Článek
Byla dcerou císařovny Marie Terezie a do Francie se provdala jako velmi mladá a nezkušená dívka. Dnes si pamatujeme její údajný výrok o tom, aby chudí, kteří nemají na chleba, zkrátka jedli koláče. A přestože se ve skutečnosti vůbec s jistotou neví, zda něco podobného skutečně vyslovila, nálepka povrchní ženy jí už zůstala.
Je dost možné, že se zkrátka narodila ve špatné době. Její cit pro estetiku a módu byl pozoruhodný, stejně jako její schopnost udávat trendy. Dnes by pravděpodobně byla populární influencerkou, kterou sledují desítky tisíc fanynek. Pokud by ovšem přestala používat podivné kosmetické produkty.

Mladičká královna byla pro své dvořanky módní ikonou.
Ženy se zadlužily, aby byly jako královna
Půvabná mladičká královna inspirovala všechny urozené ženy ve svém okolí. Jistá madame Campan o ní například podle dobových zdrojů řekla: „Všechny si okamžitě přály mít stejné šaty jako královna a nosit peří a květiny, které její kráse dodávaly nepopsatelné kouzlo. Výdaje mladších dam se nutně značně zvýšily; matky a manželé si na to stěžovali, některé ženy se dokonce zadlužily; docházelo k nepříjemným domácím scénám.“
Dokonce i její matka Marie Terezie ji v dopisech nabádala, aby se v extravaganci mírnila, protože podle jejího názoru jako mladá a pohledná žena nic podobného nemá zapotřebí. Její dcera s tím ale nesouhlasila. Jak je proto vidět, lidé se během staletí příliš nezměnili. Vkus mají různé generace i nadále zcela rozdílný.
Extravagantní móda nebyla po chuti každému
V době Antoinettina mládí bylo zrovna v módě pudrovat si vlasy, během čehož bylo nutné si šaty zakrýt pláštěnkou. Ještě předtím se ale účes obvykle zafixoval pomocí kosmetického produktu, kterému se říkalo pomatum. Jednalo se v podstatě o vonný olej.
Bylo také zvykem nosit růž, a to nejen na rtech, ale také na tvářích, která se nanášela na poměrně velké plochy tváře a navíc byla velmi výrazné barvy. Na přirozenost se tenkrát zkrátka příliš nehrálo. Růž měla odlišovat osoby z těch nejvyšších kruhů od prostého lidu a bylo zakázáno ji nosit mimo dvůr.
Obličej se kromě toho pokrýval pudrem. To se samozřejmě nelíbilo každému a našli se lidé, kteří tuto módu prohlašovali za nesnesitelnou pro oči. Dokonce i Antoinettin vlastní bratr, císař Josef II., se jí kvůli tomuto trendu často smál a kritizoval ho.
Odpudivá pleťová voda a maska z koňaku
Marie Antoinetta se o svou pleť starala pravidelně. Její rutina zahrnovala čištění pleti kosmetickou vodou, která se jmenovala „eau cosmetique de pigeon“, tedy v doslovném překladu holubí voda. A ano, je to přesně to, co myslíte. Tento kosmetický produkt sestával ze složek jako je šťáva z leknínů, melounů, okurek a citronů, drobků z francouzských rohlíků a v neposlední řadě také z dušených holubů.
Dále následovalo použití „eau des charmes“, což byly kapky z vinné révy, které měly na pleť podobné účinky, jako dnešní tonikum. Nakonec si královna aplikovala pleťovou masku, která je ve Francii populární dodnes. Skládala se ze dvou čajových lžiček koňaku stimulujícího krevní oběh, třetiny šálku sušeného mléka obnovujícího buňky, rozjasňující citronové šťávy a jednoho bílku.
Dále jí na toaletním stolku nechyběly parfémy, používala také krém na ruce a pomády na rty s různými vůněmi. Při koupeli používala mýdlo s bylinnou vůní a pudr na udržení bílých zubů.
Experimentovala s barvou vlasů a nosila znaménko krásy
Na veřejnosti sice většinou nosila vysoké napudrované paruky, ovšem pod nimi byla medová blondýnka. Milovala všechny možné přípravky na vlasy, které si s oblibou vyráběla sama. Aby zvýraznila měděné tóny a zvýšila zářivost svých vlasů, nanášela na ně například pastu s extraktem zázvoru, kurkumou, santalovým dřevem a rebarborou.
Jak dokládají mnohé portréty, velkým hitem byla také falešná znaménka krásy. Na tvář se nanášel bílý pudr a růž, ale to nemohlo zakrýt všechny nedokonalosti, jako například jizvy po akné nebo neštovicích. Proto je dámy často maskovaly právě těmito znaménky, vyrobenými ze sametu nebo saténu.
Mívaly rozverné tvary, jako například srdíčka, hvězdičky nebo měsíčky. Říkalo se, že jejich umístění mělo svou symboliku. Například tvar srdce na pravé tváři naznačoval, že je dotyčná dáma vdaná, zatímco tvary umístěné v koutku oka značily vášeň. Marie Antoinetta si je aplikovala ke koutkům úst, aby naznačila, že by si přála polibek.
Zdroje: