Hlavní obsah
Cestování

Obnovená železnice do Świeradówa-Zdróje volá po vzkříšení další polsko-české železnice

Foto: Jindřich Berounský

Slavnostní obnovení železnice ve Świeradówě-Zdróji 7. 12. 2023

Po 27 letech se vlaky rozjely zpět pod severovýchodní svahy Jizerských hor a mají velký úspěch. Hlad po železnici a „zelené“ závazky přinášejí naději na znovuzrození polsko-české železnice Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem.

Článek

7. prosinec 2023 se stal velkým svátkem pro lázeňské město Świeradów-Zdrój a milovníky železnice. Po 27 letech sem po obnovené nové trati přijel slavnostní vlak i s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskim, kterého přivítali starostové všech měst a obcí podél znovuzrozené železnice Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój.

v rámci uvítacího ceremoniálu někteří řečníci promluvili o nedaleké železnici Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem, která by přinesla propojení s českou železniční sítí a ke všemu se jedná o původní hlavní trať, která sloužila v letech 1904 - 1945, když železnice na Świeradów-Zdrój byla jen odbočkou, postavenou až v roce 1909.

Podívejme se proto na 10 km dlouhou bývalou železnici Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem, z níž je na polské straně 7,6 km a na české straně pouhých 2,4 km. Ještě před realizací záměru obnovení železnice Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój Úřad Maršálka Dolnoslezského vojvodství zadal Studii proveditelnosti železničního spojení Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój / Jindřichovice pod Smrkem (zhotovitel Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH INWESTOR Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie), avšak díky negativnímu postoji Koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk studie nakonec nezahrnula do ekonomiky a celého záměru Jindřichovice pod Smrkem a řešila jen spojení z Mirsku do bývalé stanice Pobiedna, které je bez přeshraničního rozměru ekonomicky nezajímavé.

Možnost obnovení železničního spojení Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem byla diskutována už při setkání hejtmana Libereckého kraje Martina Půty s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskim v rámci jízdy zvláštního vlaku ze Szklarske Poreby Górne do Jakuszyc dne 7. 9. 2022 při příležitosti slavnostního otevírání multifunkčního areálu Dolnośląskie Centrum Sportu Polana Jakuszycka.

Ještě předtím polská Nadace ProKolej připravila a předložila Úřadu Maršálka Dolnoslezského vojvodství soubor návrhů, které by mohly obohatit Plán rozvoje dopravní infrastruktury v Dolnoslezském vojvodství. Organizace v souladu se svou specializací navrhla doplnit dokument o osm železničních projektů. Tři se týkají obnovy polsko-českého, resp. příhraničního spojení.

V polovině dubna 2022 skončila etapa sběru stanovisek v rámci veřejných konzultací k návrhu Plánu rozvoje dopravní infrastruktury pro Dolnoslezské vojvodství. Jedním ze subjektů, který své stanovisko k materiálu připravil, byla Nadace ProKolej. Po analýze ustanovení týkajících se rozšiřování železniční infrastruktury upozornila na potřebu lepší integrace dopravní sítě na pomezí Dolního Slezska a České republiky. Proto bylo dle názoru nadace navrženo, aby revitalizace spojení Gryfów Śląski – Świeradów Zdrój pokračovala formou rekonstrukce železniční trati č. 284 v úseku Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem. Jak je uvedeno ve stanovisku nadace - doplnění 10kilometrového úseku by umožnilo propojit aktivní úseky železniční sítě na obou stranách hranice a zlepšit dopravní dostupnost pohraničí a turistickou atraktivitu Jizerských hor a lázeňských míst.

Ve městě Świeradów-Zdrój vznikla na společném ustavujícím jednání v Hotelu Krasicki dne 23. 6. 2023 polsko – česká občanská iniciativa za obnovení železniční trati Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem. Hlavní motivací pro vznik iniciativy už byla probíhající obnova železniční trati Gryfów Śląski - Mirsk - Świeradów-Zdrój. Účastníci jednání a vzniknuvší iniciativy představují na obou stranách hranice místní patrioty z oblasti podél obnovované železnice Gryfów Śląski - Mirsk - Świeradów-Zdrój, na české straně z Frýdlantska, Turnova a Jablonce nad Nisou.

Úvodního polsko-českého jednání se zúčastnili a společný zájem na obnovení železnice Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem deklarovali Tomasz Przybylski, Artur Kotlarek, Bogdan Nowicki, Feliks Chojnacki, Werner Krause, Ilja Šercl, Ladislav Crha st., Ladislav Crha ml., Jiří Jersák st., Jiří Jersák ml., Josef Semecký a Jindřich Berounský.

26. října 2023 schválilo záměr obnovení železnice Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk Zastupitelstvo Obce Jindřichovice pod Smrkem. 30. listopadu 2023 schválila záměr obnovení železnice Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem Rada města Mirsk.

V lednu letošního roku vyjádřil podporu záměru obnovy železnice Jindřichovice - Mirsk hejtman Libereckého kraje Martin Půta a aktuálně se řeší termín společného jednání hejtmana Martina Půty s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskim spolu s polsko-českou iniciativou s předpokladem setkání ve městě Mirsk, které je mezilehlou zastávkou na železnici Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój a má perspektivu stát se malou železniční křižovatkou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz