Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Už jste někdy viděli motorkáře, který dodržuje dopravní předpisy?

Foto: Pixabay.com

Česká republika patří ve srovnání počtu usmrcených motorkářů mezi nejhorší v EU

Léto je obdobím, kdy na silnice vyjíždějí také motorkáři, aby si užili pořádné jízdy na svém milovaném stroji.

Článek

Chodím pravidelně venčit psa na různá místa u nás na vsi. I po chodníku podél silnice mimo obec, na které je rychlost snížena z 90 na 70 km/h, protože zrovna v těch místech je autobusová zastávka, a tudíž předpoklad zvýšeného pohybu lidí. Jedná se o poměrně dlouhý a rovný úsek. A hádejte, jakou rychlostí tudy projíždějí motorkáři a někteří řidiči osobních automobilů? Sedmdesátka to rozhodně není. Na jejich tachometru musí být hodně přes devadesát kilometrů za hodinu.

Nehodovost motorkářů je tristní

O České republice je možné směle říct, že patří mezi motorkářské velmoci. Od roku 2021 u nás přibylo na 48 tisíc nově registrovaných motocyklů. S tím bohužel souvisí i počet usmrcených motorkářů na milion obyvatel. Ze všech zemí EU jsme obsadili „hezkou“ sedmou příčku pomyslného žebříčku, jak ukazuje Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti.[1]

Mezi nejčernější měsíce z hlediska nehodovosti motorkářů patří období od června do srpna. Nejspíš proto, že v tento čas jich na silnice vyráží největší počet. Nejnebezpečnější dny jsou pátky, soboty a neděle a denní doba od 14:00 do 17:00 hodin. Kupodivu mezi motorkáři, jež jsou účastníky dopravní nehody, převažují ti ze střední generace ve věku od 35 do 44 let. Není tedy tomu tak, že by bourali hlavně mladí.

Za spoustu nehod může rychlost

Motorkáři bourají obvykle z důvodu příliš vysoké rychlosti[2]. U nich je naprosto běžné, že jim nic neříká maximální povolená rychlost v obci, dopravních značek o omezení rychlosti si také moc nevšímají a celkově mají nejspíš pocit, že to prostě s tou svou motorkou musejí rozjet co nejrychleji ve stylu - žít jako kaskadér. Jedině s větrem ve vlasech si mohou do sytosti užít tu svobodu a volnost v sedle dvoustopého vozidla.

Vedle vysoké rychlosti jsou to i nepozornost a nedodržení bezpečné vzdálenosti, které mohou za nehody motorkářů. Pokud není vina na jejich straně, tak důvodem pro kolizi je zpravidla nedání přednosti v jízdě, což může být i proto, že řidiči za volantem auta se špatně odhaduje rychlost, se kterou se ke křižovatce řítí motorkář.

Padesátka v obci aneb pojedu, co to dá

Už mnohokrát se mi stalo, že jsem jela v autě v obci předpisově padesátkou, když v tom se odkudsi za mnou vynořil motorkář a předjel mě tak rychle, až gumy zapištěly. A než jsem se nadála, už byl v dáli. To jako pro motorkáře dopravní předpisy neplatí? Nechápu to.

Zdroje:

  1. https://besip.cz/Clanky/Cesko-je-motorkarskou-velmoci-z-hlediska-nehodovos
  2. https://www.garaz.cz/clanek/servis-auto-cisla-statistiky-jezdi-rychle-a-proto-bouraji-bilance-nehodovosti-motorkaru-za-12-let-ukazuje-pravdivou-realitu-a-ktera-mista-jsou-nejnebezpecnejsi-21010055

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz