Hlavní obsah
Umění a zábava

Několik tipů z 59. ročníku Karlovarského filmového festivalu

Foto: Jakub Kuchař

I letos přináším několik rychlých tipů z filmového festivalu v Karlových Varech.

Článek

KARAVAN (Caravan)

(V českých kinech od 28. 8. 2025.)

Tento český snímek není pouze road tripem matky a syna, ale především ponorem do jejich symbiotické vazby. Karavan tu funguje jako ochranná schránka na kolech: bezpečný svět, který chrání, ale zároveň vězní. Cesta za „svobodou“ se tak paradoxně stává absolutním připoutáním k mentálně postiženému synovi. Snímek zkoumá potlačené touhy matky po intimitě a vlastním životě. Je její oběť jen obětí, nebo i nevědomou potřebou být nepostradatelnou pro „věčné dítě“, které ji nikdy neopustí? Karavan tak není o tom, kam dojet, ale o tom, že před dynamikou vlastních vztahů a nevědomých motivací ujet nelze. Křehký, poetický film o lásce, která je současně poutem i klecí. Není náhodou, že v Cannes byl vybrán do prestižní sekce „Un certain regard“, jejíž filmy se vyznačují inovativními vyprávěcími postupy a osobitým stylem.

CITOVÁ HODNOTA (Sentimental Value)

(V českých kinech od 8. 1. 2026.)

Film Citová hodnota od Joachima Triera (Nejhorší člověk na světě) je sondou do vzpomínek jedné rodiny. Po smrti matky se odcizené sestry Nora a Agnes musí vyrovnat se svým otcem Gustavem, kdysi slavným režisérem, který se po letech znovu objeví v jejich životech. Film se tak stává zkoumáním mezigeneračního traumatu. Gustav se totiž rozhodne natočit film o sebevraždě své vlastní matky a hlavní roli nabídne své dceři Noře. Tím se však otevírá rodinná Pandořina skříňka. Používá Gustav umění jako nástroj k uzdravení, nebo jako manipulativní prostředek k dosažení odpuštění? Starý rodinný dům, plný předmětů se sentimentální „citovou“ hodnotou, se stává jevištěm, kde se proplétá minulost s přítomností a fikce s realitou. Problémy s truchlením jsou všudypřítomné. Snímek ukazuje, jak se nezpracovaná traumata předků nevědomě přenášejí na další generace.

SIRÂT

(V českých kinech od 25. 9. 2025.)

Jak se dalo čekat, snímek Sirât nebyl jen pátráním po ztracené dceři, ale existenciálním ponorem na pokraj kolapsu. Otec, muž řádu, symbolicky překračuje společenská pravidla a hranice civilizace, když se vydá společně s nomádskými ravery do nejistoty marocké pouště. Jeho hledání je však narušeno krutou shodou okolností. Cesta se mění v očistec. Film je studií absurdity lidského bytí a síly náhody v lidském životě. Děj je zároveň plný (nejen) apokalyptického symbolismu. Surový a hypnotický film, který v lidech ještě nějakou dobu doznívá. (Zážitek výrazně umocňuje silná audiovizuální stránka, takže velmi doporučuji zajít na něj do kina.)

VÁŽKA (Dragonfly)

(Česká distribuce zatím není ohlášena.)

Hlavní zápletka filmu je jednoduchá - zdánlivě nesourodá dvojice osamělých lidí, křehká osmdesátnice a živelná mladá žena, které dělí skoro půlstoletí věku – naváže nečekané přátelství. Režisér Paul Andrew Williams se snaží vytvořit portrét lidí, které společnost přehlíží. Jejich pouto však něčím provokuje okolí, které s nepochopením sleduje jejich sblížení. Možná to takhle může působit pro někoho trochu klišovitě, ale nečekaný závěr filmu rozhodně klíšovitý není.

SBORMISTR (Broken Voices)

(V českých kinech od 10. 7. 2025.)

Psychologické drama Ondřeje Provazníka nás zavádí do prostředí elitního dívčího sboru v 90. letech. Film citlivě tematizuje vztahy moci a jejího zneužívání. Kde leží hranice mezi uměleckou náročností a manipulací? Snímek, který je inspirován známou kauzou Bambini di Praga, zachycuje psychiku dospívajících dívek a jejich touhu po uznání, která může být jednoduše zneužita charismatickým vedoucím.

VŠE, CO Z TEBE ZBYLO (All That's Left of You)

(Česká distribuce zatím není ohlášena.)

Výpravný snímek sledující životy jedné palestinské rodiny po sedm desetiletí od roku 1948, kdy musela opustit svůj domov. Palestinsko-americká režisérka Cherien Dabis klade primární důraz na konkrétní osobní příběhy hlavních postav (které jsou však samozřejmě nevyhnutelné propojeny s politickými událostmi). Film se ptá, co pro člověka znamená „domov“, když o něj fyzicky přijde, a jak se taková ztráta podepisuje na dalších generacích. Silný a emotivní příběh, který na festivalu Sundance zaznamenal velmi pozitivní reakce.

BLÁZNIVĚ (FolleMente)

(V českých kinech od 4. 9. 2025.)

Režisér Paolo Genovese, autor celosvětového hitu Naprostí cizinci, opět rozehrává inteligentní vztahovou partii. Tentokrát se zaměřuje na první rande a vnitřní svět dvou protagonistů. Jejich protichůdné myšlenky, obavy a touhy jsou na plátně zhmotněny skrze další postavy, které se mezi sebou v jiné místnosti přou o to, jaký by měl být další krok. Film je tak ukázkou vnitřních konfliktů, které prožíváme ve chvílích, kdy se snažíme ukázat v nejlepším světle, ale zároveň toužíme po autenticitě. Jde o humorné ztvárnění divadla, které někdy hrajeme jak pro druhé, tak sami pro sebe.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám