Článek
Zrod myšlenky, která nemá obdoby
Z byznysového hlediska to nedává smysl. Pokud film v kinech (budou vůbec za 90 let existovat kina, jak je známe?) vydělá nějaké peníze, tak určitě ne těm, kteří do jeho natáčení investovali.
Co tedy mohlo vést známé tvůrce Johna Malkoviche a Roberta Rodrigueze k vytvoření filmu, který nikdo z nás neuvidí?
Co má společného film a koňak?
Nejde o tradiční experimentální snímek, ani o futuristický blockbuster. Film 100 Years – The Movie You Will Never See, napsaný Johnem Malkovichem a režírovaný Robertem Rodriguezem, byl sice kompletně natočen, sestříhán a připraven ke zhlédnutí, ale veřejnost si na svou premiéru bude muset počkat až do 18. listopadu 2115. Snímek byl totiž od počátku plánován jako umělecké dílo pro lidi, kteří se teprve narodí.
Za nápadem stojí myšlenka propojení kinematografie a filozofie pomalého zrání.
Projekt totiž vznikl ve spolupráci se značkou luxusního koňaku Louis XIII, který se vyrábí z destilátů starých až sto let. Myšlenka se tedy přímo nabízela: když se koňak vyvíjí celé století, proč nevytvořit film, který bude mít „stejně dlouhou dobu zrání“? Výsledkem je projekt, který má být stejně vzácný jako tento nápoj – a jehož samotná existence je v jistém smyslu paradoxem. Film, který dnes nikdo nemůže vidět, přesto po celém světě vzbudil obrovskou pozornost.
Unikátní způsob utajení
Jediná kopie filmu je uložena v pokročile technologickém trezoru ve francouzském Cognacu. Ten je navržen tak, aby se otevřel až přesně za sto let od uzavření. Neexistuje žádný kód, žádný člověk, který by ho mohl otevřít dříve, ani žádná digitální kopie, která by mohla uniknout. Jde tedy o skutečnou časovou kapsli – a také o test naší trpělivosti, představivosti a víry v budoucnost.
Samotní tvůrci tento koncept otevřeně podporovali. John Malkovich v rozhovorech uvedl, že ho skutečně lákala představa vytvořit něco, co nikdy neuvidí. Film podle něj není produktem jeho vlastní doby, ale „dar“ budoucí generaci. Režisér Robert Rodriguez pak označil projekt za osvobozující — žádné recenze, žádné očekávání publika, žádná okamžitá reakce. Film, který nikdo neuvidí, nemůže ani selhat, ani uspět. Může jen existovat.
Víme o filmu vůbec něco?
Ačkoli samotný děj filmu zůstává přísně střeženým tajemstvím, veřejnost se dočkala tří teaserových klipů. Nejde ale o části z filmu, jak jsme zvyklí, nýbrž o tři malé metaforické spoty, které naznačují, jak by mohla vypadat budoucnost: jedna varianta působí technologicky a čistě, druhá je drsná a dystopická, třetí zase připomíná přírodní a ekologickou renesanci. Společným jmenovatelem je právě fakt, že se jedná o budoucnost, o jejíž podobě můžeme jen spekulovat. Teasery tak nejsou reklamou na film — jsou reklamou na samotnou jeho myšlenku.
V hlavních rolích se objeví John Malkovich, Shuya Chang a Marko Zaror. Natáčení probíhalo v Evropě a jeho vizuální podoba má být podle Rodrigueze „časově neurčitá,“ tedy taková, aby film nepůsobil ani moderně, ani retro, ale jako produkt světa, který bychom si mohli představit za století.
Vstupenky na film byly již rozdány
K premiéře existuje i fascinující detail: producenti vytvořili tisíc kovových vstupenek, které byly rozeslány vybraným osobnostem z celého světa s pokynem, aby je předali svým potomkům. Budoucí diváci tak symbolicky vznikají už dnes — i když oni sami zatím žijí možná jen jako představa.
Projekt „100 Years“ je tedy mnohem víc než film. Je to filozofická úvaha nad tím, co po sobě necháváme. Je to experiment v trvanlivosti kultury. A také zrcadlo dnešního zrychleného světa, kde očekáváme vše okamžitě. Tvůrci zde naopak říkají: některé věci mají hodnotu právě proto, že na ně nikdy nedojde řada. A ty, které čekají celé století, možná získají ještě větší význam.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/100_Years_(film)
https://www.prnewswire.com/news-releases/louis-xiii-kundigt-den-film-100-years---the-movie-you-will-never-see-an---der-originalfilm-kommt-erst-2115-heraus-552324801.html
https://www.media-marketing.com/en/news/a-cognac-brand-just-made-a-john-malkovich-film-that-no-one-will-see-for-100-years/
https://www.wired.it/play/cinema/2015/11/19/robert-rodriguez-john-malkovich-film-secolo/
https://magazine.rox.co.uk/rox-loves/100-years-the-movie-you-will-never-see
https://uk.news.yahoo.com/fact-check-filmmaker-robert-rodriguez-120000043.html






