Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přijímací zkoušky na SŠ a jejich zneužívání

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejdůležitější doba 14 a 15letých dětí, která je rozhodující pro jejich další život, je zneužívaná.

Článek

Jsem babička 15leté dívky, která se připravuje na přijímací zkoušky na střední školu. Pokoušela jsem si porovnat moje přijímací zkoušky na SŠ v roce 1964, pak přijímací zkoušky mé dcery a syna v roce 1987 se současným systémem přijímacího řízení. Vždy to byla velmi důležitá doba v životě, která nasměrovala další osud každého budoucího studenta a utvářela jeho další život. Nebudu popisovat „přijímačky“ v době totality, kdy se hlavně posuzovalo politické zaměření formou pohovoru. Dcera i syn se připravovali na „přijímačky“ s podporou základní školy. Pro matematiku existovala učebnice matematiky, které se říkalo „běloun“ a děti věděli, že v „přijímačkách“ budou příklady z této knihy. V první polovině 9. třídy ZŠ se v češtině probíraly příklady úkolů, které by se mohly objevit u „přijímaček“. Současný systém je pro děti depresivní a v mnoha směrech, až odporný. Opravdu si netroufám posuzovat testy CERMATu, jen mi vadí, že je v nich mnoho chytáků patřících spíše do inteligenčních testů, s kterými se děti na ZŠ nesetkaly. Internet je plný nabídek k doučování matematiky a češtiny za nemalé peníze. Byl mi zvláště odporný inzerát, ve kterém bylo nabízeno 5 důležitých rad, jak zvládnout „přijímačky“ a po pár úvodních větách bylo požadováno zaplacení určité částky, pro odtajnění těchto pěti rad. Učitelé v ZŠ naprosto ignorují, že děti dřou na „přijímačky“ a vůbec s nimi neprocvičují příklady z testů z minulých let. Rodiče jsou bezradní, protože se přesvědčí, že mnoho otázek ze starších testů nejsou schopni vyřešit ani oni a platí a platí za on-line doučování, za knihy pro přípravu na „přijímačky“, za ochotné učitele atd. Stal se z toho obrovský byznys a děti se vyděšeně melou mezi tímto šílenstvím v boji o svou budoucnost. Připadá mi to dost nechutné. A na závěr, když použiji tzv. selský rozum, jsem přesvědčená, že každá škola nejlépe ví, jak disponované děti by chtěla mít ve své škole. Určitě bude rozdíl mezi uchazečem na gymnázium a uchazečem třeba na textilní průmyslovku. Tento rozdíl v žádném případě neukáží testy CERMATu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám