Článek
Ve snaze posunout techniku uměle v před vyvolala spíše více emotivních reakcí. Pojďme to tedy zkusit bez emocí. Oprostěme se od toho, že „někdo něco nařizuje“ a zkusme probrat čistě tu technickou a užitnou stránku věci.
Hned na začátek musím říct, že já sám jsem petrolhead. Vyrůstal jsem na fichtlu, pak na Jawě 250, pak Trabant, Škoda Rapid, Felici, Fabia, Octavia, Superb, … Vždycky jsem jezdil na/v něčem se spalovacím motorem a hlavně dosud jezdím a zcela jistě ještě dlouho (minimálně několik let) budu. Měl bych tedy spíše mít důvod k obhajobě spalováku vůči elektroautu a vyzdvihování jeho předností. Ale zkusím se i od toho oprostit a sepsat to co nejobjektivněji.
Představme si „průměrného“ řidiče. Ráno sedne do auta, jede s dětma do školy/školky, pak přejede do práce. Cestou z práce se staví nakoupit, zase vyzvedne děti, případně je hodí na kroužek, kde je o 2 hodiny později vyzvedne a jede domů. Případně sám zajede na nějaký svůj „kroužek“/aktivitu a jede pak domů. Běžná porce kilometrů takového řidiče je hodně pod 100km denně, spíš pod 50. 250× do roka. Čas od času jede o víkendu na nějaký výlet, 2× ročně někam dál (v létě Chorvatsko, Itálie, Polsko, Slovensko…, v zimě Rakousko, Itálie, Slovensko …). Roční nájezd kolem 20.000 km.
Teď si na tohle napasujme nejčastější argumenty, které ve veřejném prostoru zaznívají proti elektro autům:
1. Zdržuje to na cestě a dlouho se to nabíjí – před chvílí jsme si popsali jízdní režim, který se týká dobrých 80%-90% lidí, kteří najezdí výše popsané nebo méně. Pokud má někdo šanci nabíjet doma (u baráku na vlastní elektřčinu) nebo v práci (dohodne si to se zaměstnavatelem), pro něj nabíjení znamená 10 sekund práce při odchodu od auta a 10 sekund při příchodu k autu. Jelikož nebude nabíjet rychle, bude tím šetřit baterku a každý den bude mít za těch 20 sekund práce „plnou nádrž“.
Resumé: pokud je kde nabíjet ve chvíli, kdy pracuji nebo spím, nestojí me v běžném režimu nabíjení víc času než tankování nafty/benzínu. Zároveň v takovou chvíli, při spotřebě kolem 12kWh/100km jezdím za zhruba 60 haléřů na kilometr (spalovák by musel žrát pod 2 litry na 100km).
Jako bonusové resumé (nikoliv však hlavní): pokud už mám soláry, budu jezdit v létě nejspíš úplně zdarma, na jaře a na podzim částečně zdarma, zvláště, pokud si pořídím třeba vyřazenou baterku z i3ky jako druhou k těm solárům. Jasně, že soláry něco stojí, ale i ty se za pár let zaplatí na spotřebě domácnosti.
2. Má to malý dojezd - ano, starší auta typu BMW i3, Nissan Leaf s menšími bateriemi apod… mají dojezd 100-200km. Starší Tesla Y už má dojezd přes 400, novější Tesly, ale i jiná auta už mají dojezd přes 500 km.
Resumé: nejméně 250× do roka budu mít s velkou dost nabitou baterku každý den, abych ujel, co je potřeba. A nebo obráceně – omezen budu pouze v případě delších výletů a dovolených, kdy skutečně budu nucen tankovat po cestě, za draho na rychlonabíječkách. Kdy stejně není od věci každých 300km zastavit a dát si 20-30 minut pauzu, najíst se, odskočit si, dát si kafe a pokračovat. Tak holt nezastavím na každé benzince, ale jen na té, kde mají rychlonabíječky. A ano, tankování na nich už není za 60 haléřů, ale třeba za 1.50 Kč/km – tedy pořád pod cenou paliva pro spalovák.
Resumé zkráceně: naprostou většinu roku čas šetřím, protože na benzinku nemusím vůbec a nabíjím doma nebo v práci, při dálkových cestách spíš musím trochu změnit přístup k cestování, maličko víc plánovat, ale dá se to udělat tak, že to zdržení vůči běžnému tankování bude malé, nebo leckdy i žádné.
3. Když se pustí klima nebo topení, žere to – ano, žere, méně to dojede, ale v tom běžném režimu nás to stále netrápí, protože to, co najezdímě běžně skoro každý den, je stále méně, než dojezd ze zapnutým úplně vším, co v tom autě lze zapnout. A naopak – v elektroautech je standardem možnost výhřevu nebo vychlazení na dálku. Nebylo by fajn sedat v zimě rovnou do vyhřátého, a v létě do vychlazeného auta? (já vím, lepší spalováky to nabízejí také).
Resumé: zvýšená spotřeba při použití topení nebo klimatizace nemá po většinu roku žádný vliv na provoz auta, spíše jej výrazně zpříjemní.
4. Není to tak ekologické – ano, není, tohle je podle mě zbytečně emočně používaný argument zastánců elektromobility. Než se najede 100-200 tisíc kilometrů, chvíli to trvá. Až pak v té ekologii elektromobil jasně vítězí. Někdy dříve, někdy později. Na druhou stranu – faktem je, že nám to aspoň nesmrdí pod nos ve městech.
Resumé: není to hroší než spalová
5. Je to drahé na pořízení – je potřeba si uvědomit, že ta auta pomalu začala nastupovat kolem roku 2010, spíše až od roku 2015, takže i ta nejstarší mají „jen“ 10-15 let a ta stojí zhruba 130-150.000 Kč za auto s výkonem 40-50kW (taková náhrada Fábie 1.2HTP). Když jsem si nechal vyjet 12-13 let staré Fábie, tak jsou za cenu 50-80 tisíc. Takže ano, ta jetá elektroauta jsou 2× dražší – tedy třeba o 65.000 Kč. Na druhou stranu – díky levnějšímu provozu člověk ušetří minimálně 1 Kč na 1 kilometr, takže i to se vrátí. A EU svou svatou válkou proti uhlíkové stopě dosáhla bohužel toho, že spalováky jsou dneska tak drahé, že už se pořizovací cena Octávie blíží ceně Tesly 3 při nějaké podobné výbavě, jen ta Tesla 2× až 3× výkonnější, její provoz 2× – 3× levnější. Takže i tam se to vrátí. Nehledě na mnohem nižší cenu údržby.
Resumé: dražší na pořízení, levnější na provoz - časem se to vrátí.
6. Nemám to kde nabíjet – a tím se dostávám podle mě k tomu nejzásadnějšímu bodu. Ano, je to tak. Pokud někdo nemá možnost nabíjet ze své elektriky doma či v práci, nebo nemá veřejnou nabíječku někde přímo na ulici u baráku, pro toho je elektroauto zatím zapovězená věc. Elektroauto se skutečně hodí jen tomu, kdo to má večer nebo přes den kam za levno zapojit. Takže my všichni, co bydlíme v panelákách, máme smůlu (nebo štěstí? 😊) a musíme zůstat u spalováků, dokud se tenhle problém nevyřeší nějakým posílením sítě, nabíječkou na každé lampě, na každém parkovacím stání apod.. V tomto bodě jen dávám ke zvážení – ropu musíme dovážet, jsme závislí na Kataru, America a kdo ví na kom. Ale elektriku si umíme vyrábět tady.
Resumé: paneláčníci mají smůlu, baráčníci výhodu - zdaleka ne pro každého je to vhodné.
Myslím, že si za to může jak EU tak samotní zastánci elektromobility. Tvrdit o tom, jak je to jediná super cesta vpřed či dokonce to stanovit jako povinnost, že se nic jiného vyrábět nebude, to byla a je obrovská chyba. Přesně ta chyba vyvolávající emoce a nenávist. Stačí se podívat do zahraničí a člověk uvidím že nejdále s elektromobilitou jsou tam, kde žádné zákazy, příkazy a omezení nemají. Místo toho, aby se soustředili na hromadu papírování a vymýšlení přísných norem, soustředili se na vývoj a rozvoj energetické sítě.
A v tom vidím cestu u nás. Žádné zákazy, žádné nesmyslné normy. Normálně levně fungující ekonomika, rozvoj energetiky a infrastruktury. Až lidi zjistí, jak dokáže takové elektroauto jezdit, tak spalováky fakt zůstanou jen jako zajímavost ve starších Amerikách či evropských veteránech.
Ale do té doby i já zůstávám petrolhedem – nejen, že nemám kde nabíjet, ale trasu nad 500km (250 tam, 250 zpět, ani u mě, ani tam není kde nabíjet) jezdím 30× do roka. To už není „sem tam“ někde zastavit. Proto naprosto chápu, proč lidi nechtějí přecházet. Má to svoje důvody. Ale zkusme, prosím, obě strany, petrolheadi i elektromobilisté, utrlimit vášně a emoce, podívat se na to věcně a debatovat bez zbytečných a zavádějících argumentů. Je to zatím tak, že pro větší část populace zatím elektroauta nepřinášejí podstatný bonus, aby na ně přešla. Proto je normální, že většina lidí chce zůstat u spalováku. Ale pro spoustu lidí už to význam má.
Já osobně to vidím tak, že za pár málo let přejdu u „malého auta po městě“ na elektro pohon - to by bylo, abych tu nabíječku někde časem neměl k dispozici) a za dalších pár let i hlavní (velké) auto, až to bude dostupné stejně, jako spalováky (jak pro pořízení, tak pro tankování).
Jen jsem zvědavý na stát, až mu začnou chybět peníze ze spotřební ceny paliv, jestli nezdaní provoz elektroaut. To by pak teprve začaly emoce plát 😊