Článek
Ve snaze posunout techniku uměle vpřed vyvolala spíše více emotivních reakcí. Pojďme to tedy zkusit bez emocí. Oprostěme se od toho, že „někdo něco nařizuje“ a zkusme probrat čistě tu technickou a užitnou stránku věci.
Hned na začátek musím říct, že já sám jsem petrolhead. Vyrůstal jsem na fichtlu, pak na Jawě 250, pak Trabant, Škoda Rapid, Felici, Fabia, Octavia, Superb, … Vždycky jsem jezdil na/v něčem se spalovacím motorem a hlavně dosud jezdím a zcela jistě ještě dlouho (minimálně několik let) budu. Měl bych tedy spíše mít důvod k obhajobě spalováku vůči elektroautu a vyzdvihování jeho předností. Ale zkusím se i od toho oprostit a sepsat to co nejobjektivněji.
Představme si „průměrného“ řidiče. Ráno sedne do auta, jede s dětmi do školy/školky, pak přejede do práce. Cestou z práce se staví nakoupit, zase vyzvedne děti, případně je hodí na kroužek, kde je o 2 hodiny později vyzvedne a jede domů. Případně sám zajede na nějaký svůj „kroužek“/aktivitu a jede pak domů. Běžná porce kilometrů takového řidiče je hodně pod 100km denně, spíš pod 50. 250× do roka. Čas od času jede o víkendu na nějaký výlet, 2× ročně někam dál (v létě Chorvatsko, Itálie, Polsko, Slovensko…, v zimě Rakousko, Itálie, Slovensko …). Roční nájezd kolem 20.000 km.
Teď si na tohle napasujme nejčastější argumenty, které ve veřejném prostoru zaznívají proti elektro autům:
1. Zdržuje to na cestě a dlouho se to nabíjí – před chvílí jsme si popsali jízdní režim, který se týká dobrých 80 %-90 % lidí, kteří najezdí výše popsané nebo méně. Pokud má někdo šanci nabíjet doma (u baráku na vlastní elektřinu) nebo v práci (dohodne si to se zaměstnavatelem), pro něj nabíjení znamená 10 sekund práce při odchodu od auta a 10 sekund při příchodu k autu. Jelikož nebude nabíjet rychle, bude tím šetřit baterku a každý den bude mít za těch 20 sekund práce „plnou nádrž“.
Resumé: pokud je kde nabíjet ve chvíli, kdy pracuji, nebo spím, nestojí me v běžném režimu nabíjení víc času než tankování nafty/benzínu. Zároveň v takovou chvíli, při spotřebě kolem 12kWh/100km jezdím za zhruba 60 haléřů na kilometr (spalovák by musel žrát pod 2 litry na 100km).
Jako bonusové resumé (nikoliv však hlavní): pokud už mám soláry, budu jezdit v létě nejspíš úplně zdarma, na jaře a na podzim částečně zdarma, zvláště, pokud si pořídím třeba vyřazenou baterku z i3ky jako druhou k těm solárům. Jasně, že soláry něco stojí, ale i ty se za pár let zaplatí na spotřebě domácnosti.
2. Má to malý dojezd - ano, starší auta typu BMW i3, Nissan Leaf s menšími bateriemi apod… mají dojezd 100-200km. Starší Tesla Y už má dojezd přes 400km, novější Tesly, ale i jiná auta už mají dojezd přes 500 km.
Resumé: nejméně 250× do roka budu mít s velkou pravděpodobností dost nabitou baterku každý den, abych ujel, co je potřeba. A nebo obráceně – omezen budu pouze v případě delších výletů a dovolených, kdy skutečně budu nucen tankovat po cestě, za draho na rychlonabíječkách. Kdy stejně není od věci každých 300km zastavit a dát si 20-30 minut pauzu, najíst se, odskočit si, dát si kafe a pokračovat. Tak holt nezastavím na každé benzince, ale jen na té, kde mají rychlonabíječky. A ano, tankování na nich už není za 60 haléřů, ale třeba za 1.50 Kč/km – tedy pořád pod cenou paliva pro spalovák.
Resumé zkráceně: naprostou většinu roku čas šetřím, protože na benzinku nemusím vůbec a nabíjím doma nebo v práci, při dálkových cestách spíš musím trochu změnit přístup k cestování, maličko víc plánovat, ale dá se to udělat tak, že to zdržení vůči běžnému tankování bude malé, nebo leckdy i žádné.
3. Když se pustí klima, nebo topení, žere to – ano, žere, méně to dojede, ale v tom běžném režimu nás to stále netrápí, protože to, co najezdíme běžně skoro každý den, je stále méně, než dojezd se zapnutým úplně vším, co v tom autě lze zapnout. A naopak – v elektroautech je standardem možnost výhřevu, nebo vychlazení na dálku. Nebylo by fajn sedat v zimě rovnou do vyhřátého, a v létě do vychlazeného auta? (já vím, lepší spalováky to nabízejí také).
Resumé: zvýšená spotřeba při použití topení nebo klimatizace nemá po většinu roku žádný vliv na provoz auta, spíše jej výrazně zpříjemní.
4. Není to tak ekologické – ano, není, tohle je podle mě zbytečně emočně používaný argument zastánců elektromobility. Než se najede 100-200 tisíc kilometrů, chvíli to trvá. Až pak v té ekologii elektromobil jasně vítězí. Někdy dříve, někdy později. Na druhou stranu – faktem je, že nám to aspoň nesmrdí pod nos ve městech.
Resumé: není to horší než spalovák
5. Je to drahé na pořízení – je potřeba si uvědomit, že ta auta pomalu začala nastupovat kolem roku 2010, spíše až od roku 2015, takže i ta nejstarší mají „jen“ 10-15 let a ta stojí zhruba 130-150.000 Kč za auto s výkonem 40-50kW (taková náhrada Fabie 1.2HTP). Když jsem si nechal vyjet 12-13 let staré Fabie, tak jsou za cenu 50-80 tisíc. Takže ano, ta jetá elektroauta jsou 2× dražší – tedy třeba o 65.000 Kč. Na druhou stranu – díky levnějšímu provozu člověk ušetří minimálně 1 Kč na 1 kilometr, takže i to se vrátí. A EU svou svatou válkou proti uhlíkové stopě dosáhla bohužel toho, že spalováky jsou dneska tak drahé, že už se pořizovací cena Octávie blíží ceně Tesly 3 při nějaké podobné výbavě, jen ta Tesla je 2× až 3× výkonnější, její provoz 2× – 3× levnější. Takže i tam se to vrátí. Nehledě na mnohem nižší cenu údržby.
Resumé: dražší na pořízení, levnější na provoz - časem se to vrátí.
6. Baterka nic nevydrží - toto byla dlouho i má obava, ale i starší auta dnes stále jezdí s původními bateriemi a praxe ukazuje, že kapacita klesá o 1% ročně. To pozná člověk, že za 10 let neujede 400 km, ale 360. Ale v to výše popsaném běžném provozu to nehraje roli.
Resumé: ano, kapacita klesá, ale minimálně a na standardní provoz to nemá vliv - vliv to bude mít při těch dlouhých cestách, které nejsou časté.
7. Nemám to kde nabíjet – a tím se dostávám podle mě k tomu nejzásadnějšímu bodu. Ano, je to tak. Pokud někdo nemá možnost nabíjet ze své elektriky doma či v práci, nebo nemá veřejnou nabíječku někde přímo na ulici u baráku, pro toho je elektroauto zatím zapovězená věc. Elektroauto se skutečně hodí jen tomu, kdo to má večer nebo přes den kam zalevno zapojit. Takže my všichni, co bydlíme v panelákách, máme smůlu (nebo štěstí? 😊) a musíme zůstat u spalováků, dokud se tenhle problém nevyřeší nějakým posílením sítě, nabíječkou na každé lampě, na každém parkovacím stání apod.. V tomto bodě jen dávám ke zvážení – ropu musíme dovážet, jsme závislí na Kataru, Americe a kdo ví na kom. Ale elektriku si umíme vyrábět tady.
Resumé: paneláčníci mají smůlu, baráčníci výhodu - zdaleka ne pro každého je to vhodné.
Myslím, že si za to může jak EU tak samotní zastánci elektromobility. Tvrdit o tom, jak je to jediná super cesta vpřed či dokonce to stanovit jako povinnost, že se nic jiného vyrábět nebude, to by byla a je obrovská chyba. Přesně ta chyba vyvolávající emoce a nenávist. Stačí se podívat do zahraničí a člověk uvidím, že nejdále s elektromobilitou jsou tam, kde žádné zákazy, příkazy a omezení nemají. Místo toho, aby se soustředili na hromadu papírování a vymýšlení přísných norem, soustředili se na vývoj a rozvoj energetické sítě.
A v tom vidím cestu u nás. Žádné zákazy, žádné nesmyslné normy. Normálně levně fungující ekonomika, rozvoj energetiky a infrastruktury. Až lidi zjistí, jak dokáže takové elektroauto jezdit, tak spalováky fakt zůstanou jen jako zajímavost ve starších Amerikách či evropských veteránech.
Ale do té doby i já zůstávám petrolheadem – nejen, že nemám kde nabíjet, ale trasu nad 500km (250 tam, 250 zpět, ani u mě, ani tam není kde nabíjet) jezdím 30× do roka. To už není „sem tam“ někde zastavit. Proto naprosto chápu, proč lidi nechtějí přecházet. Má to svoje důvody. Ale zkusme, prosím, obě strany, petrolheadi i elektromobilisté, utlumit vášně a emoce, podívat se na to věcně a debatovat bez zbytečných a zavádějících argumentů. Je to zatím tak, že pro větší část populace zatím elektroauta nepřinášejí tak podstatný bonus, aby na ně přešla. Proto je normální, že většina lidí chce zůstat u spalováku. Ale pro spoustu lidí už to význam má.
Já osobně to vidím tak, že za pár málo let přejdu u „malého auta po městě“ na elektro pohon - to by bylo, abych tu nabíječku někde časem neměl k dispozici) a za dalších pár let i hlavní (velké) auto, až to bude dostupné stejně, jako spalováky (jak pro pořízení, tak pro tankování) a dojezd vzroste z dnešních běžných 300-400 na třeba 700km.
Jen jsem zvědavý na stát, až mu začnou chybět peníze ze spotřební ceny paliv, jestli nezdaní provoz elektroaut. To by pak teprve začaly emoce plát 😊