Hlavní obsah
Umění a zábava

Jak John Malkovich natočil tajný film, který vyjde až v roce 2115. O projektu, který nikdo neuvidíme

Foto: Freepik.com

V roce 2015 vznikl film, který neuvidí téměř nikdo z dnešních lidí. Projekt s názvem „100 Years“ od Johna Malkoviche a Roberta Rodrigueze je záměrně uzamčený experiment, jehož premiéra proběhne až sto let od jeho dokončení. Ale jaký to má smysl?

Článek

Zrod myšlenky, která nemá obdoby

Z byznysového hlediska to nedává smysl. Pokud film v kinech (budou vůbec za 90 let existovat kina, jak je známe?) vydělá nějaké peníze, tak určitě ne těm, kteří do jeho natáčení investovali.

Co tedy mohlo vést známé tvůrce Johna Malkoviche a Roberta Rodrigueze k vytvoření filmu, který nikdo z nás neuvidí?

Co má společného film a koňak?

Nejde o tradiční experimentální snímek, ani o futuristický blockbuster. Film 100 Years – The Movie You Will Never See, napsaný Johnem Malkovichem a režírovaný Robertem Rodriguezem, byl sice kompletně natočen, sestříhán a připraven ke zhlédnutí, ale veřejnost si na svou premiéru bude muset počkat až do 18. listopadu 2115Snímek byl totiž od počátku plánován jako umělecké dílo pro lidi, kteří se teprve narodí.

Za nápadem stojí myšlenka propojení kinematografie a filozofie pomalého zrání.

Projekt totiž vznikl ve spolupráci se značkou luxusního koňaku Louis XIII, který se vyrábí z destilátů starých až sto let. Myšlenka se tedy přímo nabízela: když se koňak vyvíjí celé století, proč nevytvořit film, který bude mít „stejně dlouhou dobu zrání“? Výsledkem je projekt, který má být stejně vzácný jako tento nápoj – a jehož samotná existence je v jistém smyslu paradoxem. Film, který dnes nikdo nemůže vidět, přesto po celém světě vzbudil obrovskou pozornost.

Unikátní způsob utajení

Jediná kopie filmu je uložena v pokročile technologickém trezoru ve francouzském Cognacu. Ten je navržen tak, aby se otevřel až přesně za sto let od uzavření. Neexistuje žádný kód, žádný člověk, který by ho mohl otevřít dříve, ani žádná digitální kopie, která by mohla uniknout. Jde tedy o skutečnou časovou kapsli – a také o test naší trpělivosti, představivosti a víry v budoucnost.

Samotní tvůrci tento koncept otevřeně podporovali. John Malkovich v rozhovorech uvedl, že ho skutečně lákala představa vytvořit něco, co nikdy neuvidí. Film podle něj není produktem jeho vlastní doby, ale „dar“ budoucí generaci. Režisér Robert Rodriguez pak označil projekt za osvobozující — žádné recenze, žádné očekávání publika, žádná okamžitá reakce. Film, který nikdo neuvidí, nemůže ani selhat, ani uspět. Může jen existovat.

Víme o filmu vůbec něco?

Ačkoli samotný děj filmu zůstává přísně střeženým tajemstvím, veřejnost se dočkala tří teaserových klipů. Nejde ale o části z filmu, jak jsme zvyklí, nýbrž o tři malé metaforické spoty, které naznačují, jak by mohla vypadat budoucnost: jedna varianta působí technologicky a čistě, druhá je drsná a dystopická, třetí zase připomíná přírodní a ekologickou renesanci. Společným jmenovatelem je právě fakt, že se jedná o budoucnost, o jejíž podobě můžeme jen spekulovat. Teasery tak nejsou reklamou na film — jsou reklamou na samotnou jeho myšlenku.

V hlavních rolích se objeví John Malkovich, Shuya ChangMarko Zaror. Natáčení probíhalo v Evropě a jeho vizuální podoba má být podle Rodrigueze „časově neurčitá,“ tedy taková, aby film nepůsobil ani moderně, ani retro, ale jako produkt světa, který bychom si mohli představit za století.

Vstupenky na film byly již rozdány

K premiéře existuje i fascinující detail: producenti vytvořili tisíc kovových vstupenek, které byly rozeslány vybraným osobnostem z celého světa s pokynem, aby je předali svým potomkům. Budoucí diváci tak symbolicky vznikají už dnes — i když oni sami zatím žijí možná jen jako představa.

Projekt „100 Years“ je tedy mnohem víc než film. Je to filozofická úvaha nad tím, co po sobě necháváme. Je to experiment v trvanlivosti kultury. A také zrcadlo dnešního zrychleného světa, kde očekáváme vše okamžitě. Tvůrci zde naopak říkají: některé věci mají hodnotu právě proto, že na ně nikdy nedojde řada. A ty, které čekají celé století, možná získají ještě větší význam.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz