Článek
S nedostatkem volných míst se v MŠ pro tříleté potýkají starostové menších měst a obcí, paní ředitelky MŠ a rodiče v poslední době velmi často. Situaci ještě komplikuje uprchlická krize. Děti z Ukrajiny mají také nárok navštěvovat zařízení mateřských škol, tudíž počet zájemců ještě vzrostl. Vláda vymyslí nařízení a starostové se podle něj musí zařídit.
Jaké nástroje zřizovatelům MŠ ale pomohou?
Můžou se uvolnit hygienické normy. Aha. Mateřinka je přece ideálním místem, ve kterém si děti upevňují hygienické návyky z domova. Mytí rukou je zásadní v mnoha situacích. V době covidu-19 se naučili mýt ruce důkladně snad všichni. Děti přijdou z domova do školky, umyjí si ruce. Je čas na svačinku, umyjí si ruce. Přijdou z venku, umyjí si ruce.
Děti ve věku, kdy chodí do školky, rády napodobují své vrstevníky a jejich zvyky. Když něco dělá kamarád, tak vaše dítko to začne dělat také. Často se stává, že nějaký návyk činí dítěti doma potíže a ve školce s tímto návykem problém není. Malé dítě totiž zjistí, že to či ono dělají i ostatní děti, a tak si začíná nevědomky osvojovat jeden z aspektů normality. Jak se chová majorita, tak to je ve společnosti považováno za normální.
Mateřské školy podle nové vyhlášky nemusí mít oplocení
Tento nápad považuji za silně nedomyšlený a ohrožující. To ti lidé, co to vymýšlejí už zapomněli na to, že děti od dvou let velice rády běhají? Ano, školka je od tří let, ale to děti také rády běhají. Nedokážu si představit mateřskou školku bez oplocení. Často jsou situovány blízko vozovky a malým dětem zkrátka občas něco nedojde a rozběhnou se do všech možných směrů. Vážně chcete paní učitelkám v MŠ ještě naložit tuto starost navíc? Vždyť jde o bezpečnost dětí, tak se prosím, tvůrci nové vyhlášky nad tím zamyslete. Paní učitelky nemají na starost 4, ale klidně 20 dětí.
Co když se zkrátka Pepík Novák do školky nedostane? Co má starosta a rodiče dělat?
Vláda má náhradní řešení. Ať Pepík Novák navštěvuje dětskou skupinu. Jenže dětská skupina má jiné parametry, a i jinou funkci než MŠ ve společnosti. Ať už jste jako rodič nebo jako pedagog zastánce klasických či alternativních výukových či výchovných metod, toto řešení není rozhodně optimální. Dětské skupiny byly založeny se záměrem pomoci maminkám umožnit dřívější návrat do práce. Jistě bohulibý záměr. Dětskou skupinu navštěvují děti zpravidla mladší tří let, a to většinou dvakrát či třikrát týdně. Dospělí, kteří mají děti na starost mohou být „tety“ usměvavé, milé se smyslem pro humor a mohou to s dětmi dobře umět. Ale nemusí mít pedagogické vzdělání a dětská skupina není regulována ŠVP – školním vzdělávacím programem.
Program v mateřských školách se řídí ŠVP a paní učitelky musí mít pedagogické vzdělání. Program je plný aktivit zaměřených na rozvoj schopností a dovedností v mnoha důležitých oblastech.
Tak se ptám, jak k tomu Pepík Novák a jeho rodiče přijdou?
Zdroje: