Článek
Jen málo vozů v historii automobilismu dokázalo tak elegantně propojit závodní výkony s každodenní použitelností jako Porsche 959. Tento průkopnický model, uvedený v polovině 80. let, nejenže stanovil nové standardy – on je doslova převrátil naruby. S maximální rychlostí téměř 320 km/h a technologiemi, které se později staly průmyslovým standardem, nebylo Porsche 959 pouhým produktem své doby, ale spíše vozem, který jako by dorazil z budoucnosti.
Zrod vize
Počátky Porsche 959 sahají na začátek 80. let, kdy hlavní inženýr Helmuth Bott a tehdejší generální ředitel Peter Schutz přemýšleli, jak posunout koncept zadomotorové 911 na zcela novou úroveň. Porsche se již etablovalo jako dominantní síla v motorsportu, ale v Zuffenhausenu spatřovali příležitost vytvořit revoluční supersport s pohonem všech kol, který by redefinoval hranice možného na závodní trati i běžných silnicích.
Projekt, původně známý pod označením Gruppe B, měl být vstupenkou Porsche do kategorie FIA Group B, tedy jedné z nejextrémnějších a nejnebezpečnějších tříd rallye historie. Výsledkem byla kombinace špičkové aerodynamiky, inovativních materiálů a vysoce pokročilého pohonného ústrojí, které zůstává obdivuhodné i v současném měřítku.
Inženýrská dokonalost
Srdcem modelu 959 byl 2,85litrový plochý šestiválec s dvojicí turbodmychadel a sekvenčním přeplňováním – přímý potomek závodních speciálů Porsche 956 a 962. Oproti tehdejším konvenčním turbomotorům, které byly známé nečekanými výbuchy výkonu ve vysokých otáčkách, Porsche vyvinulo systém, jenž zajistil hladší a plynulejší dodávku síly. Výsledek? Výkon 450 koní a 500 Nm točivého momentu, díky nimž 959 zvládalo zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy.
Aby vůz dokázal zkrotit svůj ohromující výkon, Porsche vybavilo 959 revolučním pohonem všech kol s označením Porsche-Steuer Kupplung (PSK). Tento systém dokázal v reálném čase rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu dle aktuálních podmínek, což nejen zvyšovalo jízdní stabilitu, ale umožňovalo bezpečné a rychlé průjezdy zatáčkami na jakémkoliv povrchu od asfaltu po šotolinu.
Karoserie stvořená pro rychlost
Nízká hmotnost a optimalizovaná aerodynamika byly klíčovými prvky při návrhu 959. Namísto klasické ocelové konstrukce použilo Porsche kombinaci hliníku a kevlaru, což zajistilo mimořádnou pevnost při zachování nízké hmotnosti. Díky pečlivému ladění aerodynamiky dosahoval vůz součinitele odporu vzduchu pouhých 0,31, přičemž adaptivní podvozek umožňoval měnit světlou výšku podle rychlosti a podmínek jízdy.
Za zmínku stojí také revoluční kola z hořčíkové slitiny, která byla dutá a tvořila uzavřenou komoru, čímž se eliminovalo riziko deformace při extrémních rychlostech. Navíc byla vybavena systémem monitorování tlaku v pneumatikách – funkcí, která se u běžných automobilů rozšířila až o několik dekád později.
Rallye, Le Mans a závodní DNA
Ačkoliv byl model 959 původně koncipován pro Group B, kategorie byla předčasně zrušena dříve, než Porsche stihlo v plné míře ukázat svůj potenciál. To však neznamenalo, že by 959 neměla závodní kariéru.
Upravené verze vozu se v roce 1986 zúčastnily slavné rallye Paříž-Dakar, kde Porsche předvedlo naprostou dominanci – obsadilo první a druhé místo. Schopnost modelu 959 zvládnout extrémní podmínky africké pouště prokázala, že se nejedná jen o silniční raketu, ale o skutečně univerzální stroj.
Na okruzích pak závodní verze Porsche s označením 961 zanechala stopu na Le Mans v roce 1986, kde zvítězila ve své třídě a celkově dojela na sedmém místě. Návrat v roce 1987 už tak slavný nebyl – po chybě v řazení následovala havárie, která znamenala konec účasti. Přesto si 959 vybudovalo pověst vozu, který se nebál žádné výzvy.
Extravagantní, avšak paradoxně výhodná investice
Když se silniční verze Porsche 959 dostala v roce 1987 k prvním zákazníkům, její cena činila 431 550 německých marek (v té době přibližně 225 000 dolarů). Tento údaj je však zavádějící – Porsche ve skutečnosti na každém vyrobeném exempláři tratilo více než dvojnásobek této částky. Automobilka to však brala jako cenu za technologický pokrok, jehož přínosy se měly projevit v budoucích modelech.
Celkem bylo v letech 1987–1988 vyrobeno pouhých 292 kusů pro širokou veřejnost, přičemž v letech 1992–1993 vzniklo ještě dalších osm vozů postavených ze zbývajících dílů. Tyto speciální edice dostaly vylepšený podvozek a vyšší cenu, což je činí extrémně vzácnými sběratelskými kousky.
Americká anabáze: Od zákazů k triumfu
Navzdory své technologické vyspělosti nebylo Porsche 959 v době svého uvedení legální pro běžný provoz ve Spojených státech. Porsche se rozhodlo neinvestovat do splnění tamních bezpečnostních předpisů, což znamenalo, že i zámožní nadšenci si museli své 959 nechat pouze vystavené v garážích. Mezi nimi byl například i Bill Gates, jehož vůz byl dlouhá léta uskladněn v celním skladu, než změna zákonů umožnila jeho legalizaci.
Až v roce 1999 byla díky tlaku sběratelů zavedena výjimka „Show or Display“, která umožnila provoz vozů s historickým významem za určitých podmínek. Definitivní osvobození přišlo v roce 2013, kdy model 959 dosáhl věkové hranice 25 let, což znamenalo, že mohl být v USA legálně registrován bez omezení.
Nezapomenutelný odkaz
Porsche 959 i dnes patří mezi nejikoničtější supersporty historie. Jeho revoluční technologie položily základy pro budoucí modely, včetně pohonu všech kol pro 911 Carrera 4 či dvouturbových motorů v high-performance modelech značky.
Přestože mnoho supersportů 80. let zapadlo do historie jako pouhé kuriozity, 959 zůstává nadčasovým důkazem toho, co se stane, když se spojí nekompromisní vize s bezmeznou inovací. A pokud by dnes vzniklo něco podobně převratného, svět automobilů by se opět musel připravit na zcela novou éru.
Zdroje: wikipedia.org, garaz.cz