Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Potřebujete starší, levné, pracovní 4X4 auto?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jan Krákora

Pokusím se poradit, pokud byste potřebovali levné, pracovní auto do terénu .

Článek

Hledáte spolehlivé levné auto do terénu a nepohody?

A nevadí vám postarší rok výroby, kolem roku 2000?

Pokusím se vám doporučit jeden stroj a sepsat porovnání s podobnými typy…

Je to Nissan Terrano, 2.7 tdi, 92KW.

Ze všech ostatních popsaných, se kterými mám zkušenosti, tento je vítězem. Proč? Proč ne třeba Pajero, Patrol? Defender, Discovery, L200…

Např Landcruisery, Mercedesy G apod. vynechám, ty jsou jiná cenová kategorie…

Takže kde začít? Motorem? Terrko má starý „komorový“ 2.7 l turbo diesel, na kterém „neodchází“ nic :) A kdyby náhodou něco, tak náklady a náročnost oprav jsou prostě legrační. Rozvod je OHV, nemá ani řemen, ani řetěz, ale ozubená kola, která se točí bez údržby donekonečna. Spolehlivé naftové čerpadlo, elektronicky řízené. To, pokud chcete, můžete celkem snadno vyměnit za starší model, kde plyn přidáváte lankem a se kterým se dá pak skoro normálně jezdit i kdyby neexistovala elektřina :) Jinak vstřiky, žhavící svíčky… všechno snadno přístupné a levné. S čím tedy srovnat? Starší Terrano 74KW, má v základu skoro stejný motor, ale bohužel kvůli výkonu zoufale pomalé převody. Na delší přesuny skoro nepoužitelné. Při 90Kmh je motor moc vytočený, stejně jako když jedete s 92KW verzí na čtyřku.

Novější Terrano a současně Nissan Patrol, dostali třílitrový motor, který je spíš propadák. Nejsem nijak zaujatý, ale v Patrolu nevydrží skoro nic, při větším zatížení se třeba zadřou písty… v Terranu je to kvůli váze auta o něco lepší. Co tam máme dál? Spojka jednoduchá, levná, převodovka výborná, krásně lehce jdou řadit rychlosti. Mohla by být trochu rychlejší, ale v porovnání s jinými je super. Není to stálá 4×4, jezdí se na zadní náhon, v předních kolech jsou automaty, které odpojí/připojí plolosy, abysme zbytečně pořád vším netočili, když nejsme v terénu. Zapnutí 4×4 pak natvrdo pohání obě nápravy bez diferenciálu.

Ostatní věci se dají zmínit při srovnání s podobnými auty…

Takže co třeba Mitsubishi Pajero? Starší modely, než přišlo 3.2did se mi moc líbí, i Pajero Sport, ale bohužel u 2.5td zase převodovka, hrozně pomalá, motor musíte moc vytáčet, ten pak musí trpět, žrát, praskat hlavy, zadírat se… Nebo budete jezdit do 80Kmh, což se nikomu nechce. Benzínové verze jedou krásně, ale spotřeba a spolehlivost vás odradí.

Novější Pajero 3.2did je krásný stroj, hlavně kratší verze. I interiér, výbava… Bohužel zase motor, naprostá hrůza. Největší tragédie je vstřikovací čerpadlo. Prostě odejde a není jiná možnost než repase za cca 35tis. nebo nové za nesmyslnou cenu. Výměna navíc strašně pracná. Ke smrti čerpadla hlavně přispějí kovové šponky v naftě, které vznikají v nepovedeném plechovém (rezavém) hrdle a nádrži. Dále se vám třeba rozpadnou napínáky rozvodového řetězu, zadřou vačkové hřídele a podobné radosti.

Co třeba dalšího? Jeep Grand Cherokee? Moc hezký, pohodlný, s motory je to horší.

Buď origo V8 benzín, spolehlivý, s nejkrásnějším zvukem na světě, ale spotřeba hrozná.

Nebo diesel, Italský VM motori 3.1, zase tragédie, prostě nebrat, nebo jezdit v klidu, bez zátěže, pak snad něco vydrží, jen se občas bude muset vyměnit jedna ze čtyř hlav. Jedině snad verze 2.7crd s Mercedes motorem. Tomu nechci křivdit, je celkem v pohodě. Pravidelně odchází utěsnění vstřiků, to ale není takový problém, když se řeší včas. Bohužel jak tento motor není orig. stavěný do této kastle, k zadnímu vstřiku se prostě nedá dostat :) Oficiálně musíte prověsit nebo vyndat celý motor. Nebo „na hulváta“ vyříznout kus karoserie před předním oknem…

Dále vám časem odejde divně zbytečná elektronika automatické převodovky a přestane řadit.

Ale celkem z této kategorie starších offroadů, se mi jeví jako dobrý stroj… Terrano ale prostě vede.

Co Landrovery? Defender je samozřejmě nejkrásnější auto do terénu. Se starým motorem 300 tdi je i ceklem spolehlivý, jednoduchý, i když pořád něco opravujete, jsou to drobnosti. Jízda ale celkem špatná. Interiér, ovladače, sedačky, všechno na úrovni Škodovky 120, hluk, skáče to, nesedí, vůbec netopí, v zimě jednou rukou musíte škrabat okno zevnitř :) Sedačka řidiče je nesmyslně hned u dveří, takže nemáte kam dát levou ruku… Spojku skoro neumáčknete. Ale má to duši, jezdit v Defíku je srdeční záležitost. Kolik majitelů ho má kvůli ježdění v terénu?

Discovery je také krásná. Vlastně podvozek a motor je stejný s Defenderem, kastle je ale „civilní“. Stará verze s 300tdi je ale kombinace slabého motoru s moc těžkým autem. Jízda je utrpení.

Novější pětiválec Td5 (i v Defenderu) je mnohem silnější, i když také slabota. Ale celkem spolehlivý, bohužel na opravy zbytečně složitý. Při jízdě pořád cítíte odpor všeho, váha, vzduch, stálá 4×4 nejde vypnout… Když vyřadíte na neutrál, okamžitě auto zpomaluje. I z kopce :)

Prostě Terrano 92Kw se mi jeví jako výborné starší auto do terénu, které vám nebude dělat starosti a nebude stát moc peněz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám