Článek
Zuzana Strachotová, Tomáš Košek
Bažina
Hex 1
FANTOM Print 2024
LitRPG, ten termín kolem mě zatím jen tak nenápadně našlapoval, ale díky nabídce na recenzování knihy Hex: Bažina dostal poměrně jasné obrysy. Každý, kdo někdy zabrousil do světa počítačových her, asi na nějaké to eRPéGéčko narazil, včetně mé maličkosti. Ovšem knižní RPG jsem zatím neodehrál. Celkem dobrovolně jsem se ale nechal zlákat, protože Zuzana Strachotová je autorkou velmi povedené knihy Vypůjčený čas.
Leona je náruživá hráčka a ve své oblíbené hře Inevitable world má online najeto několik stovek hodin a vůbec si v ní nevede zle. Jenže prostředí virtuální reality bude zcela něco jiného. Rozhodne se tak zbavit auta, nějakých těch cenností, a navíc si i půjčit na ne úplně výhodný úrok u lichváře, aby se do nového prostředí dostávala jen díky tomu nejlepšímu vybavení a díky VIP aktivačnímu klíči zabrala jeden z lukrativních hexů, na které je herní svět rozdělen. Jenže po načtení všech úvodních procedur se jejím hexem stává Bažina a její plány na rychlý postup hrou a získání odměn zpeněžitelných v reálném světě se rozsypou jako domeček z karet.
Další ranou pro Leoru, což je Leonino hráčské jméno, je, že postava vznešeného elfa není úplně vhodná pro prostředí, ve kterém se ocitla. Nezbývá jí tak nic jiného, než postavu editovat a změnit se v obyčejného člověka. Navíc se musí začít ohánět, aby svoji vesnici sestávající ze tří polorozpadlých chatrčí co nejdříve vylevelila, aby vypadala alespoň trochu k světu. Musí tak začínat ze samotného dna. A to jsou první plusové body, které u čtenářů získá.
A u těch prvních rozhodně nezůstane, protože Zuzana Strachotová dokáže do hry vtáhnout nejenom svoji hrdinku ale i samotného čtenáře. Jako zkušená gamerka v knize kopíruje úvod jakékoli hry, kdy vám k postupu do dalšího levelu zpočátku stačí jen pár expů, ale s každou další úrovní se se ten rozdíl zvyšuje. A tenhle vypravěčský postup funguje. Zpočátku jsou tak statistiky o levelech, zraněních, postizích nebo získaných zkušenostech velmi časté, ale postupem času jsou úseky samotného vyprávění stále delší. I když v klíčových soubojích statistiky znovu vládnou. A tady jsem se přistihl, že doslova hltám, o kolik bodů se snížil život po uděleném zranění. Takže tentokrát plusové body pro samotnou autorku.
Leona se občas do hry ponoří tak, že přestává vnímat rozdíl mezi virtuální realitou a skutečným světem. Několikrát je jí pak dost drsně připomenuto, že realita je tam venku, mimo herní svět. Autorka pak skvěle vykresluje rozdíly mezi herním prožitkem a realitou, kdy na zasněženém dvorku za oknem Leonina suterénního bytu prostě nemůže využít magický plášť chránící jí před zimou.
Samotná hra a samozřejmě ani kniha však není jen o jediném hráči. Okolo Leony je tak velmi uvěřitelně vykreslená parta stejně „postižených“ lidí, kteří si přes své herní charaktery berou celkem pochopitelně do hry i své lidské vlastnosti. A jejich interakce a pohnutky pak příběh posouvají dál.
Vzhledem k tomu, že je Bažina první knihou plánované trilogie, asi čtenář tak nějak tuší, že její konec nejspíš nebude úplná katastrofa. Jenže pokud autorka dokáže ve čtenáři vzbudit pocit, že sám čtenář chce posouvat hrdinku stejným směrem, jakým ji chce posouvat i samotná autorka, mají vyhráno obě strany. Osobně jsem za celou dobu neměl touhu, aby Leonu nějaká vytuněná herní postava natrvalo zašlapala do země.
Pro mě tak je Hex: Bažina skvělým úvodem, do tohoto specifického subžánru. Zuzana Strachotová vás prostě nakonec vtáhne do hry, i když jste byli třeba zpočátku lehce pesimističtí jako já. Takže je rozhodně fajn, že tahle hra by měla pokračovat minimálně ve dvou dalších úrovních a jsem rozhodně zvědavý, kam až půjde Hex vylevelit.
Poznámka 1: Tímto se omlouvám Tomáši Koškovi, že v předchozím textu zmiňuji výhradně Zuzanu, ale jak sama napsala: „Jinak spoluautor je spis Tom. tedy ja to cele napsala a on tomu dal mnoho napadu a ty technicka streva“ Tak snad to nevyvolá nějakou partnerskou rozmíšku.
Poznámka 2: V textu je zmíněno i nejvíc nejlepší nakladatelství FANTOM Print a reálně fungující slevový kupon, takže kniha má i přidanou pětiprocentní hodnotu.
Hodnocení: 80%
Anotace:
Na vstup do Inevitablu vsadila všechno. Teď poprvé okusí pravou virtuální realitu. A stane se tak vyvolenou… … nebo ne? Svět Inevitable worldu konečně otevírá svoji virtuální podobu a Leona má vše naplánované. Stačí aktivovat svůj VIP lístek, vybrat si ten nejlepší hex pro stavbu vesnice, picknout elfa a rychle šplhat žebříčkem. Vydělá peníze, splatí dluhy a už nikdy nebude muset pracovat, jen hrát tuhle závislost. V původní online verzi byla dobrá a není důvod, proč by neměla zazářit i ve virtuálním světě. Tedy pokud se její plán nesesype hned po první vteřině hry. Některé hexy jsou zkrátka horší než jiné. A ona má rovnou ten nejhorší.
Dopřejte si původní české LitRPG s hrdinkou, které jde o všechno, z pera úspěšné autorky Zuzany Strachotové a herního vývojáře Tomáše Koška!
Informace:
Vydáno: 2024, Fantom print
1. vydání originálu: 2024
Počet stran: 425
Jazyk vydání: český
Ilustrace/foto: Lenka „Charlien“ Brázdilová
Autor obálky: Lenka „Charlien“ Brázdilová
ISBN: 978-80-7594-145-9