Hlavní obsah
Cestování

Železniční senzace pod Sněžkou

Foto: Jindřich Berounský

KD RETRO vlak 60703 Jelenia Góra - Karpacz dorazil 15. 6. 2025 do cíle své cesty pod nejvyšší horu Krkonoš Sněžku.

Kolejová revoluce v Dolním Slezsku! Karpacz se po 25 letech vrátila na železniční mapu Polska! To jsou radostné titulky, popisující senzační návrat železnice pod severní svahy Krkonoš a jejich nejvyšší horu Sněžku.

Článek

Polsku můžeme závidět revitalizaci železnice a čím dál větší tempo jejího rozvoje. V poslední době i směrem k českým hranicím díky osvíceným politikům Dolnoslezského vojvodství. Po Bielawě, Trzebnici, Chocianovu a z druhé strany Jizerských hor Świeradowě-Zdróji se nyní na železniční mapu Polska vrací i Karpacz, jedna z turistických perel Dolního Slezska a pro Poláky hlavní město Krkonoš.

V pátek 13. června 2025 přivítali obyvatelé města Karpacz a obcí podél trati spolu s politiky slavnostní vlak Kolejí Dolnoslezských z Jelení Hory. Následovaly slavnostní proslovy představitelů Dolnoslezského vojvodství i místních samospráv.

V sobotu 14. června se rozjezdily retro vlaky v čele s lokomotivou SP42 001 – tou samou, která se stejným složením vozů před 25 lety ukončovala na trati provoz a 6. 4. 2000 odvezla poslední osobní vlak z Karpacze do Jelení Hory. Pět párů retro vlaků zorganizoval Klub železničních nadšenců z Vratislavi ve spolupráci s Dolnoslezskou Správou silnic a železnic.

Foto: Jindřich Berounský

KD RETRO vlak 60722 v čele s lokomotivou SP42 001 odjíždí z Karpacze do jelení Hory 15.6.2025

V neděli 15. června byla na trati Jelenia Góra - Karpacz zahájena pravidelná osobní doprava, zajišťovaná dopravcem Dolnoslezského vojvodství Koleje Dolnośląskie (KD) doudílnými motorovými jednotkami Pesa SA 134. Ta je však až do konce srpna o víkendech a svátcích kombinovaná s retro vlaky, vedenými lokomotivou SP42‑001 se 2 osobními vozy. O víkendu tak jde o 14 párů vlaků, v pracovních dnech 12. Nejrychlejší spojení KD Sprinter a motorová jednotka SA 134 zvládne vzdálenost 16,5 km za pouhých 18 minut. Vlaky překonávají přes 200 m nadmořské výšky, koncová stanice Karpacz hraničí se sklonem 45,5 promile a v závěru svojí cesty z Jelení Hory vlaky o něco níže překonávají i stoupání 47 promile. Z Vratislavi se do horského střediska pod Sněžku jde dostat za něco málo přes 2 hodiny a 30 minut.

Návrat železnice pod Krkonoše po 25 letech je dvojnásobným historickým milníkem. 1. července oslaví „Krkonošská železnice“ 130. narozeniny.

Foto: Jindřich Berounský

Železniční stanice Karpacz z nadhledu a lokomotiva SP42 001 při posunu a objíždění mezi vlaky 15.6.2025

Dolní Slezsko mělo jednu z nejhustších železničních sítí už v tehdejším Prusku a do Karpacze dorazil první vlak 1. července 1895. Železniční trať z Mysłakowic do Karpacze byla první soukromou železnicí v Dolním Slezsku. Za svou existenci vděčila jednak dynamickému rozvoji průmyslu v oblasti a jednak silnému postavení Karpacze na turistickém trhu. Výstavbu železnice provedla společnost založená speciálně pro tento účel: Krkonošská železnice (Reisengebirgsbahn GmbH), která kromě stavebního povolení získala i právo trať užívat po dobu 70 let. Železnice vede ve své nejmalebnější části pod dohledem nejvyšší hory Krkonoš Sněžky téměř rovnoběžně s potokem Łomnica. Nejstrmější úsek mezi tehdejší zastávkou Brzezie Karkonoskie a Karpaczí má sklon 47 promile, což řadí Krkonošskou železnici mezi tratě s nejnáročnějšími sklonovými poměry. Jen 11 promile ji dělí od nejstrmější české železnice Tanvald - Kořenov s 58 promile.

Foto: Jindřich Berounský

Osobní vlak KD 66759 z Jelení Hory na stoupání 45,5 promile před vjezdem do cílové stanice Karpacz 15.6.2025

Pravidelné vlaky začaly jezdit 1. července 1895 – z Myslakowic to bylo 11 párů vlaků a z Milkówa další 2. Na trase byly vybudovány dvě stanice (Miłków a Karpacz), dvě zastávky (Mysłakowice Orzeł a Brzezie Karkonoskie) a tři vlečky do papíren v Miłkowě a Karpaczi. Kromě přepravy místních a turistů železnice sloužila přepravě materiálu a výrobků do tří papíren, pily v Miłkówě a zemědělských produktů. V roce 1934 byla trať elektrifikována a do Karpacze začaly jezdit přímé vlaky z Vratislavi a Berlína. Po roce 1945 byla elektrická trakce a veškerý vozový park odvezen do SSSR a Krkonošská železnice se vrátila do éry parních vozidel. Na konci 80. let došlo k prudkému poklesu železniční dopravy. Během politické transformace, která proběhla po roce 1989, se celé Polsko ocitlo v obtížné ekonomické situaci. O něco dříve než v Československu a později České republice zvítězila nad železnicí silnice. Zatímco na české straně zachraňovaly železnici lehké a provozně nenáročné motorové vozy řady 810, regionální železnice Polska likvidovaly neekonomické soupravy s lokomotivami a čím dál „děravějšími“ jízdními řády.

Foto: Jindřich Berounský

Pohled na závěr stoupání trati 45,5 promile, stanici Karpacz, Obří hřeben Krkonoš a nejvyšší horu Sněžku 1603 m.n.m. vpravo

O tom, že železnici berou Poláci čím dál více jako součást života a pod severními svahy Krkonoš je o ni čím dál větší zájem, svědčí slova řečníků, kteří vítali 13. června slavnostní vlak po 25 letech. Hovořilo se o vlaku pod Sněžkou jako o symbolickém zahájení nové kapitoly v rozvoji železniční dopravy v celém polském Podkrkonoší.

„Obnovujeme další tratě, obnovujeme železnici na místech, kde kdysi bývala každodenní záležitostí a dokazujeme, že Dolní Slezsko je infrastrukturním srdcem Polska“, řekl Paweł Gancarz, maršálek Dolnoslezského vojvodství.

„Železnice se po čtvrtstoletí vrací do hlavního města Krkonoš. Tohle je víc než jen nové spojení v jízdním řádu – je to začátek nového způsobu uvažování o cestování po Polsku a zároveň šance pro rozvoj menších městských center a renesance celé myšlenky cestování vlakem do horských středisek“, uvedl Michał Rado, zástupce maršálka Dolnoslezského vojvodství zodpovědný za rozvoj železnic.

„Návrat vlaků do Karpacze je pro nás skvělou zprávou, protože Jelení Hora se stala přestupní stanicí směrem do krkonošských a jizerskohorských středisek,“ říká Jerzy Łuźniak, prezident Jelení Hory. Revitalizace této trati je také obrovskou příležitostí pro rozvoj cestovního ruchu v celých Krkonoších. Zájem o spojení do Karpacze je vidět z celého Polska a během prázdnin Dolní Slezsko navštěvují turisté ze všech koutů Polska. „Jsem přesvědčen, že zprovoznění železniční trati do Karpacze bude velkým impulsem pro hospodářský rozvoj celého okresu. Z této investice budou mít prospěch všichni, nejen turisté, ale i obyvatelé našich měst, kteří získají snazší přístup do práce nebo do školy“, říká Krzysztof Wiśniewski, starosta okresu Krkonoše.

„Do Karpacze se doposud dalo dostat pouze autem nebo autobusem. Vlak však bude mnohem rychlejším řešením, jak je vidět ve městě na úpatí Sněžky. Čekáme na turisty na nádraží v Karpaczi! Vždy je lepší se k nám dostat luxusním vlakem Kolejí Dolnoslezských než autem. Tím spíše, že trasa z Jelení Hory do Karpacze patří k nejkrásnějším v zemi. Doufáme, že železnice vyřeší naše problémy s přetíženým městem. Koneckonců nás navštěvují davy hostů“, říká Radosław Jęcek, starosta Karpacze.

Foto: Jindřich Berounský

Osobní vlak KD 66788 ve stanici Karpacz před odjezdem do Jelení Hory 15.6.2025

Sen o návratu železnice pod Sněžku se splnil. K dokončení se blíží obnova 4 km úseku mezi Mysłakowicemi a Kowary včetně výstavby nové zastávky v Kostrzyci. Další etapou je revitalizace trati až do stanice Kamienna Góra. Unikátní horská trať překonává značné výškové rozdíly na rozhraní Krkonoš a Rudaw Janowických hor za pomoci mnoha oblouků a nejnižším bodem oddělujícím obě pohoří je Kowarský průsmyk (727 m. n. m.), protnutý tunelem. Prováděné práce jsou spolufinancovány z fondů EU a úsek z Kowary - Kamienna Góra je podpořen z finančních prostředků Národního plánu obnovy. Investice má také za cíl snížit dopravní zatížení obyvatel kolem silnic tím, že umožní přepravu kamene po železnici z Ogorzelce.

Při slavnostních proslovech a pozdravech se představitelé Dolnoslezského vojvodství a místních samospráv dotkli i logického propojení železnicí tunelem pod druhou stranu Sněžky do Pece pod Sněžkou, což zní jako sci-fi, ale v době dnešních možností po vzoru Rakouska, Švýcarska a Itálie je reálnou budoucností.

„Dostali jsme se do Karpacze, ale koleje nesmí skončit, musíme překonat tuto horu. Pár miliard zlotých a jsme na druhé straně. Myslím, že finanční prostředky se najdou“, prohlásil maršálek Dolnoslezského vojvodství Paweł Gancarz. Jeho zástupce pro infrastrukturu se vyjádřil podobným tónem: „Nic není nemožné, říká se, že kdo chce, dokáže hory pohnout. My nechceme nic pohnout. Chceme provrtat horu skrz naskrz. Musíme najít cestu a budeme ji hledat“, ujistil Michal Rado.

Železniční spojení s Pecí pod Sněžkou by dalo nový impuls polské i české straně. Byl by to skok do budoucnosti, přesahující myšlení v pojmech hranic, silnic a bariér. Dolní Slezsko by se mohlo stát průkopníkem přeshraničních alpských řešení v Polsku. Češi – jak připomíná starosta Karpacze Radosław Jęcek – se navíc o tuto myšlenku upřímně zajímají už léta.

Obnovení osobní dopravy na trati Jelenia Góra - Karpacz se v prvních dnech setkalo s obrovským až extrémním zájmem veřejnosti, který vlaky výrazně zpožďoval na všech zastávkách. Také obyvatelé obcí podle trati radostně mávají a v Dolnoslezském vojvodství lze závidět tah osvícených politiků, podepřený odborníky, kterým všem slouží k naplnění vize úředníci.

Na české straně zatím původní vizi politiků v případě obnovy česko-polské železnice Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, kterou si přejí samosprávy na obou stranách hranice, urputně blokují úředníci Libereckého kraje a koordinátora veřejné dopravy. Už nic nebrání tomu, aby přes Mirsk jezdiy i přímé vlaky Karpacz - Jelenia Góra - Swieradów Zdrój a z Mirsku je to do Jindřichovic pod Smrkem a na Frýdlantsko 10 km po rovině.

Autor je zástupcem iniciativy za obnovu železnice Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk Obnovená železnice do Świeradówa-Zdróje volá po vzkříšení další polsko-české železnice - Médium.cz

Další zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz