Článek
Provokativní titulek - nabídnu vám přepis rozhovoru s člověkem, který ročně najede přes 100 tis. km a kerého bychom normálně označili jako piráta silnic.
Ahoj - minule jsi povídal jak se dá jezdit rychle, můžu z toho udělat článek?
Ani omylem. Nechci dávat návod jak obcházet pravidla - to se dneska nevyplácí.
Ale no tak - myslím, že by to mohlo být zajímavé.
Já jen kecal - to jsou jen výmysly a urban legends. Nesmíš hned všechno brát vážně. Navíc by to nikdo nezveřejnil, protože by jsi tím porušoval všechny možné etické kodexy a čert ví co ještě.
Počkej, je to jen povídání o tom co by kdyby, ne? Minule jsi se rozčiloval nad titulkem ve zprávách, kde bylo, že rychlost má na svědomí tento týden 5 životů. Proč?
Protože je to pitomost. Rychlost je fyzikální veličina, rychlost sama o sobě nemůže zabíjet a už vůbec nemá na svědomí. Můžeme se maximálně bavit o přiměřené / nepřiměřené rychlosti.
Jasně, ale od toho máme rychlostní limity, omezení atd., ne snad? Aby byl provoz bezpečný.
To je společenský konstrukt, který nemá s bezpečností absolutně nic společného. Nechápu, proč musím dodržovat 20km/h před školkou o půlnoci, nebo se táhnout po prázdné dálnici za dobré viditelnosti 130km/h, když je zcela bezpečné tam jet třeba 200km/h.
Takže to je o zbytečném omezování?
Většinou jo - kolikrát jedeš za špatné viditelnosti, sněžení apod. po namrzlé dálnici 50 km/h (což je teoreticky také proti předpisům, ale je to bezpečné) a najednou se okolo řítí sebevrah stovkou. Z pohledu povolené rychlosti jede ok a když náhodou nikoho nesejme tak se mu podle předpisů nedá nic vytknout. Ano - máme zde nějaká ustanovení o přiměřenosti, přizpůsobení, ale to nikdo není schopen změřit a nedejbože dokázat.
Hele neodbočuj. Říkal jsi, že se na dálnici dá jezdit i vyšší než povolenou rychlostí. Jak to děláš?
Hele víme, že tachometr každýho auta ukazuje víc, než je reálná rychlost. Bývá to tak o 3 - 5 km. Hloupé je, že ta odchylka není při všech rychlostech stejná. Takže jiná je když jedeš 50 a jiná, když jedeš 150. Chce to zjistit. Ideálně porovnáním s navigací s GPS. Dál je třeba si uvědomit, že policejní radary odečítají nějakou toleranci. Do 100km/h to jsou 3 km/h a nad 100km/h jsou to 3% ze změřené rychlosti. Při rychlosti 150km/h je ta tolerance třeba 4,5km/h. Navíc dálniční policisté tolerují cca 10km/h. To není exaktní číslo, mám to z druhé ruky, ale ze zkušenosti vím, že těch 10 km nad limit projde. Když to sečteme, tak když si na dálnici (teda mimo tankodrom D1) nastavím tempomat cca na 145km/h, tak si mě nikdo nevšimne.
Zajímavé - ale pořád nejsme u té 180 jak jsi mi kdysi říkal. Chápu to správně, že používáš antiradar?
No tak když jedeš víc, tak Tě hlavně nesmí chytit. Antiradar a třeba Waze pomůžou, ale není to jen o tom. Je nutný se koukat i okolo. Základní pravidlo je, že Tě nikdy nezměří auto, které by Tě dojíždělo zezadu. Policajti prostě nejedou 150 a nečekají až je předjede někdo ve 170. Naopak táhnou se jak smrad stovkou, ideálně schovaný mezi kamionama a čekají kdo prosviští kolem nich. Takže mě nezajímá to, co je za mnou, ale auta, ke kterým se přibližuju a která předjíždím. Tam je nebezpečí.
Dobře, ale jak poznám, ke kterému autu se můžu přiblížit třeba stošedesátkou a ke kterému už ne? Mám koukat po nějaké speciální výbavě? Někde jsem o tom četl článek, že třeba jdou poznat majáky za oknem apod.
Nesmysl. Maják na tu vzdálenost nejde poznat. Žádné speciální antény apod. ta jejich auta nemají. Koukej po typu auta. Mají Oktávky, Superby a pětková BMW. Tam je potřeba zbystřit. Když dojíždím dodávku, Forda nebo Alfu, tak vím, že kolem nich můžu prolítnout bez rizika.
Takže u těhle typů aut hrozí nebezpečí. Znamená to zpomalit a začít dodržovat předpisy?
Ne - máš další možnosti. Nikdy nepoznáš, že to JE policejní auto, ale v mnoha případech poznáš, že to NENÍ policejní auto. Policajti třeba nikdy nemají přívěs, zahrádku, rakev na střeše..... nikdy na jejich autě není samolepka (takoví ti lyžaři, ryby apod.) nebo reklama. Všechna policejní auta mají na sklech fólie - takže když do toho auta vidíš, tak to je civil. Nebo i když tam ta fólie je, tak koukej, kolik lidí tam jede (proti slunci to jde poznat) - musí být alespoň dva. Tímhle filtrem můžeš vyhodnotit minimálně polovinu bavoráků a škodovek jako bezpečná auta.
No a co když teda dospěju k závěru, že by přede mnou mohlo jet policejní auto?
Jednoduchý. Zpomal na těch 145 a zvolna je předjeď. Říkal jsem, že oni se nikam neženou, spíš se plouží a čekají, kdo to ohulí kolem nich. A když je budeš míjet, tak se podívej dovnitř. Je vidět kamera a spolujezdec má před sebou nějaký laptop. Když to neuvidíš, tak na to můžeš zase šlápnout.
Zajímavé - ale pořád moc věcí musím sledovat. Říkal jsi, že to jde i jinak.
Jo - ještě je možnost jet podle předpisů a počkat si na volavku.
Počkej - jakou volavku?
No na pitomce, který nekouká napravo, nalevo a jede jak blázen. Prostě se za něj pověsit s odstupem cca 300 m a čekat až chytí jeho.
To vypadá jednodušeji. Takže první auto, které to mastí kolem mě a jet za ním - mít svého předjezdce.
Ne - jakékoliv ne. Vyhejbej se cizincům a diplomatům. Mohlo by se stát, že jeho nezastaví, ale chytí Tebe. Policajti jsou také lidi a nechce se jim dohadovat se s nějakým maďarem nebo ukrajincem. Počkej si na normální auto s českou značkou.
Takže je to jasný - koukat na auta před sebou nebo si vybrat předjezdce.
Ne tak úplně - ještě si musíš dát pozor na výjezdy od punp, parkovišť a tak. Občas se neplouží po silnici ale číhají za bukem. Takže u každého místa, kde by se mohl někdo schovávat stačí přibrzdit a podívat se, jestli tam nečíhá nějaká Škodovka nebo Bavorák.
A co drony? Něco jsem o tom četl.
Vůbec ne, tak daleko zatím snad nejsme - teda doufám, ale Velký Bratr nás časem dožene.
Odbočím - takže si myslíš, že jsou u nás dopravní předpisy moc přísné?
Na 100%. Asi to je nějaký pozůstatek z Rakouska Uherska, kdy jsme byli národ služek a námezdních dělníků. Prostě jedeme podle hesla, že na prostý lid musí být přísnost. Neznám sousedící zemi, kde by se k lidem přistupovalo tak tvrdě.
To se mi nezdá - můžeš to rozvést?
Ono je samo o sobě signifikantní, že máme téměř nejvyšší počet policistů na obyvatele v EU. Chceš příklady? Německo? Je tam neomezená rychlost na dálnicích - zatím jsem si nevšimnul, že by se tam kolem autobahnu válely hromady mrtvol. Uděláš za volantem průšvih? Seberou Ti papíry na 2 - 3 měsíce. Normální kulatá lopata (= řidič, moje pozn.) to dá - vezme si dovolenou a přežije to. Tady když příjdeš o noty, tak jsi v existenčním průšvihu - minimálně odevzdáš papíry na půl roku. Rakousko? Mimo obec můžeš jet 100km/h. Slovensko? Podívej se na tunely - běžně 100km/h a žádné kamery. Průjezd Bratislavou má limit 100km/h … a to nemluvím o nulové toleranci alkoholu, což je úplná pitomost. Fyziologická hladina, kterou produkuje tělo samo o sobě jsou 3 promile. Takže i když máme v zákoně nulu, tak se ty 3 tolerují. No není to blbost? A to ponechávám stranou, že tu nulu mají jen muslimské státy a východní Evropa.
Počkej, ale ta pravidla přece mají smysl, ne?
Nemají. Hele neznám z hlavy statistiky, klidně si to někde vygoogli, ale počty mrtvých neustále klesají a pravidla se pořád zpřísňují. Proč proboha? Už slyším ty kecy jako „i kdyby to jen jediný život zachránilo“ nebo „povolíme tohle a všichni budou dělat něco horšího“. Tak jestli chci zachránit všechny životy, tak se pojďme vrátit ke koňským spřežením a ani tam to není jistý. A argumentace typu povolíme jedno pivo a všichni budou chlastat 5 piv je taky nesmysl. Tady bych použil úsloví „podle sebe soudím tebe“ nebo znova odkážu na tu poddanskou povahu z Rokouska-Uherska.
Hele, dík za pokec a za to, že to můžu napsat. Něco na závěr?
Jo jasně - posíláme písničku :-)
Tak tady měl být odkaz na song Dana Landy Dvěstě v městě, třista z místa ale nevím, jak to sem dát.