Hlavní obsah

Češi nikdy na moři neprohráli. Díky legionářům na Bajkalu

Foto: Wikimedia Commons/Autor neznámý, volná licence

Českoslovenští legionáři vyzbrojili dopravní parníky a vybojovali s nimi vítěznou bitvu.

Zní to neuvěřitelně, ale Československo v minulosti získalo bitevní loďstvo. To svedlo přesně jednu jedinou bitvu, skončila ale úspěchem. Bitva na Bajkalském jezeře se odehrála před 107 lety.

Článek

Stěží uvěřitelný příběh, který by velmi snadno mohl posloužit jako námět na filmový scénář, se odehrál 16. srpna roku 1918. Včera tak měla dotyčná událost výročí. O co tehdy šlo? Českoslovenští legionáři tenkrát bojovali za použití tří parníků a poté, co je vyzbrojili houfnicemi, vpadli s nimi nepřátelským jednotkám do zad. Bitva byla velmi rychlá a pro legionáře skončila vítězstvím.

Již v květnu roku 1918 vznikl ve Vladivostoku první a jediný námořní oddíl československých legií v oblasti Dálného východu. Nutno ovšem podotknout, že rozhodně nešlo o žádné mariňáky. Oddíl totiž měl k dispozici pouze tři parníky a dále jeden ledoborec. Tyto lodě se většinou používaly pouze jako přepravní prostředek.

Přesto si ale parníky nakonec přece jen užily bitevní vřavu. V okolí Bajkalského jezera totiž legionáři bojovali o horské soutěsky, které byly velmi dobře střežené. Samotné jezero jim také dělalo starosti, přestože už se totiž blížil konec války, stále se na něm nacházely lodě Rudých.

Vyzbrojili nákladní parníky a zaútočili na přístav

V této lokalitě Čechoslovákům v tu dobu velel plukovník Radola Gajda, který rozhodl, že je třeba obsadit co nejvíce přístavů na Bajkalu, a to z toho důvodu, že se obával, aby je nepřítel nepřekvapil v týlu. Zmíněné parníky, které se jmenovaly Sibirjak, BurjatFedosia proto legionáři vybavili houfnicemi a vytvořili z nich improvizovanou bitevní flotilu.

V nepřátelském týlu hodlali provést nečekaný výsadek. Dne 15. srpna se tak vydali z Listvjanky na cestu a o den později se ocitli několik kilometrů od přístavu v Mysové. Protože se jednalo o ukořistěné lodě,  Rudí v přístavu je poznávali a mysleli si tak, že jim zkrátka vezou zásoby. Díky tomu se Čechoslovákům podařilo dostat se k přístavu na vzdálenost menší než čtyři kilometry. Teprve tehdy si nepřátelé uvědomili, do jaké léčky se dostali.

Rudí v přístavu měli k dispozici ledoborec Bajkal, protože však byli vzniklou situací silně zaskočeni, podařilo se legionářům zahájit palbu. Cílem byl jak přístav, tak loď, která v něm kotvila. Vzhledem k nepřipravenosti protivníka netrval výsledný boj příliš dlouho. Ledoborec byl potopen a přístav skončil v plamenech.

Foto: Wikimedia Commons/Autor neznámý, volná licence

Rudí během boje přišli o ledoborec Bajkal, který byl zničen a následně potopen.

Československé bojové loďstvo nebylo nikdy poraženo

Zhruba třicet minut po zahájení palby ale do místa přijel obrněný vlak, který byl naložený děly. Ta zahájila palbu proti československým lodím. V tento okamžik legionáři došli k závěru, že vzhledem ke zničení přístavu zde svůj úkol již splnili a rozhodli se takticky odplout.

Během zpáteční cesty ještě natrefili na nepřátelský ledoborec Angara, který se boji raději vyhl. Ne však na dlouho, protože o několik dní později byl Čechoslováky stejně obsazen.

Přestože se technicky jednalo o bitvu na jezeře, vzhledem k jejímu způsobu provedení je dnes považována za námořní bitvu, ve které Československo zvítězilo. Protože již nikdy nedošlo k situaci, kdy by naši krajané v boji použili lodě, dá se s čistým svědomím prohlásit, že československé bojové loďstvo nebylo nikdy poraženo. V roce 1920 totiž byla činnost oddílu oficiálně ukončena, a tak se již nikdy neměl příležitost znovu předvést.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz