Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vyšehradský most volá o pomoc

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

O most je potřeba zabojovat

Níže je uvedený doslovný text spolku Nebourat, který bojuje za záchranu Výtoňského památkově chráněného mostu.

Článek

Text je přebraný s výslovným souhlasem spolku.

Vyšehradský most volá o pomoc!
Správa železnic si podala ruce s politiky a společně se snaží dovést do trpkého konce zbourání jedné z nejvzácnějších památek, které Praha má. Denně se v médiích potýkáme s nepravdami a dezinformacemi na téma železniční most. Ten tlak je enormně silný, ale my nedovolíme zničit ikonickou industriální stavbu, důkaz umu našich předků!
Čtěte!
👉 Ano, Vyšehradský most je rezavý. Vinou jen a pouze Správy železnic, která na něj desítky let nesáhla. Už za to by měli jít odpovědní lidé sedět. Správa železnic, placená z našich daní, tady jako dobrý hospodář naprosto selhala a odpovědné orgány dělají, že to nevidí.
👉 Část odborníků říká, že most opravit lze. Levně a jednoduše. Říkají to hlavně ti, kteří nejsou existenčně závislí na státních zakázkách. Správa železnic však veřejnosti prezentuje „svoje“ odborníky, kteří říkají že ne. A tyto hlasy, podpořené milionovou kampaní z našich peněz, se k vám nyní dostávají.
👉 Vyšehradský most je zákonem chráněná památka a její správce má povinnost nejdřív zadat a detailně prozkoumat, jak most opravit a nechat na současném místě. To říká zákon. Opakovaně na to upozorňují památkáři, UNESCO, ICOMOS. Správa železnic na to zvysoka kašle. Neskutečná arogance! Občane, ty poslouchej zákon jinak bububu, my mocní si ale budeme dělat co chceme a ještě si na to za tvé peníze zaplatíme kampaň.
👉 Aktuálně Správa železnic rozehrála hru na stěhování mostu do Modřan. Prý tam bude sloužit cyklistům, chodcům… Nevěříme jim ani slovo. Už vidíme, jak má „kvalitní“ novostavba v této hře schválená povolení, zatímto kulturní památka zůstane pár let složená někde na louce, a pak se řekne, že musí jít do šrotu. Na tohle jim fakt neskočíme. Navíc je to celé nesmysl - příště kvůli rozšíření magistrály přestěhujeme Národní muzeum do Mníšku pod Brdy?
👉 Na cestu tomu svítí pražští radní. Mají plnit zastupitelský slib a tlačit Správu železnic, aby plnila jednohlasné usnesení zastupitelstva, které říká - chceme pod Vyšehradem opravený most. Realita? Na tiskové konferenci se náměstci plácají po zádech se šéfem SŽ a vykládají, jak je stěhování do Modřan skvělá věc. Všichni pražští radní by měli složit mandát. Jako první pánové Zdeněk Hřib - náměstek pro dopravu, Petr Hlaváček - náměstek pro rozvoj a Jiří Pospíšil, kteří mají tuto věc v gescích.
👉 A plán SŽ na nový most? Betonový mostodont širší než pražská magistrála, cinknuté vizualizace. My jsme četli dokumentaci. Víte, že v ní je skoro dvouletá výluka a spousta lidí by tak namísto vlakem do Prahy jezdila autem? Víte, kolik tisíc náklaďáků s betonem by projelo Prahou? Jak obrovská předpolí by stavba o šířce 32 metrů (!) potřebovala? Jak by se po dokončení omezila doprava kolem mostu? Že se na Výtoni vykácí stromy a ubere kus dětského hřiště? Jak zasekaná by byla Praha? O tom se v médiích, v jednostranných PR článcích Správy železnic nedočtete.
👉 Nový most prý bude rychle postavený, aby vlaky zase mohly jezdit naplno. Další bulíky na nosy Pražanů. Nová stavba potřebuje na rozdíl od rekonstrukce ukrutné množství povolení. Takže vlaky by nejezdily ještě dlouho. Všichni známe sliby o pražském okruhu.
👉 Prý je zapotřebí třetí kolej. Naši experti sice spočítali že ne, ale i kdyby, kvůli tomu se nová betonová obluda fakt stavět nemusí. Třetí kolej lze dostavět vedle opravené konstrukce. Ve světě je takových příkladů spousta, ale Správa železnic má klasický český přístup: přece si nenecháme radit od největších světových kapacit. Uděláme si to blbě a draze po svém.
Na Prahu a Pražany zkrátka Správa železnic kašle. Celé se to má udělat „jako vždycky“. Zbourat to hodnotné (poslední mementem budiž historické Kladenské nádraží), a místo toho pod Vyšehradem vylít beton jak za Husáka, aby si kamarádi z betonové lobby mohli vydělat.
A co chceme my? Říkají o nás, že bráníme novým věcem a blokujeme dopravu. To je další velká lež. Chápeme, že se Praha musí rozvíjet a musí v ní jezdit vlaky. Ale říkáme, že to lze udělat chytře, bez ničení našeho dědictví. Stačí k tomu jen vůle. A kde je vůle, je i cesta.
Závěrem? Mocní této země si opět dělají, co chtějí. Ničí ikonickou industriální památku, namísto ní Pražanům nabízejí fádní betonový mostodont, značné komplikace v dopravě a miliardové plýtvání.
Kašlou na to, co chtějí lidé.
Pod naší peticí za záchranu mostu je už víc než 21 tisíc podpisů. Ale pro pány politiky je to stále málo. Tak jim pojďme ukázat, že nás je mnohem víc! Nemusíte jen jít jednou za čtyři roky k volbám a pak se smutně dívat, co s Prahou provádějí.
Přidejte prosím svůj podpis zde 👉 https://bit.ly/Nebourat.
Sdílejte, ať o tom, co chtějí Praze a Pražanům udělat, ví co nejvíc lidí. Náš společný hlas tak bude mít ještě větší váhu. A my slibujeme, že pitbul to vzdá dříve než my.
Děkujeme
Tým spolku Nebourat

Zdroj:

Facebook stránka Zachraňme Železniční most

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz