Hlavní obsah

Opravdu nám roste reálná mzda a nejsou to jen růžové brýle politiků?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Jen ilustrační foto.

Dosáhnete na průměrnou mzdu uváděnou v médiích? Moje zkušenost je, že většina ne.

Článek

Dobré ráno po horké noci !

Prý byla v Čechách a na Moravě tropická noc, kdy teploty neklesly pod 20 o C. Tady v Polsku je u Baltu sice přes den horko, ale po západu slunce jdou teploty rychle dolů a na spaní už je příjemný chládek.

Pojďme se tedy podívat na pořádně horké téma, a to je mzdová politika státu, jeho podpora v nezaměstnanosti a směřování ekonomiky vůbec. Opět budu popisovat jen své vlastní zkušenosti. Prý firmám chybí kvalifikované síly do výroby a nespraví to nic jiného, než import levné pracovní síly z východu, i hodně vzdáleného. Zkuste to, zaděláme si na pořádné problémy v budoucnosti, viz. Švédsko, Německo, Francie. Není lepší umožnit vlastním lidem pracovat ? Že nemají zájem? Pojďme se na to podívat z mého pohledu. Bohužel, mně osobně již několik let reálná mzda klesá a to dost podstatně. Důvody jsou tyto : už mi bylo 60 let a pro firmy jsem starý, neperspektivní, s předpokladem časté nemocnosti a návštěvami lékaře. Nejsem ani častěji nemocný, než ostatní, na pravidelné kontroly chodím 2 x ročně + zubař 1 x za rok. Mám spoustu zkušeností z předchozích zaměstnání, různého typu. Přesto od svých 40 let mám problém sehnat zaměstnání, v současné době hraničící s nemožností. Přitom jsem ochoten se učit nové, loajální k firmě, ve svých povětšinou mladších spolupracovnících nevidím rivaly v kariérním postupu, ale parťáky, kterým jsem ochoten předat zkušenosti, pokud o to ovšem stojí. Jsem připraven na občasné přesčasy a plánování části dovolené dle potřeby zaměstnavatele. Mladým personalistům vyzbrojeným školními znalostmi a knižními články, bez vlastní pracovní zkušenosti jinde, to ale nestačí. Obeslal jsem spoustu inzerátů, z těch asi 50 firem mi odpovědělo 6 obratem, že přijali vhodnější kandidáty, přitom rychlost jejich reakce byla taková, že nemohli přečíst ani životopis, tím méně motivační dopis.Fotku k dokumentům dávat nehodlám a nebudu, nehlásím se na Miss. Ty dvě, co odpověděli s tím, že mě pozvou na pohovor, dopadly tak, že jedna už se neozvala vůbec, ve druhé jsem pohovor absolvoval, domluvil se na tom, že po pohovoru se všemi ostatními zájemci mi zavolají výsledek buď ano, nebo ne. Po uplynutí dohodnuté doby jsem do firmy volal, jaké je tedy jejich rozhodnutí. Telefon mi manažerka nebrala, na SMS zprávy nakonec za další 3 dny napsala ono známé - omlouváme se, dali jsme práci vhodnějšímu kandidátovi. Přičemž inzerát na ono místo tam visel ještě 2 měsíce !!! Co si o tom myslet ? Ani férové chování, které po mně v inzerátu požadovali, neměli.

A že jsou mladí vhodnější z hlediska perspektivy ? Opět příklad od mé ženy z práce. Tam zrušili důchodcům i čàstečné úvazky, i když byli odborně na výši, publikovali články ve vědeckých časopisech a bez odmlouvání jezdili do terénu. Tyto propustili, přijali se 4 mladí, po škole. A po zkušební době začala licitace: nechtějí publikovat. Nechtějí jezdit do terénu, alespoň ne, tak často. Chtějí víc peněz, mobil, tablet k osobní dispozici. Vyvrcholením bylo i, když oznámili, že jedou na půl roku do Kanady, sbírat zkušenosti a poznávat svět. A celou tu dobu nám držte místo, možná se vrátíme. Já se ptám, kdo je pro firmu v tomto případě perspektivnější ?

Kapitola sama pro sebe je Úřad práce. Práci vám nejenže nenajdou vhodnou k vašemu věku a zkušenostem, ale když chcete iniciativně rekvalifikační kurz, musíte si ho sám najít a ještě dodat spoustu formulářů a potvrzení, od doktora, že jste schopen vykonávat zvolenou profesí bych ještě chápal, ale kde mám vzít potvrzení od někoho, kdo by mě po rekvalifikaci zaměstnal ? Všimněte si, že nekňourám, aktivně se snažím, přesto mi namísto maximální podpory házejí klacky pod nohy. Takže slabší povahy to vzdají a raději dál sají dávky…

A na úplný závěr - nevidím posledních 30 let žádnou vládní snahu zvrátit naši pověst montovny Evropy a podpořit ty, kteří přinášejí větší podíl odborné práce a přidané hodnoty, a že takové firmy tady jsou. Máme spoustu šikovných ve světovém měřítku konkurenceschopných lidí, jen jim ztěžujeme život přebujelou administrativou a nesmyslnými nařízeními. Přitom tito by se mohli stát motorem změny.

Hezký den všem!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz