará 350 milionů let, což předpovídá existenci palem známých ve fosilních záznamech o 300 milionů let dříve.

Listy palmy se obvykle shlukují na vrcholu v malém počtu, ale předpokládá se, že nový fosilní strom měl více než 250 velkých listů nejen v horní části rostliny, ale také rostoucí kolem kmene.

Sanfordiacaulis uchovává kolem svého kmene více než 250 listů, přičemž každý částečně zachovaný list se rozprostírá 1,75 metru od něj,“ řekl Gastaldo.

Strom měl kmen o průměru asi 16 centimetrů s listy, které začaly růst kolem kmene ve spirálovitém větvení s velmi hustým růstem, což vedlo k objemné koruně na vrcholu stromu.

„Odhadujeme, že každý list před ukončením vyrostl nejméně o další metr. To znamená, že „štětec na láhve“ měl hustý baldachýn listů, který sahal nejméně 5,5 metru (nebo 18 stop) kolem kmene, který nebyl dřevnatý a měl průměr pouze 16 centimetrů (nebo 0,5 stopy). Přinejmenším zarážející,“ řekl Gastaldo.

Tým se domnívá, že fosilie byly zachovány kvůli zemětřesení, které způsobilo, že tyto stromy byly pohřbeny podél okraje trhlinového jezera. Jeden exemplář byl objeven před sedmi lety a nyní byly také objeveny další čtyři kompletní exempláře stejné rostliny nalezené poblíž. Jeden z exemplářů ukazuje, jak se listy odchýlily od špičky stromu.

„Jakýkoli fosilní strom s neporušenou korunou je raritou v historii života,“ řekl Gastaldo. „To, že jsou korunní listy připojeny ke kmeni, samo o sobě vyvolává otázky, co je to za rostlinu, jak je tato rostlina organizována a zda je to nějaká forma, která pokračuje do současnosti, nebo je to mimo ‚normální‘ koncept stromu? Všechny tyto a další otázky vedly k tomuto mnohaletému úsilí.“

Proč mohl mít strom tak neobvyklé uspořádání listů, je stále předmětem diskuse. Vědci se domnívají, že by to mohlo být tak, že listy byly tak dlouhé, aby zachytily co nejvíce světla, takže rostlina mohla ve stejném prostředí konkurovat ostatním menším rostlinám. Tým si myslí, že toto je jeden z prvních důkazů o tom, že stromy rostou na různých úrovních, známé jako sub-balíkové vrstvení.

„Historie života na souši se skládá z rostlin a zvířat, která se nepodobají žádnému z těch, kteří žijí v současnosti,“ řekl Gastaldo. „Evoluční mechanismy fungující v hluboké minulosti vyústily v organismy, které úspěšně žily po dlouhá časová období, ale jejich tvary, formy, růstové architektury a životní historie se ubíraly odlišnými trajektoriemi a strategiemi. Vzácné a neobvyklé fosilie, jako je strom New Brunswick, jsou jen jedním příkladem toho, co kolonizovalo naši planetu, ale byl to neúspěšný experiment.

Tato velkolepá a neobvyklá fosilie odhaluje, že vegetace v raném karbonu byla mnohem složitější, než se dříve myslelo. Pokud se nemůžete nabažit toho, že rostliny dělají něco trochu nečekaného, ​​podívejte se na tyto zombie kapradiny.