Hlavní obsah
Víra a náboženství

Komplikují „nadstavby“ západního katolického křesťanství porozumění víře?

Foto: Jindra Bezstarosti/AI ChatGPT Image

Zítřejší 2. neděle velikonoční zakončuje osmidenní oktáv, kdy si věřící připomínají Zmrtvýchvstání Páně. Tento den je zároveň nedělí Božího milosrdenství.

Článek

Markéta Marie Alacoque, Faustýna Kowalská…

Se jmény výše uvedených jsou spojena zjevení Ježíše Krista, který žádá prostřednictvím svých vyvolených úctu ke svému srdci v případě svaté Markéty Marie a úctu k jeho milosrdenství v případě svaté Faustýny. Markéta žila v 17., Faustýna v první polovině 20. století. Cílem obou zjevení mělo jistě být upozornit na malý, zanedbatelný, důraz na Božské srdce jako střed, hlubinu a původ toho, co Ježíš říkal, činil, jak zjevoval Boha jako Otce, v druhém případě pak na největší Boží vlastnost, kterou je milosrdenství. Jestliže duchovní a praxe církve zanedbali tyto věci, bylo cílem je zprostředkovat obyčejnému věřícímu, člověku.

Kult Jana Nepomuckého, Božské srdce, Boží milosrdenství

Není pochyb o tom, že zbožnost se s časem mění, stejně tak její důrazy. Jiná byla katolická zbožnost v baroku, jiná v 19. století. I dnes je třeba hledat cesty, důrazy, to, co člověka přivede blíže k Hospodinu, Kristu, ke svatému životu. V době pobělohorské, baroku, to byl Jan Nepomucký, později třeba právě úcta k Božskému srdci nebo Božímu milosrdenství, zprostředkovanému polskou světicí Faustýnou Kowalskou.

Růženec a k tomu tzv. Táborský?

Někteří věřící nedají dopustit na první pátky, soboty, litanie k Božskému srdci a Korunku k Božímu milosrdenství. Osobně si neumím představit (a asi ani nechci) babičky v kostele bez růžence. Nově mi byl jedním duchovním „zjeven“ i Táborský růženec, který je dobré prý používat při přípravě na zpověď, svátost smíření. To mě přivedlo k tomuto zamyšlení.

Přežitek? Svoboda volby?

Nechť má každá lidská bytost svobodu volit spiritualitu sama za sebe. Ať je umožněno všem najít svoji duchovní cestu. To by mělo být v církvi, která chce být „pluralitou v jednotě“, katolickou ve smyslu pro všechny lidi, samozřejmostí. Ve farnostech, kde je pan farář přítelem nutného odříkávání litanií a na katolické nadstavbě závislých nedělních homiliích, tomu tak často není. Bohu-žel. Jestliže se pak panu faráři vyprazdňují lavice, nepůjde to svádět jen na onen „strašlivý“ trend sekularizace. Možná postačí krapet sebereflexe.

Internet a místa radostné zvěsti

Těm, kteří mají pocit, že nemohou rozvíjet vlastní zdravou a životaschopnou spiritualitu v rámci nějaké (sobě lokálně blízké) katolické farnosti, může dobře posloužit internet. Zde lze najít mnohé přednášky, úvahy i tipy na místa, kde by jim i jejich duši mohlo být lépe.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz