Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak mi zavolala paní „z banky“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Běžný pracovní den. Zazvoní mobilní telefon, neznámé číslo. K nim jsem nedůvěřivý, mimo práci je ani nezvedám, avšak v pracovní době je to jiné. Každého uloženého mít ani nemohu. Co kdyby to bylo pracovně důležité? Tak hovor zvednu…

Článek

Ozve se ženský hlas. Oznámí mi, že je z banky. Řekne jméno banky, u které mám skutečně účet. Paní zná moje jméno a příjmení, zeptá se mne, zda jsem to já a zda mě může identifikovat dle data narození. Jsem k takovým telefonátům obecně hodně nedůvěřivý. Nerad něco řeším po telefonu s někým, koho neznám a koho jsem sám nevolal. Navíc nemám v pracovní době skutečně čas ani chuť. Neodpovím, říkám paní, že nemám čas, ptám se, zdá má na mě něco důležitého, neodkladného.

Paní mi sdělí, že ano, prý někdo sjednal na pobočce banky v Brně včera úvěr na moje jméno. Dotyčný se prokázal mým občanským průkazem. Nenechám ji domluvit a říkám, že jsem nic takového neučinil. V Brně jsem včera nebyl. A na pobočce už několik let. Ona řekne opět moje jméno a příjmení a tentokrát dokonce i moji adresu. Neuvede však moji skutečnou adresu trvalého bydliště, ale adresu sídla mého zaměstnavatele. V tu chvíli se moje 99 procentní podezření mění ve stoprocentní. Adresu zaměstnavatele v bance u svých údajů přece nikde neuvádím. Občanku jsem neztratil. Je to tedy podvodný telefonát! Důrazně řeknu: „Končím hovor,“ a zavěsím. Telefonní číslo volající si hned zablokuji.

Když se z toho po chvilce vzpamatuji, naťukám telefonní číslo do internetového vyhledávání. Zjišťuji, že k volanému číslu se objevují velmi negativní zkušenosti volaných „klientů“. Pár z nich uvedu (doslovný přepis):

„Podvodný telefon – pán předstíral, že je ze spořitelny a snažil se mi namluvit, že mi někdo ukradl občanský průkaz.“

„Volající tvrdil, že je z ČS spořitelny a že jsem včera v Brně žádal o úvěr, když jsem řekl, že ne, tak zavěsil.. Nejsem zákazník ČS Spořitelny…“

„Prý z České spořitelny, když jsem řekla, že si hovor nahrávám, okamžitě zavěsil.“

„Volala údajně z České spořitelny, že si na moje jméno někdo chtěl vzít úvěr, že zakládá spis, pro hlášení ČNB a PČR. Pak to vylepšila, že mi zavolá někdo z mojí domovské banky, to taky pak volala jiná jakože z ČSOB, že si to mnou projde než dostane spis od ČS. Holky jsou synchronizované a klidné vám sdělí jméno, mají vaše jmeno, adresu, případně email. Začnou tím, že chtějí zůstatek na běžném účtu, kdyby vám prý banka v rámci šetření zablokovala účet, pak zůstatek na spořicím, až tady mi sepla kontrolka…. nedokázala mi odpovědět, jak se banka postará o to, abych mohla s penězi disponovat, prý volá z call centra a pak budu muset někam na pobočku. To už jsem zavěsil….“

„Volající ví jméno a adresu kam volá. Údajně tak jak je uvedeno - volá z banky. Evidentní podvod, dávejte si pozor!“

Nakonec se tedy rozhodnu, že raději zavolám do své banky a záležitost nahlásím. Přestože volám já, a vím tedy jistě kam volám, paní na bankovní lince se mi identifikuje ještě přes moji bankovní aplikaci, v které jí to potvrdím. Poté spolu celou záležitost telefonicky probereme. Skutečná paní z banky si vyslechne můj případ, zaznamená si podvodné telefonní číslo a zkontroluje můj účet.

Vše je v pořádku. Žádný úvěr na mě nikdo pochopitelně nesjednal. Nic podezřelého se s mým účtem neděje. Banku jsem několik let ve skutečnosti ani nenavštívil. Vše už roky řeším přes internet. Paní mě pochválí za to, jak jsem postupoval a znovu mi zopakuje zásady komunikace s bankou. Tedy především nikdy nesdělovat po telefonu číslo účtu a další důvěrné informace o účtu, jako PIN kódy ke kartám. Tyto údaje skutečná banka nikdy po klientovi nechce. Zná je. Také říká, abych počítal s tím, že to možná jedním podvodným telefonem neskončí. Bývá jich prý více. Volající to zkoušejí opakovaně z různých čísel s různými „vylepšenými“ historkami.

Nic se mi tedy nestalo. O nic jsem nepřišel. Proč to vlastně přesto píšu? Překvapila mě suverenita volající „paní z banky“. Musím uznat, že působila poměrně dost věrohodně. Mluvila plynule, klidně. Velmi dobrou češtinou. Příjemný, kultivovaný hlas. Používala obdobné výrazy a slovní obraty jako skutečné pracovnice banky. Musela mít evidentně zkušenosti a znalosti telefonní komunikace. Možná z nějakého call centra. Znala moje skutečné jméno a příjmení. Dokonce i adresu, byť ne správnou adresu bydliště, ale zaměstnavatele. Nicméně nějaké základní informace o mé osobě někde evidentně získala. Těžko říct, jak věrohodně by působila, a kam až by hovor dovedla, kdybych ji nechal býval pokračovat.

Zřejmě by se jednalo o podvodný postup, který byl už před časem v médiích popisován.

Uvědomil jsem si potom, že je velmi snadné někoho odsoudit, že je „hloupý, že se nechal napálit“. Takové to, „mně se to přece nemůže stát“… Byť sleduji všechny dostupné informace, upozornění v médiích i od banky, nejsem ještě ani v seniorním věku, jsem pracovně aktivní, používám běžně současné IT vymoženosti, včetně internetového bankovnictví a různých aplikací, tato dnešní malá kauza mě přece jen trochu znejistila. Jedna věc je teorie, když podobné příběhy čtěte či slýcháte o druhých. Druhá pak praxe, když se vás to přímo týká, když se vám to stane naživo a s  „laskavou“ podvodnicí si přímo v telefonu povídáte.

Tyto podvody jsou evidentně čím dál více sofistikovanější a čím dál hůře rozpoznatelné. A předpokládám, že bude hůře. Podvodníci se zdokonalují. Doba, kdy se to poznalo na první pohled nebo poslech podle špatné psané či hovorové češtiny, je definitivně pryč. Pokud je člověk důvěřivý a povídavý, mohou ho takoví šikovní manipulátoři velmi snadno obrat o úspory. Doba se mění. Čím dál méně bude dříve obvyklých fyzických krádeží peněz, ale přibývat bude těch „virtuálních“, kdy vám někdo bude chtít „vyluxovat“ účet.

Proto na závěr apeluji na všechny, zejména starší a staré lidi. Buďte opatrní! Sledujte informace v médiích a od vaší banky. Nereagujte na výzvy k potvrzování úkonů, které jste sami neprovedli. Nesdílejte s nikým důvěrné informace, přihlašovací údaje, hesla, údaje z platebních karet, PINy a podobně. Nenechte se dotlačit ve stresu, pod časovým tlakem k nějakému úkonu se svými financemi, kterého pak budete těžce litovat.

Pokud vás někdo k něčemu takovému bude tlačit, požadovat od vás informace či nějaké úkony s vašimi financemi, raději hovor s volajícím okamžitě ukončete a svěřte se někomu, koho dobře znáte a komu opravdu věříte. Jistě vám poradí. Nebo zavolejte na ověřené číslo do své banky. Určitě vám pomohou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz