Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vládo, rituální porážky zvířat odporují naší kultuře!

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Ayzkao, Public domain, via Wikimedia Commons

Měl by stát zakázat rituální porážky zvířat? Hlasujte v anketě

Rituální porážky zvířat probíhají bez předchozího omráčení zvířete. Maso takto poražených zvířat se v islámské tradici označuje jako halal, v židovské košer.

Článek

Možná to nevíte, ale rituální porážky zvířat jsou v Česku povoleny od roku 2010.

Židům a muslimům jejich víra zakazuje konzumaci jinak získaného masa. Předem upozorňuji, že následující citace z WIKIPEDIE je pouze pro silnější povahy:

„Islám kromě pravidel, co smí muslim konzumovat, také určuje, jakým způsobem má být jídlo připraveno. Zvíře by při rituální porážce mělo být položeno na zem směrem ke Kábě a zabito podříznutím hrdla, a to jedním tahem nože, při kterém dojde k přetnutí tepny, jež zásobuje mozek krví. Po podříznutí pak zvíře v některých případech může být pověšeno za zadní nohy kvůli důslednému vykrvácení (krev je pro muslimy nečistá). V případě, že dojde k usmrcení zvířete jinak než podříznutím, je maso považováno za znehodnocené.“

Přestože Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že zvíře při rituální porážce zbytečně trpí, a že „členské státy Evropské unie mohou nařídit, že zvířata musí být před rituální porážkou omráčena“, naše zákony rituální porážky zvířat bez omráčení povolují.

Z tiskové zprávy Ministerstva zemědělství k problematice halal porážek: Nařízení Rady (ES) o ochraně zvířat při usmrcování umožňuje provedení porážek pro potřebu církví a náboženských společností, pravidla pro udělení výjimky stanovuje členský stát. Nařízení však upozorňuje na právo na svobodu náboženského vyznání nebo přesvědčení prováděním úkonů a zachováním obřadů, tak jak stanoví Listina základních práv Evropské unie. V České republice tuto problematiku řeší zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností. Pravidla, podle kterých se udělují výjimky pro porážení zvířat pro potřeby církví a náboženských společností, jejichž náboženské obřady stanoví zvláštní metody porážky zvířat, jsou obsažena v zákoně na ochranu zvířat proti týrání. Členské státy mohou v souladu s nařízením o ochraně zvířat při usmrcování zakázat výjimky pro porážku bez předchozího omráčení. Tuto výjimku je v České republice možno udělit jen církvi nebo náboženské společnosti, která splňuje požadavky zákona o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností. Všechny ostatní požadavky, tedy i hygienické, musí být v souladu s platnou legislativou EU a ČR. Porážka může být provedena pouze na místě k tomu schváleném, tedy na jatkách. Porážku zvířete musí provádět osoba odborně způsobilá, která je povinna dbát o minimální utrpení poráženého zvířete. Povolení na porážku je na jeden rok a v současné době byla vydána muslimským obcím (halal porážka) a židovským obcím (košer porážka).

Tisková zpráva ministerstva zemědělství tedy říká, že v rámci „náboženské tolerance“ je u nás dovoleno nehumánní zabíjení hospodářských zvířat, i když praxe rituálních porážek naší kultuře není vlastní a vrací ji kamsi do středověku.

Česko by – podle mého názoru - mělo tento otřesný způsob porážek zvířat co nejrychleji odsoudit a zakázat. Kromě argumentu o brutálním týrání zvířat je tu argument ještě jeden: muslimové si svou kulturu chrání, my se té naší křesťanské naopak dobrovolně vzdáváme. Dovedete si představit, že by v nějaké muslimské zemi byla dovolena cizincům konzumace vepřového masa?

Dnes se bavíme o rituálních porážkách zvířat u nás, ale už zítra může jít o legalizaci pojídání psího masa. A proč ne? Vietnamská komunita je u nás veliká, a jak známo, ve Vietnamu je psí maso považováno za pochoutku. Kdy ministerstvo zemědělství udělí, v rámci „multikulturní výměny“, výjimku i našim Vietnamcům? Máme se začít bát o své psí miláčky?

Je na mém přesvědčení, že lidé jiných kultur by se měli přizpůsobit kultuře země, která je hostí, něco zvrhlého, nebo snad xenofobního?

Přestože s tak nechutným způsobem zabíjení zvířat osobně nesouhlasím, na závěr položím otázku k zamyšlení: když už víra Židům a muslimům neumožňuje konzumaci jiného masa než z rituálně poraženého zvířete, proč si maso halal nenechávají přivážet ze svých zemí? Proč musí naše ministerstvo zemědělství udělovat výjimky, které zvířatům přináší nezměrné utrpení?

Anketa

Stát by měl rituální porážky zvířat
zakázat
93,3 %
nadále povolovat
6,7 %
Celkem hlasovalo 15 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Košer

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz