Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zrušení „závodních“ koloběžek v Praze

Foto: Jiří Paroubek

Když diktuji tento článek po telefonu z auta asistentce, mám za sebou čerstvý zážitek z pražských ulic. Když jsem zabočoval autem z Petrského náměstí do Soukenické ulice, vyrazily proti mně v protisměru (!) nečekaně dvě „plně obsazené“ koloběžky.

Článek

Tím termínem „plně obsazené“ mám na mysli, že na jedné koloběžce se tísnili dva jezdci. Je to nebezpečné, jak pro jezdce, tak samozřejmě pro automobilisty, kteří jsou nutně překvapeni při takovémto divokém přestupku proti dopravním předpisům.

Pražská městská rada údajně rozhodla, že koloběžky nebudou již nadále městem trpěny. Konec konců jezdci s koloběžkami jen zvyšují dopravní chaos ve městě častou rychlou jízdou po chodnících či jízdou v protisměru na silnicích a ulicích. A také odhazováním koloběžek po ukončení jízdy, kdekoliv je napadne. Prostě, žádná pravidla pro koloběžkaře v našem hlavním městě neplatí.

A podobné je to s cyklisty, tedy s těmi koly, které si půjčují od provozovatelů většinou cizinci. Ti podobně jako koloběžkaři nedbají žádných pravidel. Jezdí po chodnících, v ulicích jezdí často v protisměru, odkládají kola, kde je napadne. Městská policie zatím ani s jedním z jevů, které právě popisuji v Praze nic nedělá. I když městských policistů je velmi slušný počet, vlastně nechápu, co celé dny dělají. Tedy, kromě obtěžování neukázněně parkujících řidičů, jinak to většinou řádných občanů. Vymáhat pokuty od českých občanů je vlastně dobrý a rentabilní způsob zábavy městské policie v Praze.

Takže, pokud náměstek primátora pro dopravu Hřib a spol na pražské radnici zrušili koloběžky - a já říkám zaplať pánbůh - měli by buď přísně nastavit pravidla provozu pro kola, která pak budou prostřednictvím městské policie vymáhána.

Ve svých článcích, které jsem umisťoval do nemainstreamových médií, jsem na tuto nekázeň koloběžkařů a cyklistů v Praze mnohokrát upozornil.

Stejně tak by se náměstek pro dopravu Hřib, takto předseda pirátské strany z leknutí, měl zabývat situací v  MHD. Co mám na mysli. Když přijde starší nebo dokonce starý člověk např. do tramvaje, prakticky jen výjimečně se mu dostane možnosti – pokud jsou místa v tramvaji obsazená – k tomu, aby bylo obměkčeno okoralé srdce nějaké mladé slečny či hocha, kteří sedí a většinou si hrají hry na mobilu, aby mu uvolnili sedačku. Většinou se sedící mladí věnují nějaké bohulibé zábavě, aby se nemuseli rozhlížet kolem sebe a nemuseli mít trapný pocit, že se při rychlé jízdě v tramvaji nad nimi klátí vestoje vetchý senior. V žádném prostředku v pražské MHD nejsou např. vylepeny nálepky či plakátky, které by upozorňovaly na zásady slušného chování v prostředcích MHD. K těmto zásadám patří např. to, aby mladí lidé (často cizinci) uvolňovali v případě potřeby místa k sezení starším a já bych dokonce řekl, hodně starým lidem. Stejně tak by Dopravní podnik mohl dovybavit prostředky MHD plakátky či nálepkami, které by upozorňovaly na potřebu dodržování přepravního řádu v prostředcích pražské MHD. Mám na mysli především to, že zj. cizinci, ale i čeští cestující vstupují do prostředků MHD s batohy na zádech a ani je nenapadne tyto batohy ze zad sejmout. Tak, jak jim to ukládá přepravní řád Dopravního podniku. Obtěžují tak jiné cestující a někdy je vlastně velkým a těžkým batohem na zádech i ohrožují. I sejmutí batohu ze zad během jízdy tramvají či autobusem, anebo metrem by mělo být jaksi automatické a nelze spoléhat jenom na slušnost.

Zvláštní kapitolu v pražské dopravě tvoří jezdci (na kolech či na motorových přepravních prostředcích), kteří přepravují jídla hladovým Pražanům. Mám na mysli jezdce ve službách firmy, jako jsou firem Foodora, Wolt a další, kteří jezdí po městě hlava nehlava, jak je napadne. Tu po chodnících, někdy v protisměru a každopádně nebezpečně. Náměstek primátora pro dopravu nejeví žádnou snahu tento chaos, ke kterému přispívají silně právě jezdci dodavatelů jídel, nějakým způsobem regulovat. Bylo by to nejen rozumné, ale také potřebné. Místo těchto potřebných zásahů do plynulosti a bezpečnosti v pražské dopravě a zj. bezpečnosti pražských občanů, však pirátský náměstek primátora Hřib projevuje potřebu zasahovat do vysoké politiky. Nejen že nemá kvalifikaci na to, aby zasahoval do vysoké politiky, ale nemá ani kvalifikaci, aby řešil dobře problémy komunální politiky.

Zkrátka, zrušení koloběžek v Praze je jedním z potřebných rozhodnutí k zajištění bezpečnosti Pražanů na pražských ulicích. Ale je to krok nepostačující. Podobný problém je s koly a cyklisty, zj. ze zahraničí. A také s potřebou dodržovat přepravní řád a elementární zásady slušnosti v prostředcích MHD.

Náměstek Hřib je již druhé volební období členem městské rady a neudělal v tom vůbec nic. Je potřeba, aby se piráti v  příštích volbách už neprobojovali ani do opozice.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz