Článek
Dálniční síť v České republice stále za evropskými standardy o něco zaostává. Jak svojí hustotou, tak svojí kvalitou. Ale kdo jezdí autem pravidelně, nemá příliš na výběr. Dálniční známka je nutností. Dlouhou dobu jsme byli zvyklí na dálniční známku každý rok vyčlenit 1500 korun. V roce 2024 přišel ale ministr dopravy Martin Kupka s razantním navýšením a cena se vyšplhala až na 2300 korun za roční známku. Navýšení je to citelné, ale rozhodně ne poslední.
Ministerstvo dopravy totiž kromě toho, že známky razantně skokově zdražilo, tak do jejich cenotvorby také implementovalo důmyslný automatický mechanismus, který bude známky zdražovat rok co rok přesně podle předem stanoveného vzorce. V roce 2025 si tedy za roční používání českých dálnic připlatíme dalších 140 korun. Celkem to je už 2440 korun za roční známku. Martin Kupka pravidelné a ne zrovna zanedbatelné zdražování obhajuje tím, že neustále po celé republice přibývají nové úseky.
Jak se cena známek počítá?
Aktuální částky, o které nám budou ceny dálničních známek bobtnat, bude vždy ministerstvo vyhlašovat nejpozději v listopadu každého roku. Výpočet ale není zase tak složitý. Dálniční známky každý rok zdraží o tolik procent, kolik bude součet inflace a procentní nárůst množství českých dálnic v kilometrech za poslední rok.Vždy s cca půlročním zpožděním. Do současného zdražení, pro rok 2025, se nám promítlo jen několik málo kilometrů nových dálnic, které Česko dokázalo postavit od června 2023 do června 2024. Nárůst byl jen asi 1,9% plus inflace, která byla díky roku 2023 poměrně vysoká.
Vláda staví, lidé platí
Jenomže ministerstvo dopravy a řediteství silnic a dálnic hodlají s rozšiřováním dálniční sítě pořádně pohnout. V roce 2025 je naplánováno otevření více jak 100 km nových českých dálnic. To je samozřejmě dobře, jenomže tato mince má i svoji druhou stranu. Na jednu stranu se ministr Martin Kupka chvástá, jak bude stavět dálnice jako o závod, ale už zapomíná doplnit, že to také motoristé secsakrametsky pocítí na ceně dálničních známek, jejichž nárůst je počtu postavených kilometrů přímo úměrný.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/nO1SBfAluis55qmWCRuH6s/910e/stavba.jpeg?fl=cro,0,0,2048,1364%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Čím více dálnic postavíme, tím dražší bude další rok dálniční známka
Jak to bude v praxi
Zkusme uvažovat inflaci 3 % ročně a roční přírůstek 80 km nových dálničních úseků. V současné době podle ministerstva dopravy Česká republika disponuje dálnicemi o délce asi 1340 km. 80 km nových dálnic by tedy představovalo rozšíření o asi 5,9%. Když k tomu připočteme uvažovanou inflaci 3%, jsme na necelých devíti procentech, o které by dálnice měly za rok podražit. Částka, o kterou by nám ministerstvo dopravy zdražilo dálnice příští rok je tedy za námi uvažovaných okolností asi 210 korun. Roční známka by tedy teoreticky v roce 2026 měla vycházet na nějakých 2650 Kč. Výsledná cena je vždy zaokrouhlena na desítky směrem dolů.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/kObgaqJNMnujDqixCRuJk6/311f/dalnice.jpeg?fl=cro,0,0,2048,1364%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V nejbližší budoucnosti je v plánu stavět jako o závod
Následné zdražení už se zase bude odvíjet od ceny, která byla aktuální v posledním roce. Kdybychom tedy ve výpočtu postupovali dále, zjistíme, že při stejné inflaci a stejném tempu výstavby dálnic, nás bude známka vycházet na 3630 Kč v roce 2030 a ode dneška za 10 let to bude už 5190 Kč za roční užívání českých dálnic. Výpočet vychází z nastavených aktuálně platných pravidel, ale samozřejmě je orientační. Inflace může být klidně o něco nižší, ale stejně tak některé roky může 3% hravě přesáhnout, jak jsme viděli například v letech 2022 a 2023. Tak stejně můžou dálnice začít růst jako houby po dešti, když už to lidé zaplatí v drahých známkách, a nebo z nějakého důvodu může dojít k útlumu výstavby. Nicméně za současné situace je dálniční známka za více jak pět tisíc do deseti let tvrdou realitou realitou.
Zdroje: