Článek
První lokomotiva ale přijela do Brna už 11. listopadu 1838 po Severní dráze císaře Ferdinanda. Bylo to v rámci zkušebního provozu na trati Rajhrad-Brno, a premiérová jízda trvala asi 15 minut. Na dobovém obrázku jsou vidět davy Brňanů, kteří si nenechali tuto slavnostní událost ujít. Také jak by mohli, vždyť byla dokončena vůbec první železniční trať na území Moravy v rámci Rakouska-Uherska, a jméno lokomotivy, která měla přijet do Brna, znělo v uších Moravanů tak sladce - "Moravia"! Přidejme k tomu navíc fakt, že do té doby u nás nikdo nikdy žádnou lokomotivu na parní pohon neviděl. Lokomotiva Moravia, první lokomotiva na našem území, byla vyrobena o dva roky dříve v anglickém Newcastlu, a po součástech byla dopravena do Vídně, kde už roku 1838 absolvovala své první rutinní jízdy.
Moravia měla dvojče, lokomotivu „Austria“, obě dodala Stephensonova lokomotivka z Newcastlu výhradně pro zkušební provoz Severní dráhy císaře Ferdinanda. Poté byla opět rozebrána a tentokrát převezena do Rajhradu u Brna, odkud vyjela na svou slavnostní jízdu do Brna.
Zanedlouho poté přijel na území České republiky i první vlak „zvenku“, stalo se to na trati z Vídně do Břeclavi 6.6.1839, a o měsíc později (7.7.1839) se dočkalo i Brno, které tím získalo vlakové spojení s okolním světem - téměř o šest let dříve než Praha. Tehdy do Brna přijely 4 soupravy: HERKULES, BRUNA, GIGANT a BRUCEPHALUS. Při zpáteční cestě došlo k první srážce vlaků na území celé Evropy, která se stala u obce Vranovice (okres Břeclav).
Třetí lokomotiva nepozorností anglického strojvůdce narazila do druhé, která stála v zastávce a doplňovala vodu. Ačkoliv nedošlo k smrtelnému zranění, šlo o vážnou nehodu: zcela zničeny byly dva vozy, sedm cestujících utrpělo těžká zranění (zlomeniny končetin, vážný úraz hlavy), desítky dalších pak měli různá lehčí zranění. Většinou se jednalo o osoby vysoce společensky postavené, které tuto cestu dostaly za odměnu.
Více o železničních nehodách u nás viz článek „smutný advent na železnici“
Zdroje: