Článek
Začátky v Kolbence
František Janeček (1878-1941) pocházel z malé vesnice Kláštera na Dědinou, kterou byste našli v okrese Hradec Králové. Jeho táta byl tamním starostou. Postupně vystudoval měšťanskou školu, vyšší státní průmyslovku a nakonec Vysokou školu technickou v Berlíně-Charlottenburgu. Získal titul inženýra.
Záhy se dostal do Kolbenových továren v Praze-Vysočanech, kde vykonával práci konstruktéra, v níž byl velmi dobrý. V hlavě se mu rodila spousta nápadů, zlepšovacích návrhů a patentů. Vycestoval do Nizozemí, kde dohlížel nad dostavbou továrny na dynamoelektrické stroje. Ve svém volnu v Delftu navštěvoval Vysokou školu polytechnickou. Kvalitní vzdělání mělo pro něho zásadní význam.
Od zbraní k motocyklům
Když se vrátil domů do Čech, stal se ve svých 28 letech v Kolbence šéfem všech továrních dílen. Zasloužil se o výstavbu Martinské pece a zároveň se věnoval činnosti tlumočníka z nizozemštiny. Sestavoval modely letadel a kluzáků, které pak zkoušel v Kokořínském dole. Stále více ho to ale táhlo k tomu, aby si založil svoji vlastní firmu, což se mu nakonec podařilo.
První světová válka nasměrovala podnikání Františka Janečka ke zbrojní výrobě, v němž se mu dařilo. Vyráběl ruční granáty své vlastní konstrukce.
Po válce však musel přehodnotit výrobní program a vrhnout úsilí do něčeho jiného. Ke slovu přišly motocykly, v nichž Janeček viděl velkou budoucnost. V roce 1929 Janečkova továrna začala s výrobou motocyklů dle zakoupené licence od německé firmy Wanderer. A tak vznikla nová značka Jawa, jejíž název vznikl spojením jmen Janeček a Wanderer.
Rumpál, Pérák a ty další
Jako první sjel z výrobní linky model Jawa 500 OHV, kterému motocyklová veřejnost začala říkat „Rumpál“. Jednalo se o robustní, ale poměrně drahý model. Už tenkrát si František Janeček uvědomoval, že by svou konstruktérkou pozornost měl zaměřit na lidový motocykl za lidovou cenu, který by si mohl každý dovolit koupit.
Do Prahy pozval anglického konstruktéra G. W. Patchetta a už v roce 1932 představil lehkou motorku Jawa 175 s dvoudobým motorem. Postupně Janečkova firma na trh uvedla modely Jawa 250 Special, Jawa 350 OHV, Jawa 100 Robot, Jawa 250 Dublex-Blok.
Svého největšího poválečného triumfu se František Janeček ale nedočkal, zemřel v roce 1941. V roce 1946 se zrodil legendární model Jawa 250 Pérák, který způsobil světovou senzaci díky odpruženému zadnímu kolu a inovativními designu.
Za svou existenci Jawa uvedla na trh desítky modelů motocyklů. Výroba této značky pokračovala i po druhé světové válce, byť v jiných společenských poměrech. Firma byla znárodněna, ale duch Františka Janečka v ní zůstal. Svědčí o tom model motorky Jawa 350 Californian ze 70. let 20. století.
Příběh Františka Janečka je tak příběhem o technické genialitě a odvaze, která proměnila zbrojovku v největšího československého výrobce motocyklů a zanechala nesmazatelnou stopu v dějinách českého i světového motorismu.
Zdroj: kudyznudy.cz, idnes.cz, wikipedia.org