Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Mýto v Praze? Mělo se zavést dávno, být vyšší, platit v celém centru… a třeba i v Brně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay.com

Praha je starobylé město a nebylo vybudováno pro auta

V Praze snad bude zpoplatněn vjezd do malé části centra. Je to jistě krok správným směrem. Díky za to, ale přemýšlejme o rozšíření tohoto opatření i do dalších částí Prahy a také do jiných měst.

Článek

V centru Prahy se chystá zavedení mýta, tedy pardon, poplatku za vjezd.[1] Musíme být prostě věrní odkazu Švejka, Cimrmana a Kafky a říkat, že nezavádíme žádné mýto, jen zpoplatňujeme vjezd do centra…

Říkám, hurá! Mělo se to tedy udělat dávno, platit by se mohlo více než ony navrhované dvě stovky, a hlavně by se poplatek mohl vztahovat na větší oblast než pár ulic v samotném centru města.

Jezdit v Praze do centra autem je zbytečný luxus a má být zpoplatněn

Praha má jednu z nejlepších MHD na světě. A to není jen můj pocit získaný procestováním půlky světa, ale i výsledek odborných mezinárodních studií.[2] V poměru cena-výkon je asi pražská MHD vůbec nejlepší na světě. Speciálně v centru Prahy je síť metra, tramvají i autobusů tak hustá, že je absolutně nepochopitelné, proč by zde někdo měl používat automobil. Výjimkou jsou samozřejmě lidé s hendikepem či někdo, kdo zrovna stěhuje almaru po babičce. Ale těch bude menšina a tyhle případy se dají vyřešit. Naopak, když tak třeba na křižovatce u Filozofické fakulty pozoruji dopravu, vidím kolonu SUV, v každém často pouze jeden řidič. Říkám si, proč? Odpověď bude asi: „Prostě mám prachy, káru za dva mega, tak nebudu jezdit sockou, ne.“ Nejezdi, ale hezky za to svoje auto plať. Centrum Prahy navíc bylo postaveno v době před rozšířením automobilů, na které není ani navržené a ani schopné je zvládat. Krom toho je Praha považována za jedno z nejkrásnějších měst vůbec a láká na svou krásu turisty z celého světa přivážejících nemalé peníze do naší ekonomiky. A turisté rozhodně nejezdí do Prahy kvůli tomu, aby se zde prodírali mezi auty.

Autíčkářům umožňují život právě lidé v MHD

Většina Pražanů naštěstí chápe, jak dobrou veřejnou dopravu mají a hojně ji používají. Stačí se podívat na úctyhodná čísla pod tímto oddílem. Pokud se započítá i chůze a cyklistika, připadne na dopravu auty asi čtvrtina výkonu a na MHD přes polovinu. Každodenně jezdí po Praze autem kolem 17 % lidí, což není tak moc, ale docela to stačí. Město prostě na auta není designované. Pokud by všichni nebo jen část z těch, co jezdí veřejnou dopravou, přesedla do aut nejlépe po jednom, bude to znamenat totální kolaps. Pokud někdo nadává ve svém SUV na tramvaj, která mu „překáží“, je to úsměvné. Onen řidič by si měl uvědomit, že pokud by všichni pasažéři z té nacpané tramvaje přesedli do aut, stál by v té koloně o dost déle.

Jen a pouze to, že většina lidí zhusta používá veřejnou dopravu, umožňuje vůbec menšině lidí jezdit v Praze auty. Pokud bychom chtěli jezdit v Praze auty všichni, museli bychom použít metody jako v Číně - dálnice dvacet pruhů a nad tím estakáda s dalšími deseti. A to snad v Praze - třeba na magistrále - snad nikdo nechce.

Průměrný denní počet přepravených osob veřejnou dopravou v Praze: [3]

Metro: 926 tisíc pasažérů

Tramvaje: 864 tisíc pasažérů

Autobusy: 647 tisíc pasažérů

Vlaky: 160 tisíc pasažérů

Připravovaný pražský poplatek je jistě dobrý začátek

Začít od října s poplatkem 200 korun za vjezd do pár ulic rozprostřených v samotném centru po obou březích Vltavy je určitě dobrý začátek. Magistrátu, a především Zdeňku Hřibovi za něj tleskám. Pamatuji debaty o tomto problému před deseti lety a tehdy jsem skoro nevěřil, že se toho vůbec dožiju. Myslím, že by bylo dobré přistoupit k tomu jako k pilotnímu projektu a začít uvažovat o jeho rozšíření a také zvýšení částky. Rozšíření na minimálně celou památkovou rezervaci a asi i nějaké bezprostřední okolí by mi přišlo jako minimum a cenu tak 10-15 euro bych považoval za adekvátní. Například v Londýně se platí 15 liber a zpoplatněná zóna je docela velká.[4] Eventuální rozšíření zpoplatněné zóny v Praze by samozřejmě mělo vzejít z odborné debaty mezi experty na dopravu, urbanisty, ekology, neziskovkami a místními obyvateli. Nechat to prostě rok běžet a pak vyhodnotit, odborně posoudit, prodebatovat a rozhodnout, co dál. A nemuselo by zůstávat jen u Prahy. Debata o zpoplatnění aut v historických centrech měst by se měla zahájit i v řadě dalších míst. Nejde přitom – zejména v případě menších sídel – jen o to, aby auta zaplatila za vjezd do historického centra, ale také o řešení nešvaru s parkovišti na náměstích. Třeba v Českých Budějovicích se tradičně využívají náměstí jako parkoviště, a to je fakt humus. Budějovice nejsou vůbec nějaký výjimečný případ. Historická náměstí a centra měst jsou pro lidi a pokud tam někdo musí autem, ať platí a parkuje si někde jinde než na hlavním náměstí.

Jaký je váš názor na zpoplatnění vjezdu do centra Prahy? Hlasujete v anketě úplně dole.

Poznámky a další zdroje

[1] https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-za-vjezd-do-centra-prahy-200-korun-doplatime-na-to-my-boji-se-okolni-casti-244866

[2]https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/praha-druha-nejlepsi-doprava-na-svete-mhd.A230408_143143_eko-doprava_tty

[3] https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/dpp-v-datech

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/London_congestion_charge

Anketa

Jak se stavíte ke zpoplatnění vjezdu do center měst?
Mělo se to udělat dávno.
23,1 %
Nesouhlasím s tím.
67,7 %
Počkám, jak se to osvědčí v Praze a pak se rozhodnu
2,1 %
Auta bych ve velkých městech úplně zakázal/a.
7,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 195 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz