Hlavní obsah
Lidé a společnost

Záhada zeleného světla: výročí největšího železničního neštěstí u Stéblové

Foto: GoranH / Pixabay.com / Public domain

Největší železniční neštěstí u Stéblové se stalo přesně před 64 lety - 14. listopadu 1960

14. listopadu si připomínáme den, který se navždy smutně zapsal do historie naší železnice. Nehoda u Stéblové v roce 1960 je tou nejtragičtější nehodou v historii železniční dopravy u nás.

Článek

Došlo při ní k čelní srážce dvou osobních vlaků, přičemž následky srážky ještě zhoršil požár, který vznikl záměrným vysypáním žhavého uhlí z jedné z lokomotiv do rozlité nafty z druhé lokomotivy. Vyšetřování nehody odhalilo, že za srážku osobáků u Stéblové mohl jeden z mašinfírů, který nedbal pokynů výpravčího ani ukazatele polohy na semaforu „stůj“ a vjel na jednokolejnou trať, která už byla obsazena.

Chybí úplný popis událostí u Stéblové, které vedly k této tragické nehodě. Ví se jen, že ve vlaku, který vjel chybně na trať, došlo k jistému nedorozumění mezi starším a mladším průvodčím, kteří na sebe kvůli velké mlze v podstatě neviděli. Kvůli špatné viditelnosti rovněž nemohli úplně jasně zahlédnout signalizační zelené světlo dávající pokyn k odjezdu vlaku. Starší průvodčí sice na začátku vyšetřování tvrdil, že zelené světlo viděl. Později výpověď změnil s tím, že nemůže s jistotou tvrdit, že zelené světlo pocházelo od výpravčího. Nemohlo, protože ten se nacházel uvnitř dopravní kanceláře.

Vlak se rozjel, přestože návěstidlo bylo v poloze „stůj“. Výpravčí stanice chtěl ještě zabránit katastrofě. Vyběhl ze své kanceláře a snažil se máváním signalizační lampy a pískotem vlak zastavit. Bohužel, nikdo z odjíždějícího vlaku mu nevěnoval pozornost. Nevěnoval ji ani starší průvodčí, který v té době už kontroloval jízdenky.

Ke srážce obou vlaků došlo v 17:43.  Vlaky do sebe narazily v (součtové) rychlosti 115 km / hod. Strojní četa parní lokomotivy se zachránila, protože měla před sebou velkou deformační zónu – parní kotel. Nejvíce obětí v tomto vlaku se nalézalo ve třetím a čtvrtém vozu. Druhý motorový vlak dopadl podstatně hůře. Náraz ho vymrštil na čelo parní lokomotivy a vozy za ním se rozdrtily o lokomotivu.

Záchranné práce začaly po 15 minutách od srážky vlaků a poslední živý člověk byl vytažen z trosek vlaku až kolem 11 hodin večer. Ten však běhen převozu do nemocnice zemřel. Mnoho obětí neštěstí se nepodařilo identifikovat, protože jejich těla byla srážkou značně zdevastována.

Z přehledu desíti nejtragičtějších železničních nehod u nás je zřejmé, že největší čtveřice neštěstí se udála vždy s koncem roku, přičemž první tři nehody se staly na jednokolejných tratích.

Přehled desíti nejtragičtějších železničních nehod na území ČR:

118 obětí - 14. listopadu 1960 - Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí se stalo u Stéblové na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí, zhruba sto osob utrpělo zranění.

103 obětí - 24. prosince 1953 - Při srážce rychlíku a osobního vlaku u stanice Šakvice na trati Brno - Břeclav zahynulo 103 lidí a 83 utrpělo zranění.

34 obětí - 21. prosince 1950 - U Podivína na Břeclavsku se na přejezdu srazil rychlík s autobusem ČSAD; zahynulo 34 osob, 56 utrpělo zranění.

31 obětí - 11. prosince 1970 - Při srážce expresu s vykolejenými vagony u stanice Řikonín u Tišnova na Brněnsku zemřelo 31 lidí, 18 bylo zraněno.

24 obětí - 18. září 1928 - Srážku rychlíku s nákladním vlakem ve stanici Zaječí na Břeclavsku nepřežilo 24 lidí (jiný zdroj uvádí 26 mrtvých).

23 obětí - 28. července 1969 - Srážka osobního vlaku s autobusem ČSAD na chráněném železničním přejezdu v obci Bezděčín u Mladé Boleslavi stála život 23 osob, 29 lidí utrpělo zranění.

19 obětí - 24. června 1995 - Osobní motorový jednovagonový vlak se srazil se čtyřmi nákladními vagony u obce Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku. Nehodu nepřežilo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění.

14 obětí - 21. září 1965 - Srážka nákladního vlaku s osobním vlakem na zastávce Praha-Hloubětín si vyžádala 14 mrtvých a 70 zraněných.

14 obětí - 25. srpna 1990 - Osobní vlak se střetl s manipulační soupravou u Spálova na Semilsku. Nehoda si vyžádala 14 mrtvých a 32 zraněných.

12 obětí - 26. srpna 1952 - V železniční stanici Suchdol nad Odrou vykolejil rychlík. Nehoda si vyžádala 12 mrtvých a 108 zraněných.

Anketa

Jaký druh dopravy u nás preferujete?
vlakem
33,3 %
autobusem
2,1 %
autem
60,4 %
jiný
4,2 %
Celkem hlasovalo 48 čtenářů.

Zdroje:

Youtube:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz