Článek
Seat Leon třetí generace, interně označovaný jako 5F, byl na trhu od roku 2012 a rychle si získal oblibu díky svému ostrému designu, agilním jízdním vlastnostem a technice sdílené s koncernovými sourozenci VW Golf a Škoda Octavia. V roce 2017 prošel modernizací (faceliftem), která sice nebyla revoluční, ale vylepšila tento už tak povedený model v klíčových oblastech. Právě tato faceliftovaná verze (cca 2017-2020) se dnes stává stále zajímavější volbou na trhu ojetých vozů.
Co přinesl facelift?
Modernizace byla spíše evoluční a zaměřila se na detaily:
- Design: Změny byly decentní. Nová přední maska je o něco širší, přepracované byly nárazníky a hlavní světlomety i zadní svítilny dostaly novou, ostřejší grafiku a často plně LED technologii (Seat Lighting). Celkově si Leon zachoval svůj dynamický a atraktivní vzhled, který stárne pomalu.
- Interiér a Technologie: Nejvýraznější změnou uvnitř je modernizovaný infotainment systém. Centrální displej narostl (až na 8 palců), zbavil se některých fyzických tlačítek po stranách a získal lepší konektivitu (Full Link – Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink). Přibyly také nové možnosti jako bezdrátové nabíjení telefonu nebo Traffic Jam Assist (asistent pro jízdu v koloně). Pozdější modely mohly mít i digitální přístrojový štít (Virtual Cockpit). Kvalita materiálů a zpracování zůstala na dobré úrovni, i když možná nedosahuje prémiovosti Golfu. Ergonomie je však příkladná.
- Motory a Technika: Pod kapotou se objevily některé aktualizované nebo nové jednotky. Zejména benzinový motor 1.4 TSI byl postupně nahrazen modernějším a úspornějším 1.5 TSI EVO (96 kW a 110 kW). Základem zůstal tříválec 1.0 TSI (obvykle 85 kW), který překvapí svou dynamikou a úsporností. Na straně dieselů pokračovaly spolehlivé a úsporné motory 1.6 TDI (typicky 85 kW) a silnější 2.0 TDI (110 kW nebo 135 kW). Podvozek zůstal naladěn spíše sportovněji, což zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti, ale na nekvalitních silnicích může být komfort o něco nižší, zejména u verzí FR nebo s většími koly.

Seat Leon Facelift
Proč je Leon „Skrytý Poklad“?
Na trhu ojetin často stojí ve stínu svých koncernových příbuzných, Volkswagenu Golf a Škody Octavia. A právě v tom se skrývá jeho síla:
- Cena vs. Hodnota: Leon často nabízí srovnatelnou techniku, spolehlivost a výbavu jako VW Golf, ale za citelně nižší cenu. Oproti Octavii sice ztrácí v objemu kufru (zejména u hatchbacku), ale kontruje atraktivnějším designem a zábavnějšími jízdními vlastnostmi.
- Spolehlivá Technika: Sdílení platformy MQB a pohonných jednotek s masově rozšířenými modely VW Group znamená dobrou dostupnost náhradních dílů, širokou servisní síť a prověřenou spolehlivost většiny komponent. Motory TSI z této generace (zejména 1.0, 1.4 a 1.5 TSI) již netrpí problémy svých předchůdců a diesely TDI (řada EA288) jsou považovány za velmi odolné a úsporné.
- Atraktivní Design a Jízdní Vlastnosti: Leon působí dynamičtěji a mladistvěji než Golf nebo Octavia. Jeho podvozek nabízí skvělý kompromis mezi agilitou a komfortem (i když s mírným příklonem k agilitě), řízení je přesné a komunikativní. Je to auto, které dokáže řidiče bavit.
- Variabilita: Kromě pětidveřového hatchbacku je k dispozici i velmi praktická verze kombi (označená ST), která nabízí velkorysý zavazadlový prostor (587 litrů) a je skvělou rodinnou alternativou. Existovaly i verze s pohonem všech kol 4Drive (obvykle spojené s motory 2.0 TDI).
- Menší Povědomí = Lepší Nabídky: Protože není tak „profláknutý“ jako Golf nebo Octavia, může být snazší najít kus v dobrém stavu za rozumnou cenu, který nebyl flotilovým vozem s obrovským nájezdem.

Seat Leon ST
Srovnání s Alternativami:
- Volkswagen Golf Mk7/7.5: Etalon třídy. Nabízí o něco kvalitnější interiér, často komfortnější podvozek a pocitově prémiovější dojem. Je ale zpravidla dražší a designově konzervativnější.
- Škoda Octavia Mk3 Facelift: Královna praktičnosti. Nabízí bezkonkurenční zavazadlový prostor (liftback i kombi) a spoustu místa pro posádku. Jízdně je ale méně zábavná a design je usedlejší. Cenově bývá Leonu blízko, ale často s vyšším nájezdem (oblíbená u firem).
- Ford Focus (Mk3 Facelift / Mk4): Tradičně silný v jízdních vlastnostech, nabízí vynikající podvozek a řízení. Interiér může působit subjektivně méně kvalitně nebo ergonomicky hůře než u Leonu. Spolehlivost motorů EcoBoost je dobrá, ale je třeba dbát na údržbu.
- Hyundai i30 / Kia Ceed (podobné ročníky): Silná konkurence z Koreje. Nabízí dobrý poměr ceny a výbavy, často ještě s platnou dlouhou zárukou (nutno ověřit podmínky). Kvalitou i jízdními vlastnostmi se Leonu velmi přiblížily, design je věcí vkusu.
- Peugeot 308: Zaujme originálním interiérem (i-Cockpit) a komfortním naladěním podvozku. Nabízí úsporné motory PureTech a BlueHDi. Ergonomie malého volantu a pohledu na budíky nemusí sedět každému.
- Renault Mégane: Nabízí výrazný design a solidní komfort. Spolehlivost moderních Renaultů je na dobré úrovni. Infotainment R-Link může být méně intuitivní než systém v Leonu.
Závěr
Seat Leon 5F po faceliftu (2017-2020) představuje na trhu ojetin sportovnější alternativu ke Golfu a Octavii, a to především díky svému designu a agilnějším jízdním vlastnostem. Zároveň je velmi často i cenově dostupnější, což z něj dělá mimořádně atraktivní volbu pro ty, kteří hledají zábavný, spolehlivý a dobře vypadající vůz, ale nechtějí platit „prémiový“ příplatek za značku VW nebo nepotřebují tak velký kufr Octavie. Zatímco Škoda Octavia si i nadále drží svou pozici nekorunovaného krále českých silnic, a její přítomnost je takřka samozřejmostí na každém parkovišti, Seat Leon si svou osobitost a dynamický design udržuje spíše v pozici stylovější alternativy. Jeho menší četnost, patrná například i při pohledu na parkovací místa u obchodních center, tak z něj činí vůz pro ty, kteří hledají něco méně okoukaného, aniž by museli slevit z praktičnosti a moderních technologií. Pokud tedy vybíráte ojetý kompakt, dejte Leonu šanci – mohl by vás příjemně překvapit jako chytrý a dynamický kompromis.
Při výběru konkrétního kusu samozřejmě platí standardní pravidla – prověřit historii, stav a absolvovat důkladnou zkušební jízdu.