Hlavní obsah
Aktuální dění

Už za týden je tu podzimní čas, můj kamarád

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: PIRO4D / PIXABAY.COM / Public domain

Po půl roce přejdeme konečně zase na normální, přirozený čas

Už za týden přijde podzimní změna letního času. Proběhne v noci ze soboty 26. října na neděli 27. října.

Článek

To znamená, že si ve 3.00 hod. ručičky hodinek posunem o hodinu zpět na 2.00 hod. Já osobně to dělám raději už večer, když jdu spát; tak moc se na tu změnu těším! Podzimní čas je můj kamarád, letní mne v březnu („letní“, a na jaře!) návratem ranní tmy ničí.

Spoustě lidí střídání času vadí tak moc, že už léta požadují jeho zrušení. Nechápu, že se to už dávno nestalo. Národním ekonomikám letní čas stejně nic nepřináší a lidi jen obtěžuje. Pro existenci letního času neexistuje žádný racionální důvod. Řekněte mi jaký, třeba se nechám poddat. Jeho existence pouze narušuje „přirozený řád“.

Přitom EU se už dokonce domluvila a bylo schváleno střídání času ukončit. Vyplývá to z textu směrnice, kterou poslanci Evropského parlamentu schválili poměrem hlasů 410 (pro): 192 (proti): 51 (zdrželo se hlasování). Parlament tak podpořil návrh z dílny Evropské komise, samotné ukončení sezónních změn času však posunul z roku 2019 na rok 2021. Dnes se píše rok 2024, a opět nic. K čemu tedy EP je, když vydává směrnice, na které členské státy – s prominutím – kašlou?

Možná by ve výsledku většině lidí bylo teoreticky jedno, jaký se zvolí čas, jestli letní, nebo ten „normální“, jen kdyby se zachoval jeden, a ten se už neměnil. Já ale mezi ně rozhodně nepatřím. Mně to jedno není, já chci čas přirozený. Dost lidí už zapomnělo, že přirozený čas je ten „zimní“, a naopak letní čas je „umělý“.

Lékaři a vědci, kteří se zabývají poruchami spánku, jsou jednoznačně proti střídání času. Jenže je nikdo neposlouchá. Pak se divíme, že tu máme spoustu unavených lidí s psychickými problémy - s neurózami, depresemi a poruchami spánku.

Fyzioložka a biochemička Helena Illnerová, bývalá předsedkyně Akademie věd České republiky, řekla, že by bylo rozhodně dobré letní čas zrušit. Odbornice na biologické rytmy se svým týmem zjistila, že tvorba melatoninu v šišince mozkové je řízena biologickými hodinami v mozku, které střídání časů narušuje.

V zájmu objektivity je potřeba přiznat, že je tu velká skupina lidí, kterým střídání času nevadí. Spíše jsou rádi, že jim letní čas natáhne den, a že po práci je ještě dlouho světlo a mohou tak dělat venku o hodinu déle svoje aktivity – jezdit na kole, chodit na procházky, pracovat na zahrádce, atd.

Za mne je střídání času otravné. Na nový čas si přivyknu až tak po týdnu. Střídání času bych zrušil a ponechal jen „zimní“ čas, protože je pro člověka tisíce let časem přirozeným a naše těla jsou na něj nastavena. Mám rád dřívější příchod noci, tma je pro mě vítaná, zvlášť v létě. Je to detail, ale: baví mne třeba letní kina, ale nechci čekat, než se setmí, aby bylo vidět na plátno. Ke konci filmu se mi chce někdy už spát. Také nejsem ranní ptáče, které potřebuje ráno zkrátit spánek o jednu hodinu proti normálu, jen proto, že to někdo před mnoha lety nakázal.

Jak jste na tom vy? Líbí se vám střídání času, nebo byste ho zrušili? Nebo byste byli pouze pro jediný čas? A když už, tak pro který?

Hlasujte v anketě

Anketa

Jak se stavíte k otázce střídání letního a normálního času?
pozitivně, střídání se mi líbí
0 %
negativně, střídání bych navrhoval zrušit
10 %
nechal bych jediný čas - letní
10 %
nechal bych jediný čas, ten přirozený
80 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz