Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dlužil, kam se podíval. Petr Brandl byl dokonalou ukázkou bohéma své doby

Foto: Wikimedia Commons - Petr Brandl/Directmedia, Volné dílo

Petr Brandl: Autoportrét

Hvězda českého barokního malířství Petr Jan Brandl (1668–1735) ztělesňovala fenomén barokního bohéma. Byl jedním z nejžádanějších malířů v Čechách, avšak jeho život provázely četné excesy, zejména finančního a společenského charakteru.

Článek

Brandl miloval luxus a životní styl šlechty. Potrpěl si na drahé oděvy, například klobouky se zlatým prýmkem, kožešinové čepice a rukavice, a nechával si podšívat obleky pravým brabantským hedvábím. Nadměrně si také liboval v dobrém jídle, pití a ženách, přičemž se neobešel bez afrodiziak.

Jeho zásadním skandálem byla chronická platební neschopnost. Brandl byl celoživotní dlužník, který sice generoval obrovské příjmy, ale nedokázal udržet finanční morálku. Tato extravagance a neplacení dluhů jej opakovaně dostaly do vězení pro dlužníky. Navíc měl problémy s dodržováním smluvních podmínek u zakázek a čelil soudním sporům o výživné s manželkou.

Foto: Wikimedia Commmons - Ondraness, liscence CC BY-SA 4.0

Petr Brandl: Křest Kristův, kostel sv. Jana Křtitele Manětín

Brandlův příběh ukazuje, že v barokní společnosti mohla finanční nezodpovědnost a narušení smluv vést k profesnímu kolapsu stejně jako například vražda, kterou spáchal jeho italský kolega Caravaggio. Zatímco Caravaggio utrpěl trest vynucený státem za násilí, Brandl utrpěl trest vynucený společností a jeho věřiteli za finanční nepoctivost.

Bez ohledu na to, zda byl Brandl ve vězení, či nikoliv, jeho nespolehlivost narušila základní pilíře smluv, které měl se svými bohatými patrony, kteří v jeho umění věřili a investovali do něj. Brandl zemřel v chudobě v Kutné Hoře, navzdory svému obrovskému talentu a poptávce po jeho dílech.

Foto: Wikimedia Commmons - Ondraness, liscence CC0

Petr Brandl: Alegorie sochařství, Národní galerie Praha

Není náhoda, že velká retrospektivní výstava, kterou v roce 2023 uvedla Národní galerie Praha ve Valdštejnské jízdárně, nesla název Příběh bohéma, a že se stejně jmenuje také obsáhlá umělcova knižní monografie, vydaná ve stejné době.

Samozřejmě ale, že všichni barokní umělci nebyli bohémové. Druhý z hlavního dvojhvězdí českých malířů tohoto slohu, Brandlův předchůdce Karel Škréta (1610–1674), nebyl případem takzvaného prokletého umělce, prameny, které se jej týkají, nehovoří o žádných konkrétních případech divokého životního stylu nebo jakýchkoli důkazech nezodpovědnosti.

Škréta tak slouží jako kontrastní příklad barokního génia, který dokázal udržet technickou preciznost a zároveň profesionální umírněnost. Jeho životní dráha dokládá, že úspěch v barokním systému patronátů byl možný pouze za předpokladu společenské a finanční umírněnosti.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Brandl

https://epochaplus.cz/barokni-malir-petr-brandl-neplatil-dluhy/

https://nasregion.cz/petr-brandl-genius-baroka-i-vecny-dluznik-354038/

http://petrbrandl.eu/homepage/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz