Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektromobily pohledem laika. Kolik budou stát? Bude dost energie? Jak bude drahá?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ač to tak možná teď úplně nevypadá, masový nástup elektromobilů v příštích letech je už nevyhnutelný. Pořád však existuje hodně nejasností. Co nás tedy opravdu čeká?

Článek

Moje názory berte jen jako zamyšlení laika, který hledá odpovědi na to, co nás v budoucnu čeká. I když průběžně sleduji veřejnou diskuzi, na řadu otázek mi konkrétní odpovědi stále chybějí.

Nejsem zavilým odpůrcem elektroaut. Jen mám vždy pocit, když se preferuje v takové záležitosti jedna cesta, jako ta jediná správná, že to je někdy „cesta do pekla“. Vždy jsem rád, když existuje více alternativ. Funguje to tak všeobecně. Když má člověk či firma více variant, když stojí na více nohách, není závislá na jedné jediné, dokáže problémy a krize lépe překonat.

Evropská unie se před časem rozhodla jít jednou cestou, od roku 2035 zrušit výrobu spalovacích motorů v zemích EU a podporovat elektromobilitu. V praxi to znamená, že výrobci osobních aut jsou donuceni vrhnout se jedním směrem. Tedy do výroby elektro-aut. „Osobáky“ budou v budoucnu prakticky už jen na „elektriku“. Samozřejmě, rok 2035 hovoří o výrobě. Auta se spalovacími motory se budou používat výrazně déle. Jak moc dlouho, to teď asi nikdo neví. Bude záležet na více okolnostech.

Ceny elektroaut

V současnosti jsou ceny elektromobilů od tradičních automobilek, zvláště těch evropských, pořád velmi vysoké. Proto se také elektroauta kupují v Česku zatím málo. Jen prý asi každé 40. nově zakoupené auto je elektromobil. Patříme v tomto směru mezi nejhorší země v EU. Slovensko je na tom prý ještě hůře. V Německu se sice elektromobily prodávají více, ale i tam je prodej zatím výrazně za očekáváním. Zpět ale do Česka. Elektroauta zatím kupují především movití lidé. Nejčastěji to jsou zároveň majitelé firem. Vedle auta se spalovacím motorem mají také elektromobil. Někteří už jen ten. Má to své výhody a je to „trendy“. Mít luxusní elektromobil se ve vyšších vrstvách prostě už „nosí“. Zaměstnanci firem ale obvykle pořád používají běžná auta. Jen málo firem zatím využívá větší počet služebních elektromobilů. Důvodem je hlavně vysoká pořizovací cena oproti současným vozidlům se spalovacími motory.

Dá se očekávat, že s růstem výroby a posunem do nižších kategorií elektroaut bude také klesat jejich cena. „Vidle do toho už hodily“ čínské automobilky, které mají evidentní technologický náskok oproti „zbytku světa“. Už dnes vyrábějí výrazně levnější elektromobily než tradiční američtí a evropští výrobci. Je to paradox. EU učiní opatření o zákazu výroby spalovacích motorů od roku 2035 zejména kvůli životnímu prostředí a profitovat z toho budou Číňani, kteří v tomto směru nedodržují nic. Každý, kdo někdy byl v Číně, vypráví o všude přítomném smogu ve velkých městech. O tom, že by Číňani dodržovali při výrobě elektromobilů (i všeho ostatního pro ně, včetně baterií) stejná pravidla jako evropští výrobci, si tedy nelze dělat iluze.

Čím se liší elektromobily oproti autům se spalovacími motory?

Elektromobil nepotřebuje:

Palivovou nádrž, palivové čerpadlo, vstřikování paliva, palivový filtr, olej, olejový filtr, olejové čerpadlo, čidlo tlaku oleje, vodní chlazení, vzduchový filtr, výfuk, turbodmychadlo, katalyzátor, rozvodový řemen, ventily, písty, válce, kliková hřídel, setrvačník, spojku, převodovku, diferenciál, startér, svíčky, zapalování, rozdělovač.

Elektromobily jsou „počítače na kolech“

Nemusí je tedy vyrábět jen současné tradiční automobilky. S trochou nadsázky se dá říct, že je může vyrábět „skoro každý“. Třeba velké počítačové firmy. To je pro dnešní automobilky velká hrozba, která přichází hlavně z Asie, především Číny. Know how tradičních automobilek přestane hrát podstatnou roli. Nedělám si iluze, že by Evropská komise dokázala čínskému importu čelit. Číňani už pomalu, ale jistě „zaplavují“ evropský trh levnými elektromobily. To v dlouhodobém horizontu nemusí někteří tradiční evropští výrobci přežít. Pokud bude rozdíl v cenách výrazný, řada firem, ale i jedinců, pořídí levný čínský elektromobil.

Evropská komise se teď „probudila“ a zahájila prověrku státní podpory výrobců elektromobilů v Číně. Peking se dle očekávání proti šetření ostře ohradil. Na čínský import lze nasadit zvýšené celní sazby. Na druhou stranu, do otevřené obchodní války Evropská Unie s Čínou nejspíš nepůjde. Evropa je v mnoha směrech na importu z Číny závislá. I když se mnozí evropští výrobci, nejen automobiloví, po covidové zkušenosti snaží tuto závislost snížit, řada z nich přiznává, že je to „běh na dlouhou trať“. Ani v budoucnu většinou nepředpokládají, že budou zcela soběstační a na dodávkách z Číny nezávislí.

Výhody a nevýhody elektromobilů

Výhodou elektromobilů jsou nižší provozní náklady, nemusíte například měnit olej, nechávat si kontrolovat emise, nemusíte měnit brzdové destičky, nemusíte při řízení řadit, jízda je plynulejší, chod tichý.

Nevýhodou je zatím především vyšší pořizovací cena. Evropské automobilky začaly s elektromobily u vozidel nejvyšší kategorie a teprve postupně zavádí elektromobilitu do nižších kategorií aut. Limitem je nižší dojezd elektromobilů. Kapacita baterií se ale zvyšuje a dojezd prodlužuje. V budoucnu se jistě ještě výrazně zvýší. Dnes je pro řidiče, kteří jezdí hodně dlouhé trasy, jistým omezením. Řidič musí při dlouhých cestách více plánovat, kdy a kde bude dobíjet a mít na to časovou rezervu.

Otázky do budoucna:

  • Budou elektromobily finančně dostupné jako auta se spalovacími motory?

Zatím dostupné pro běžné lidi nejsou. Otázka je, kam to posunou čínské elektromobily. Česká republika dlouhodobé plány na rozvoj elektromobility snad ani nemá. Dotace jsou omezené a platí pouze pro firmy. Firmy budou také nahrazovat současná vozidla za elektromobily dříve. Často mění auta se spalovacími motory do tří let.

  • Bude dostatek elektrické energie při masovém používání elektromobilů?
  • Jak drahá bude elektrická energie, když masovým užíváním elektromobilů výrazně stoupne její spotřeba?

Tyto dvě otázky patří asi mezi největší otazníky.

  • Kde se budou všechna auta dobíjet?

Kde je to možné, dobíjecí stanice ve větší míře asi zřídí firmy přímo ve svých areálech. Obyvatelé rodinných domů budou dobíjet doma. Mnoho lidí žije v bytech, ve městech, na sídlištích. Kde budou všichni auta dobíjet? Místa pro tisíce dobíjecích stanic tam zatím nevidím. Pokud tedy nebude každá lampa veřejného osvětlení zároveň dobíjecí stanicí. Ale tak jednoduché to asi nebude. Bude to vyžadovat velké investice. Kdo je zaplatí?

Řidiči budou muset využívat veřejných dobíjecích stanic mimo bydliště. Promění se v ně dnešní „benzínky“, tedy čerpací stanice? Takové stanice budou muset být rychlodobíjecí. O kolik bude takové rychlodobíjení dražší než to běžné “domácí”?

Co udělají velké výkyvy odběrů elektřiny?

Co se stane, když bude značná část řidičů dobíjet svá auta po návratu z práce. Tedy večer. Unese rozvodná síť takový obrovský nárůst odběru elektřiny?

Jak časté budou požáry elektromobilů?

Téma „požáry elektromobilů“ se přetřásá hodně, ale věřím, že je to jen teď taková bulvární atrakce. Až bude elektromobilů opravdu hodně, snad to už nebude velké téma. Požáry elektro-aut by neměly být častější než aut se spalovacími motory. Někteří experti tvrdí, že by měly být ve výrazně menším rozsahu.

Požáry elektrických aut bývají prý způsobeny častěji vadnou rozvodnou sítí, nikoliv autem samotným. Pokud si doma majitel elektromobilu nainstaluje wallbox, nebo když má auto připojené k průmyslové zásuvce, měl by mít odborně zkontrolovanou celou rozvodnou síť, aby vysoký odběr po dobu několika hodin zvládla.

Požáry baterií aut by se moc často stávat neměly, i když vyloučit je samozřejmě nelze. Uhašení požáru baterie je komplikovanější. Proces zdlouhavý. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ale probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba ji dlouho sledovat. Čeští hasiči už si zvykají na odlišnosti při hašení elektromobilů a trénují nové speciální postupy. Hasiči musí mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří. Takové řešení při velkém počtu elektromobilů v budoucnu není zrovna ideální. Doufejme, že požáry baterií budou opravdu výjimečné.

Je hrozbou vysoká hmotnost elektromobilů?

Příklad: Škoda Enyaq 80 iV má hmotnost přes 2,1 tuny, skoro o 900 kilo víc než běžná benzínová Octavia a téměř o 400 kilo víc než Kodiaq. Vysoká hmotnost elektromobilů může být problémem při dopravních nehodách. Zvláště do doby, kdy se budou těžká elektro-auta na silnicích potkávat s lehčími osobními vozidly se spalovacími motory. Masové rozšíření těžkých elektromobilů pak logicky přinese i rychlejší opotřebovávání povrchu silnic.

Jsou čínské elektromobily bezpečnostní hrozbou?

Současná moderní auta sbírají a odesílají výrobcům řadu informací a dat z provozu auta, které používáme. Člověk v dnešní době koupí nového auta souhlasí se spoustou věcí, o nichž vlastně ani netuší. U elektromobilů to nebude jiné. Spíš naopak. Hrozí při masovém rozšíření čínský elektromobilů Evropě nějaké bezpečnostní riziko? Je třeba absolutní sci-fi, že by Číňani mohli jednoho dne všechna auta Evropanům v jeden okamžik vypnout?

Pesimisté a optimisté

Když sleduji různé debaty expertů na téma elektromobilita, narážím na dva tábory. První je pesimistický, druhý naopak velmi optimistický. Pesimisté vidí v plošné elektromobilitě „konec světa“. „Optimisté z povolání“, někdy označovaní termínem „Euro-Hujeři“ zase nevidí v ničem problém a  na všechny otázky mají obecné odpovědi typu „to se vyřeší“. Chybí mi jako laikovi „střední proud“, který by přinášel konkrétní odpovědi na konkrétní otázky.

Elektromobilita se nedá zastavit

Záležitost je už tak „rozběhnutá“, že je možná už jedno, jestli bude rok 2035 v EU pro konec výroby spalovacích motorů striktně platit či nikoliv. Automobilky už s ním stejně počítají a nezbývá jim nic jiného než „honit čínský rychlík“, který už jede. Evropu nejspíš „zaplaví“ nabídka levných čínských aut. Uvidíme, co na to Evropané. Co na to Češi?Uvidíme, jestli tradiční evropské automobilky v dlouhodobém horizontu přežijí. Uvidíme, co všechno elektromobilita v příštích letech přinese.

Já, jako laik, mám pořád plno otazníků.

Zdroje:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-brusel-vytahl-proti-cinskym-elektromobilum-mluvi-se-o-obchodni-valce-236816

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cvut-rozstrel-elektromobil-hasic-pozar-hrzina.A200720_122018_automoto_fdv

https://tn.nova.cz/auto/clanek/460356-elektromobily-jako-hrozba-experti-varuji-pred-rizikem-o-kterem-se-nemluvi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz