Článek
Mateřská láska má být bezpodmínečná
Mateřská láska má tisíce podob. Jedno by ale měla mít společné. Bezpodmínečnost. Milovat své dítě bez podmínek. Ne, „mám tě ráda, jen když přineseš na vysvědčení samé jedničky“, ne "mám tě ráda nebo budu tě mít víc ráda, když se staneš primabalerínou, ne „mám tě ráda, jen když porazíš soupeře v judu“, ne „mám tě ráda, protože si byl dneska hodný/poslušný“. Ne. Mateřská láska = bezpodmínečná láska.
„Lilian leccos nechápe, ale nikdy jsem neviděla tolik mateřský lásky“, říká paní Holasová. A v tom spočívá hloubka filmu. V mateřské lásce k malé Malvíně, ale i v lásce dcery k mamince. Malá Malvína své mámě oplácí její vřelost. Kromě vřelosti je zde poukázáno i na to, že Lilian, ač je mentálně zaostalá, se dokáže za své dítě postavit. Mám například na mysli scénu, když se hlásí na ubytovnu a Lilian s sebou nemá občanský průkaz, ale ona si tam pobyt svým postojem vydobude. Stejně tak se v ní probudí mateřský pud poměrně razantně, když Malvína onemocní a má vysokou horečku a zápal plic. Okamžitě ji zchladí vodou z potoka a běží do nejbližšího stavení pro pomoc. Bohužel tam jí nabízí tamní hospodář, aby se šla nejprve osprchovat a pak, že mu všechno v klidu řekne. Ale ona potřebovala pomoc pro dceru, jenže to nedokázala dát najevo správným způsobem, takže se bohužel situace dost vymkla z rukou. Lilian zraní hospodáře a po chvíli u stavení přijíždí bezpečnost a odváží Lilian pryč.
Lilian, Malvína a paní Holasová -"babi"
Paní Holasová si dobrovolně k sobě vzala Lilian s Malvínou. Malvína chodila řádně do školy a babi chodila s Lilian na procházky a učila jí vařit a péct. Babi byla „paní domácí“ a co řekla, to Lilian udělala. Panovala tam velmi milá atmosféra a babi měla prostě zlaté srdce, na oplátku nebyla ve stavení sama. Jenže jednoho dne přišla nemilosrdná rána osudu a paní Holasová navždy odešla. Lilian tu situaci nedokázala pochopit a stále volala babi, babi, ne, nepůjdu se umýt, babi neřekla.
Lilian s Malvínou se schovávají v lesích
Malá Malvína sbalí vše potřebné a společně s Lilian se uchýlí do tamních lesů. Jejich večery vždy provázelo čtení z indiánských knížek. Hlavním hrdinou byl Vinnetou. Akorát to tady bylo obráceně. Malá Malvína četla z knížky své mamince a v případě, kdy se o sebe samy musely postarat, vzala malá Malvína to břímě také na sebe. Celkem se jim dařilo přežívat v přírodě, dokud právě malá Malvína neonemocní zápalem plic. Pak dojde k momentu, kdy jsou obě dvě od sebe odtrženy. Máma od dcery a dcera od mámy.
Malvína v dětském domově
Ve filmu se prolínají dvě časové roviny. Malá Malvína (Valentýna Bečková) prožívá s mámou relativně idylické období v přírodě, i když jsou pak na útěku, ale skrývají se v přírodě. Je zde vidět velký kontrast s Malvínou (Sophia Šporclová) v pubertě, která je umístěna do dětského domova a ráda by se podívala za svojí mámou do ústavu. Jde s touto žádostí za ředitelem, když už má občanský průkaz. Jenže se svou prosbou neuspěje a tak se vydává za mámou na vlastní pěst.
Dětský domov - studený odchov
Dětský domov je zde zobrazován jako místo plné řádu a disciplíny, možná špetky motivace ke studiu, ale jinak jako studený odchov dětí. Žádná vřelost, žádná lidskost, jen pravidla a řád. Nejhorší ale je, že existují i rodiny, v nichž panuje řád a disciplína, ale dítě se nedočká mateřského či otcovského obejmutí.
Psychiatrická léčebna
Zde je zase zpracovaná scéna, jak jsou pacienti pod silnými sedativy a léky, které z člověka činí bytost, která tak nějak přežívá. Opět studený odchov - a přece je tu určitá naděje v podobě paní ředitelky (Veronika Freimanová) a její sestřičky (Zdenka Žádníková-Volencová), které vidí v Malvíně naději. Malvína totiž přišla za svojí mámou, protože sama chtěla. Vždycky se jí po ní stýskalo a vždycky se k ní chtěla dostat. Samozřejmě pohled na ní a dojem, že si ji nepamatuje, Malvínu nemile překvapil. Nicméně zůstala pár dnů a když už museli Lilian převézt jinam, Malvína ji navštívila a přečetla ji úryvek z Vinnetoua. V tu chvíli Lilian svou dceru poznala a Malvína měla v ten moment neskonalou radost. Vzápětí ale dochází k obratu, ale to vám prozrazovat nebudu.....
Film „Máma“ stojí za zhlédnutí
Film „Máma“ pojednává o vztahu mezi mentálně zaostalou mámou Lilian, kterou naprosto skvělým hereckým výkonem ztvárnila herečka Elizaveta Maximová a skvělými výkony jí sekundovaly obě Malvíny. Malá Malvína - Valentýna Bečková a Malvína v pubertě Sophia Šporclová. Obě na mě působily naprosto přirozeně a scény byly uvěřitelné. Děj se odehrává v 80. letech 20. století.
Líbí se mi záběry z krásné podzimní přírody, kde okolí září teplými odstíny podzimu, které tvoří kontrast se záběry z dětského domova i psychiatrické léčebny, kde vidíme spíše chladné studené tóny. Ve filmu se prolínají dvě časové roviny, Lilian s malou Malvínou a pak Malvína v pubertě, která se touží dostat ke své mámě a neváhá kvůli tomu riskovat.
Tento film režiséra Jiřího Stracha a scénáristy Marka Epsteina patří k povedeným hlubokým filmům a rozhodně doporučuji jeho zhlédnutí. Je to srdceryvný příběh o poutu matky a dcery a pravděpodobně vám po tváři potečou slzy.
Zdroje:
Autorský text
https://www.ceskatelevize.cz/porady/13465600536-mama/
https://www.csfd.cz/film/1567302-mama/prehled/




