Článek
V nedělním pořadu Otázky Václava Moravce dne 15.12.2024 byl hostem ministr vnitra Vít Rakušan, proti kterému seděl senátor Robert Šlachta. Jedním z témat byla tragická střelba na filozofické fakultě, od které za pár dní uplyne rok. Vít Rakušan potvrdil pověst nejlépe rétoricky vybaveného člena vlády a s přehledem se věnoval druhořadým tématům, kdy například obsáhle komentoval novelu zákona o zbraních. Počínal si tak, aby na dosud nezodpovězené otázky a pochybnosti nebylo příliš prostoru k diskuzi. Ve chvíli, kdy byl v argumentační nouzi ohledně délky vyšetřování a pochybností o připravenosti policie na podobné události, však neúmyslně odhalil svůj účelový přístup. Podle Víta Rakušana totiž „policie čekala na závěry GIBS, Úřad vnitřní kontroly začal prověřovat událost okamžitě, čekali jsme se zveřejněním informací, až bude ukončeno trestní řízení a je to správně a teprve potom byla zřízena vyšetřovací komise. Hlasoval jsem pro ni až ve chvíli, kdy pozůstalí měli informace z trestního řízení“. V nouzi nejvyšší zatáhl za záchrannou brzdu i samotný Václav Moravec a to ve chvíli, když Robert Šlachta řekl, že policie měla čas od roku 2015 (od tragické střelby v Uherském Brodě) na přípravu, již tenkrát řešila podobné problémy a byl u toho policejní prezident Martin Vondrášek. Uvedené problémy (zbraňová legislativa, jednotný analytický nástroj, kvalita operačního řízení) se ukázaly jako nedořešené a projevily se právě v prosinci 2023. „Tak to přiznejte a řekněte, že jsme na to nebyli připraveni“, řekl senátor Robert Šlachta Vítu Rakušanovi. Václav Moravec vzápětí oznámil polovinu pořadu a Vít Rakušan již na toto nenavázal.
Podívejme se zpět o tři roky, konkrétně na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 5. října 2021, kdy se Vít Rakušan vyjádřil k závěrečné zprávě vyšetřovací komise k ekologické katastrofě na řece Bečvě. Zde jsou jeho slova: To, jakým způsobem postupovala Česká inspekce životního prostředí, ale pravděpodobně i policie, je absolutně skandální. Můžeme v této chvíli věřit, že Česká inspekce životního prostředí, orgány činné v trestním řízení, tuto kauzu opravdu chtějí dovést k takovému závěru, který bude odpovídat skutečnosti, nebo je tady nějaká objednávka, která už prorostla celým systémem - a objednávka je odvrátit podezření od jedné z firem, která je součástí holdingu? Tohle ale, přátelé, není jenom problém Bečvy. Tohle je krádež veřejného prostoru. Tohle je krádež perspektivy a budoucnosti pro lidi, kteří v tomhle státě chtějí svobodně žít. A ve chvíli, kdy ztratíme důvěru v systém a v naše instituce, máme nakročeno právě k tomu, že ty instituce začnou poslouchat, přestanou fungovat a opustí nás to nejzákladnější, co tady je - svoboda, demokracie a právní stát. Tahle kauza, kauza Bečva, by volbami rozhodně skončit neměla. Naopak doufám, že po volbách tady v Poslanecké sněmovně bude taková atmosféra, že v celé naší společnosti bude taková atmosféra, že kauzy podobné té, o které se dnes snad budeme bavit, pokud zvednete ruku pro projednání programu, se prostě dořeší a budou se řešit objektivně, budou se řešit tak, abychom se dostali k podstatě problému, abychom se dobrali pravdy.
Vítu Rakušanovi tenkrát nevadilo, že vyšetřovací komise vznikla v době, kdy probíhalo trestní řízení. Nevadily mu další věci. Bečva se primárně stala předmětem politického boje. Po volbách se politici k Bečvě otočili zády jako eskamotéři a pokrytci, jejichž jediným zájmem jsou hlasy naivních voličů. Účel světí prostředky. Jak hodnotit počínání Víta Rakušana? Jednoznačně jako dvojí metr a úpornou snahu zakrýt za každou cenu pochybení policie, která pomalu postupně vyplouvají na povrch. Poslední informace o neschopnosti policie sledovat mobilní telefon pachatele a v co nejkratším čase jej přesně lokalizovat jsou více, než alarmující. Veřejnost je ale utěšována zástěrkou novely zbraňové legislativy, aby se ale také dozvěděla, že policie neměla dosud registr zbraní vybavený analytickou nadstavbou. Odpovědní manažeři tedy spali na vavřínech?
Vít Rakušan se rozhodl obhájit neobhajitelné a na misky vah položil 39 obětí proti svému postu místopředsedy vlády a ministra vnitra, majícího v gesci policii, která v nouzi nejvyšší nezveřejňuje informace s odkazem na možné ohrožení plnění úkolů policie. Vít Rakušan hodně vsadil. Zatím mu tato strategie vychází i díky selhávání novinářů a médií a díky názorové nejednotě pozůstalých a obětí. Participace GIBS na této „maskirovce“ je ostudná. Většinová společnost mezitím řeší mnohem „vážnější“ problémy, jako například cenu másla.