Hlavní obsah

Řetězec má novou obchodní strategii: Přimět zákazníky, aby se sami ošidili!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Josef Jiránek

Dříve bylo u zlevněného zobží zvykem původní čárové kódy přelepovat, nyní je obchodník rafinovaně lepí vedle.

Některé obchodní řetězce snad mají speciální oddělení na hledání rafinovaných způsobů jak mást zákazníky. Jak jinak si vysvětlit přes měsíc starou praxi jednoho obchodu v pražských Kobylisích.

Článek

Pro většinu zákazníků hraje v dnešní době každá koruna v peněžence důležitou roli. Není divu, všechno zdražuje a lidé hledají způsoby, jak ušetřit. Ať už využíváním slev, kuponů, nebo nákupem zboží s blížícím se koncem minimální doby trvanlivosti. Tento trend „neplýtvání“ je v mnoha ohledech pozitivní, nejen pro peněženku, ale i pro životní prostředí. Ale zřejmě už není tak pozitivní pro „pokladny“ některých obchodů. Že obchodní řetězce neustále vymýšlí nejrůznější finty, jak ze svých zákazníků „vytřískat“ co nejvíc peněz, není nic nového pod sluncem. Ale ještě na začátku letošního roku by mě snad ani ve snu nenapadlo, že tento trend povýší na úroveň, kdy se budou snažit donutit nepozorné zákazníky, aby šidili sami sebe. A jak se zdá, vše je naprosto legální!

Celkem pravidelně navštěvuji prodejnu Albert na pražském metru Kobylisy, kde si čas o času koupím i zboží, které je ve slevě. Zpravidla to bývají balené koláče, duetky nebo pekáčové buchty. Celá léta tu bylo běžnou praxí, že zboží blížící se konci minimální trvanlivosti bylo opatřeno novými štítky se specifickými čárovými kódy, na nichž byla zaznamenána snížená cena, a kterými personál prodejny přelepoval původní čárové kódy tak, aby je na pokladnách nebylo možné omylem naskenovat. Zákazníci tak měli jasno, za kolik zboží kupují. Ovšem nedávno jsem si všiml zásadní změny v tomto postupu. Slevové štítky tu jsou už několik týdnů lepeny tak, že nepřekrývají původní čárový kód. Tento, dle mého názoru, evidentní záměr pak vede k situacím, kdy nepozorný, nebo problematiky neznalý zákazník, při odbavení na samoobslužné pokladně snadno sejme původní čárový kód a systém načte plnou cenu zboží. Nutno dodat, že ve zmíněné, velmi vytížené prodejně, je v provozu 10 samoobslužných pokladen a dvě až tři pokladny s obsluhou. Takže si dovedete představit, jaká je pravděpodobnost, že si zákazník zlevněné zboží namarkuje za vyšší cenu.

Tato praxe je smutná zejména s ohledem na starší zákazníky, kteří se s moderními technologiemi a samoobslužnými pokladnami hůře sžívají a nejsou už ani tak pozorní. Je proto těžké nevidět v tomto postupu jistou formu nekalé obchodní praktiky. Je opravdu chybou zákazníka, že rukou nezakryje původní čárový kód a sám si namarkuje vyšší cenu, nebo by měl obchodní řetězec nést odpovědnost za zřetelné označení zboží slevovými štítky tak, aby k podobným omylům nedocházelo?

A tak se ptám, kde je hranice mezi chytrým marketingem a neetickým využíváním zákaznických návyků a důvěry. V této souvislosti je důležité, abyste si vy jako zákazníci při samoobslužném odbavení dávali pozor na to, který čárový kód ze zboží na samoobslužné pokladně skenujete. Tento malý, ale důležitý krok vám může pomoci předejít tomu, že za zlevněné zboží zaplatíte původní cenu před slevou. 

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz