Článek
Historie F1 je plná slavných jmen, mezi ikony tohoto sportu, které jsem obdivoval a fandil jim, patřili jezdci Ayrton Senna, Michael Schumacher a nebo Niki Lauda. S posledním z této trojice jsem se osobně setkal při závodech v Brně.
Bylo to v květnu roku 1972, kdy se ještě na starém Masarykově závodním okruhu jelo mistrovství Evropy cestovních vozů. Můj otec jako jeden z pořadatelů závodu nás – malé kluky - protáhl do tzv. boxů a prostoru za nimi. Tam jezdci měli své technické zázemí a ubytovací prostory ve svých luxusních karavanech. Na závody jsem šel s malým červeným notýskem, s tím, že bych si do něj posbíral pár podpisů tehdy pro mne stejně neznámých závodníků.
Mezi karavany mne zaujal mladík se světlými kudrnatými vlasy, ležérně sedící za volantem svého závodního auta, s jednou nohou vystrčenou ven. Okamžitě mne zaujala jeho světlá bota se supertenkou podrážkou, jako z kozinky. Chvíli jsem civěl na tu jeho zvláštní botu a přitom jsem zaregistroval jeho úsměv, při kterém odhalil svoje zvláštní přední zuby. James Hunt, jeho soupeř v F1 o nich neuctivě prohlásil, že podobné má krysa. Jeho úsměv mně povzbudil k žádosti o podpis. Docela výrazně se mi pak do mého notýsku podepsal jako „Niki“ a poté rozvláčně dopsal Lauda. Dlouho jsem si pak myslel, že šlo o nějakého italského jezdce. Uznejte sami, zní vám Niki jako typické rakouské jméno?

podpis šampióna F1 - Nikiho Laudy
Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že o tři roky později se z mladíka (v Brně měl pouhých 23 let), který se teprve učil motoristickému řemeslu, stal mistr světa v F1. V roce 1976 potom málem uhořel při závodě v Nurburgringu. (video z havárie)
Jeho pozdější souboje s Jamesem Huntem se staly legendárními, a kdo neviděl film Rivalové, vřele ho všem doporučuji. Odkaz na „rush 2013 final race“ (Youtube.com)
Lauda byl léta mým favoritem, než ho později nahradil Ayrton Senna, který se zabil v Imole (GP San Marina) v roce 1994 (je možné, že od té doby uplynulo už 31 let?), a ještě později fenomenální Michael Schumacher.

drahocenný zápisníček ze závodů cestovních vozů ME 1972 v Brně
S ukončením závodní kariéry „Šumiho“ skončil i můj letitý zájem o formuli 1, který se táhl od dob geniálních jezdců F1 Emersona Fittipaldiho, Jima Clarka a Jochena Rindta. Navíc ve formuli se čím dál častěji začala uplatňovat týmová strategie, a o vitězi závodů začaly mnohem více rozhodovat konstrukční vlastnosti vozů a motorů, než samotné jezdecké umění. To už pro mne nebylo ono.
A co vy, milí automobiloví nadšenci a fandové F1? Kdo je podle vás nejlepším novodobým jezdcem F1? Myslím po odchodu Michaela Schumachera. Napište svůj názor do diskuze.
Zdroje: