Článek
JEŠTĚ NEJSEM, KÝM CHCI BÝT
(V českých kinech od 3. 10. 2024)
Intimní dokument o životě české fotografky Libuše Jarcovjákové. Tématem, které se prolíná filmem, je touha po opravdovosti a svobodě. Můžeme v něm nahlédnout jak do zákulisí focení pro japonskou avantgardní značku Comme des Garçons, tak třeba i do nočního života pražských dělníků. Obraz snímku je složen výhradně z fotografií Jarcovjákové a je doprovázen jejím vlastním hlasem, což výrazně umocňuje jeho atmosféru.
VYSVĚTLENÍ VŠEHO (Magyarázat mindenre)
(V českých kinech od 9. 1. 2025)
Osobně je pro mě někdy náročné soustředit se na dvouapůlhodinové a delší filmy. U tohoto výborného maďarského filmu jsem s tím problém vůbec neměl. Popisuje, jak oprávněné vyhození od maturitní zkoušky (proložené jednou nešťastnou poznámkou učitele) může vést k mediální bouři a prohlubování napětí mezi voliči Fidesze a liberální částí maďarské společnosti. I když hlavní příčina těchto událostí (minimálně v tomto případě) je primárně osobní a vztahová než politická. Oceňuji, že žádný z protagonistů, jež jsou součástí tohoto sporu, nebyl vylíčen černobíle.
SUBSTANCE
(V českých kinech od 10. 10. 2024)
Kdo z nás by nechtěl mít bezchybně vytvarované tělo a esteticky dokonalý obličej bez vrásek, které jsou předmětem touhy mnoha lidí v jeho okolí? Co se stane, když člověk začne o podobné atributy v důsledku stárnutí přicházet? Co všechno je ochoten obětovat pro, aby si je udržel?A kde začíná hranice, kdy toto obětování je sebedestruktivní?
Tyto otázky a témata tělesnosti, identity a důraz společnost na krásu zkoumá velmi intenzivní a audiovizuální krásný snímek Substance, který probudil silné reakce mezi diváky v Cannes a podobné reakce vyvolával i mezi diváky ve Varech. V hlavních rolích Demi Moore a Margaret Qualley.
TA DRUHÁ
(V českých kinech se objeví někdy na jaře 2025.)
Výborný citlivě natočený český dokument o starší sestře autistické holčičky. Pozice sourozence někoho s duševním či fyzickým onemocněním není vůbec jednoduchá. Pozornost rodiny je upřena na dítě s obtížemi a druhé dítě často musí v průběhu svého dospívání přijmout nepřiměřenou zodpovědnost (a potlačovat svůj vztek a nepříjemné emoce spjaté s touto konstalací). V terapeutické praxi nejde o tak vzácné téma. Je dobře, že se podobným tématům filmaři také věnují.
MORD
(V českých kinech od 8. 8. 2024)
Nedaleko Bruntálu se koná tradiční domácí zabijačka, na kterou se sjede celá rodina. To samozřejmě vede k tomu, že se na povrch začnou dostávat různé neřešené mezigenerační i partnerské konflikty. Napětí mezi tradicemi a moderním životem je zřejmé. Členové rodiny se podobným situacím snaží bránit humorem, což se jim ne vždy zcela daří. Pěkný film pokoušející se zachytit atmosféru podobných rodinných setkání. Z velké části obsazen neherci - patrná je výrazná inspirace československou novou vlnou, především filmy jako Hoří má panenko či Slavnosti sněženek.
KNEECAP
(Zatím bohužel není jasné, zda půjde do české distribuce.)
Sex, drogy a boj proti britskému útlaku. Takto by se dal v několika slovech shrnout snímek o současné (reálné) hip hopové skupině Kneecap ze západního Belfastu, jejíž členové svými písněmi v irštině zápasí o udržení své kulturní identity. Jak už to bývá, boj o vnější svobodu není až tak vzdálen i snaze po maximální vnitřní svobodě. Experimenty s „netradiční“ sexualitou, psychoaktivními látkami a důraz na bezstarostné hedonistické užívání si okamžiku jsou mezi členy skupiny prakticky na denním pořádku. Příjemný svižný film natočený plný šíleného humoru. Není náhoda, že na festivale v Sundance získal hlavní diváckou cenu.
Z těch dalších filmů, jež jsem měl možnost vidět, mě zaujala například režisérská prvotina Vigga Mortensena AŽ NAKONEC SVĚTA, která v sobě výborně snoubí western se sociálními tématy. A pokud vám nevadí zvýšená míra bizarnosti, tak mohu doporučit i příjemně podivnou absurdní politickou komedii DRBY od Guye Maddina, kanadského režiséra a umělce inspirovaného surrealismem. Děj je založen na jedné fiktivní večeři světových politických lídrů, zástupců G7, kteří se společně následně vypraví do lesa. Snahu o realistický scénář nečekejte, inteligentní narážky na různá (nejen) filmová klišé ale ano.