Článek
Kde jsou ty doby, kdy si děti nadšeně nosily do školy alba plná všemožných poštovních známek a o přestávkách si je mezi sebou různě měnily. A jelikož dříve nebylo tak jednoduché dostat se k těm lepším, barevnějším, zajímavějším či západnějším známkám, byla radost o to větší, když se někomu podařilo získat takovýto neobvyklý kousek. Mělo to své kouzlo. Dnes už se tomu většina dětí nejspíše jen směje. Není to vlastně škoda?
Sbírání známek nebylo a není jen radostí dětí, ale je zálibou i dospělých. Tento kouzelný koníček dokáže potěšit duši i oči. Listovat si v albu a kochat se krásnými známkami různých motivů a států, dokáže zahřát u srdce a zklidnit mysl. Doplňovat si chybějící známky do sérií, hledat vady, mít vzácné kousky, to vše je sbírání známek - filatelie.
Filatelie je sběratelský obor zabývající se filatelistickými předměty jako jsou poštovní známky, celiny, celistvosti, otisky poštovních razítek, poštovní nálepky, kolkové známky, signety a nově také pohlednice. Soustřeďuje se na jejich vzhled, výrobu a použití v poštovním provozu.
Slovo filatelie pochází z řeckého philos (přítel) a ateleia (zaplacení poplatku). Poprvé tento název použil Georges Herpin v časopise Le Collectioneur de timbres-poste 15. listopadu 1864. Filatelie není jen o sbírání známek, ale i o zkoumání různých odchylek jako jsou odlišné druhy papíru, různé průsvitky (vodoznaky), odstíny barvy, různé druhy zoubkování a další.
Setkat se můžete s různými typy filatelie:
Technická filatelie se zabývá technikou výroby známek a jejich identifikací. Patří sem:
původní proces návrhu, rytina, tisk, papír (včetně průsvitek), lep, separace - oddělování (zoubkování), přetisky na již existujících známkách, znalecká (soudní) filatelie - identifikace padělků
Poštovní filatelie se soustřeďuje na užití známek při doručování zásilek. Zabývá se také studiem poštovních razítek, úřadů a dalších poštovních autorit a procesy, při kterých zásilka putuje od odesílatele k adresátovi.
Aerofilatelie se zabývá leteckou poštou, tedy zejména použitím leteckých známek a nálepek, studiem leteckých celistvostí apod.
Geografilatelie se zabývá vydanými známkami z hlediska zeměpisného a politického. Zjišťuje se, zda a kým byly pro určité území vydány známky a zda byla naplněna poštovní funkce těchto známek.
Investiční filatelie se zabývá sbíráním známek za účelem jejich zhodnocení.
Námětová filatelie se zabývá náměty, tedy tím, co je zobrazeno na známce. Jako námět může sloužit téměř cokoliv (osobnosti, krajiny, obrazy, zvířata, květiny, sport, doprava atd.).
Sbírání námětových známek je nejrozšířenější a velice oblíbené pro začínající sběratele, a hlavně pro děti. Díky krásným barevným námětům jsou tyto známky pro děti velice atraktivní. Každý si může vybrat téma, které je mu blízké. Někdo miluje psy, tak sbírá jen známky se psy. Někdo má rád auta, jiný je nadšenec do květin. Hodně oblíbené jsou motýli či ptáci. Někoho zajímá vesmír, jiného umění. Pro děti jsou jako stvořené známky s náměty Walta Disneye z jejich oblíbených pohádek. Jsou i tací, kteří třeba sbírají jen známky, kde je vlajka. Fantazii se meze nekladou. Nejen, že je nádherné si pak listovat svojí sbírkou, ale má to i svojí hodnotu.
Jako doplňující koníček, který děti odpoutá od mobilů, úplně ideální. Jen by těch nadšenců muselo být více, aby si mohli mezi sebou vyměňovat ty, co mají třeba víckrát nebo doplňovat ty, co jim chybí. Tak, jako dříve.
Ta snaživost a zdravá soutěživost, aby měl dotyčný ty nejhezčí známky, byla jedinečná. A to dnešním dětem mnohdy chybí. Ale hlavně, ta upřímná radost z každé nové známky. Když si z Pofisu přinesly tajemný balíček známek, do kterého nebylo vidět a těšili se, jaké překvapení je uvnitř čeká. Někdy byli nadšení, jindy trochu zklamaní. Ale to k tomu patřilo. A kdo neměl alespoň malinký album se známkami, jakoby nebyl.
Umět se radovat i z drobností, už dnes umí málokdo. Když to není značkové oblečení, iphone, ipad, notebook a podobně, tak ta radost není moc veliká. Možná by nebylo od věci trochu své děti ve sbírání podpořit.
Co myslíte, jak by se tvářilo vaše dítě, kdyby dostalo balíček známek nebo aršík s jeho oblíbeným motivem? Mělo by radost nebo by si klepalo na čelo?
Anketa
Zdroj: wikipedia.org