Článek
Milý pane nejmenovaný redaktore,
než o něčem začnete psát, možná by bylo dobré si zjistit fakta a nejlépe v terénu – poradnách a školách. A taky školách speciálních. U lidí, kteří jsou speciální pedagogové a mají za sebou již nějaký ten rok praxe a práce v terénu.
Píši o článku, ve kterém popisujete „zrušení inkluze“. ((https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-zrusit-inkluzi-na-slib-casti-politiku-by-nakonec-doplatili-uplne-vsichni-283387#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz)
Tak za prve – tady žádná inkluze pro některé skupiny SVP žáků není. Jedná se o pouhé zařazení žáka do školy běžného proudu, ale s tím, že v té škole se učitelé pouze a jen snaží. A to nestačí. Nemají odborné znalosti, neví hned, jak s takovým dítětem pracovat. Tápou, zkoušejí. A obětí tohoto experimentu je dítě.
Za druhé –říkáte asistenti, že pomůžou? Ale kdeže. Asistent je v 90 % nekvalifikovaná síla s kurzem, kde se povšechně naučí, že „existují“ ty a ty děti s tím a tím problémem. To je asi tak vše. Jsem vedoucí 12 asistentů a přesně vím, s jakými přišli „znalostmi a schopnostmi“. O čem nepochybuji, top je pomoc asistenta učiteli, aby ten neměl více práce, než má (nástěnky, dohledy, kopírování, shánění materiálů apod.). To je nezpochybnitelné a učitelé to kvitují s povděkem. O odborné práci s dítětem nemůže být řeč ani ve snu, a navíc to asistent ani nesmí.
Za další píšete, že speciální školy by byly dražší. No jasně, že byly a jsou. Ale dítě tam nastoupí a má okamžitou odbornou péči. Pomůcky jsou již na místě, nikdo nic neshání. A jsou dražší proto, že na inkluzi se daly tak malé peníze, že je až směšné o té finanční dotaci nějak mluvit nebo psát. Navíc vaše počty žáků s SVP jsou zavádějící. Většina dětí s dys poruchami a např. poruchami chování lehčího typu byla vždy v běžných školách, max. se v 80. letech tvořily při školách tzv. dyslektické nebo taky vyrovnávací třídy. Které pak byly zrušeny, byly dražší. Holt ona péče totiž něco stojí. Dále byly v běžných školách děti ze sociálně slabého prostředí, cizinci, děti s chronickými onemocněními. Tady nikdy žádná změna nebyla.
Veřejnost uvádíte v omyl touto větou: „že by šlo o úplné otočení principu, který v Česku platí – tedy že si rodiče mohou vybrat, kam jejich dítě na školu nastoupí“.
NE, prosím, rodiče si opravdu nemohou vybrat. Protože jejich výběr musí! být posvěcen PPP nebo SPC., a i ve chvíli, kdy rodič doslova na kolenou prosí, aby jeho dítě mohlo do speciální školy, pokud poradna řekne ne, tak přes to vlak nejede.
Dále píšete: „Nejprve by bylo potřeba vybudovat pro ně dostatečné kapacity.“
No, kdyby zůstal stav škol, jaký byl před cca rokem 2012, nic by se moc budovat nemuselo. Ony se koneckonců musí budovat i ty školy běžné. Takže jaký je rozdíl? Ptal jste se někde na kraji, kolik měli žádostí na zřízení tříd podle § 16 a kolik jich povolili? Protože se nepovolují. Popř. povolení dostávají ty, které existují již více let, ale ne nové. Proč jako? Když školy by zájem měly?
Ale na to jste se nezeptal, protože jak jsem psala v úvodu, nevíte o problému nic a věříte pár lidem, kteří taky moc neví.
A proč o speciálních školách píšete jako o SEGREGOVANÝCH ŠKOLÁCH? Tím v podstatě místo novinářské neutrality vnucujete laické veřejnosti povědomí, že takové školy jsou nějak divné, špatné, neboť slovo „segregované“ je vnímáno v negativní konotaci. Přitom jsou to školy často špičkově se starající o SVP žáky všeho druhu.
Ve vašem článku navíc vycházíte z jakéhosi dojmu, že by ti nebo oni politici poslali do speciálních škol snad kdejaké dítě. A celé to stavíte jen na vašem dojmu či dojmu zadavatele takového příšerného článku. A vy jste nejspíš úkol do puntíku splnil. Ano, teď se dopouštím dojmologie já, ale zasáhne to jen vaši osobu. Ne laickou veřejnost jako celek, která je masírována podobnými bláboly o tzv. inkluzi.
Zrušení této podoby inkluze je správné. Byl by alespoň prostor najít nové a lepší řešení. Běžné školy by si oddychly, žáci s SVP, kteří do běžných škol chodili odjakživa, ti by tam prostě zůstali. Stačilo by jen nastavit podobný tok financí na hodiny speciální péče, pomůcky, pracovní sílu speciálního pedagoga. O zbytek by se postarali opravdoví odborníci, kteří 5 let studovali speciální pedagogiku a stále se samozřejmě školí ve svém oboru, tzv. pedii. A rodiče by měli mít možnost klidně dát dítě do běžné školy, a to i ve chvíli, kdy by to třeba PPP viděla jinak.