Článek
V centru Prahy se chystá zavedení mýta, tedy pardon, poplatku za vjezd.[1] Musíme být prostě věrní odkazu Švejka, Cimrmana a Kafky a říkat, že nezavádíme žádné mýto, jen zpoplatňujeme vjezd do centra…
Říkám, hurá! Mělo se to tedy udělat dávno, platit by se mohlo více než ony navrhované dvě stovky, a hlavně by se poplatek mohl vztahovat na větší oblast než pár ulic v samotném centru města.
Jezdit v Praze do centra autem je zbytečný luxus a má být zpoplatněn
Praha má jednu z nejlepších MHD na světě. A to není jen můj pocit získaný procestováním půlky světa, ale i výsledek odborných mezinárodních studií.[2] V poměru cena-výkon je asi pražská MHD vůbec nejlepší na světě. Speciálně v centru Prahy je síť metra, tramvají i autobusů tak hustá, že je absolutně nepochopitelné, proč by zde někdo měl používat automobil. Výjimkou jsou samozřejmě lidé s hendikepem či někdo, kdo zrovna stěhuje almaru po babičce. Ale těch bude menšina a tyhle případy se dají vyřešit. Naopak, když tak třeba na křižovatce u Filozofické fakulty pozoruji dopravu, vidím kolonu SUV, v každém často pouze jeden řidič. Říkám si, proč? Odpověď bude asi: „Prostě mám prachy, káru za dva mega, tak nebudu jezdit sockou, ne.“ Nejezdi, ale hezky za to svoje auto plať. Centrum Prahy navíc bylo postaveno v době před rozšířením automobilů, na které není ani navržené a ani schopné je zvládat. Krom toho je Praha považována za jedno z nejkrásnějších měst vůbec a láká na svou krásu turisty z celého světa přivážejících nemalé peníze do naší ekonomiky. A turisté rozhodně nejezdí do Prahy kvůli tomu, aby se zde prodírali mezi auty.
Autíčkářům umožňují život právě lidé v MHD
Většina Pražanů naštěstí chápe, jak dobrou veřejnou dopravu mají a hojně ji používají. Stačí se podívat na úctyhodná čísla pod tímto oddílem. Pokud se započítá i chůze a cyklistika, připadne na dopravu auty asi čtvrtina výkonu a na MHD přes polovinu. Každodenně jezdí po Praze autem kolem 17 % lidí, což není tak moc, ale docela to stačí. Město prostě na auta není designované. Pokud by všichni nebo jen část z těch, co jezdí veřejnou dopravou, přesedla do aut nejlépe po jednom, bude to znamenat totální kolaps. Pokud někdo nadává ve svém SUV na tramvaj, která mu „překáží“, je to úsměvné. Onen řidič by si měl uvědomit, že pokud by všichni pasažéři z té nacpané tramvaje přesedli do aut, stál by v té koloně o dost déle.
Jen a pouze to, že většina lidí zhusta používá veřejnou dopravu, umožňuje vůbec menšině lidí jezdit v Praze auty. Pokud bychom chtěli jezdit v Praze auty všichni, museli bychom použít metody jako v Číně - dálnice dvacet pruhů a nad tím estakáda s dalšími deseti. A to snad v Praze - třeba na magistrále - snad nikdo nechce.
Průměrný denní počet přepravených osob veřejnou dopravou v Praze: [3]
Metro: 926 tisíc pasažérů
Tramvaje: 864 tisíc pasažérů
Autobusy: 647 tisíc pasažérů
Vlaky: 160 tisíc pasažérů
Připravovaný pražský poplatek je jistě dobrý začátek
Začít od října s poplatkem 200 korun za vjezd do pár ulic rozprostřených v samotném centru po obou březích Vltavy je určitě dobrý začátek. Magistrátu, a především Zdeňku Hřibovi za něj tleskám. Pamatuji debaty o tomto problému před deseti lety a tehdy jsem skoro nevěřil, že se toho vůbec dožiju. Myslím, že by bylo dobré přistoupit k tomu jako k pilotnímu projektu a začít uvažovat o jeho rozšíření a také zvýšení částky. Rozšíření na minimálně celou památkovou rezervaci a asi i nějaké bezprostřední okolí by mi přišlo jako minimum a cenu tak 10-15 euro bych považoval za adekvátní. Například v Londýně se platí 15 liber a zpoplatněná zóna je docela velká.[4] Eventuální rozšíření zpoplatněné zóny v Praze by samozřejmě mělo vzejít z odborné debaty mezi experty na dopravu, urbanisty, ekology, neziskovkami a místními obyvateli. Nechat to prostě rok běžet a pak vyhodnotit, odborně posoudit, prodebatovat a rozhodnout, co dál. A nemuselo by zůstávat jen u Prahy. Debata o zpoplatnění aut v historických centrech měst by se měla zahájit i v řadě dalších míst. Nejde přitom – zejména v případě menších sídel – jen o to, aby auta zaplatila za vjezd do historického centra, ale také o řešení nešvaru s parkovišti na náměstích. Třeba v Českých Budějovicích se tradičně využívají náměstí jako parkoviště, a to je fakt humus. Budějovice nejsou vůbec nějaký výjimečný případ. Historická náměstí a centra měst jsou pro lidi a pokud tam někdo musí autem, ať platí a parkuje si někde jinde než na hlavním náměstí.
Jaký je váš názor na zpoplatnění vjezdu do centra Prahy? Hlasujete v anketě úplně dole.
Poznámky a další zdroje
[1] https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-za-vjezd-do-centra-prahy-200-korun-doplatime-na-to-my-boji-se-okolni-casti-244866
[2]https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/praha-druha-nejlepsi-doprava-na-svete-mhd.A230408_143143_eko-doprava_tty
[3] https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/dpp-v-datech
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/London_congestion_charge