Hlavní obsah
Internet a technologie

Český „AI Storycrafting“: Budoucnost příběhů s pomocí umělé inteligence

Foto: Josef Zboril/DALL-E

AI Storycrafting

V posledních letech zažíváme rychlý rozvoj umělé inteligence, která proniká do všech oblastí lidské tvorby. Jednou z nejzajímavějších aplikací AI je její využití ve světě literatury.

Článek

V září 2024 mi algoritmus YouTube nabídl audiopovídky z českých projektů AudioPovidky.czScifiPovidky.cz, které mě velmi zaujaly, jak z hlediska příběhů, tak z hlediska zjištění aktuálních možností umělé inteligence, a označil bych je za průkopníka určitého AI Storycraftingu“, kombinující moderní technologie s uměleckým cítěním, aby přinesl posluchačům pěkné zážitky.

Zmíněným AI Storycrafting“ označuji nový přístup k tvorbě příběhů, který kombinuje kreativitu lidí s výkonem umělé inteligence, která pomocí neuronových sítí a pokročilých algoritmů dokáže vygenerovat originální příběhy, které jsou následně formovány a upravovány lidskými autory, aby získaly hlubší estetickou a emocionální hodnotu. Výsledkem je pak unikátní synergická symbióza technologie a umění.

YouTube kanál AudioPovidkyCZ (založen v 9/2024, 53 videí, 727 704 zhlédnutí) nabízí kriminální a mysteriózní příběhy, kdy mezi nejpopulárnější patří Pražský noční vrah, Vrah na Petřínské rozhledně či Poslední pražská noc. YouTube kanál ScifiPovidky (založen v 2/2024, 138 videí, 654 451 zhlédnutí) nabízí příběhy plné futuristických technologií, mimozemských civilizací a hlubokých filozofických otázek, kdy mezi nejpopulárnější patří Tajné Spolky Staré Prahy, Blaničtí rytíři  či Bohové z hvězd

Kolik asi oba kanály za ten rok vydělaly? Při odhadu příjmů z reklam dle RPM (revenue per mille, což je výdělek za 1 000 zhlédnutí) ve výši 10 až 120,- Kč pro český trh by se tedy příjmy za oba kanály odhadem pohybovaly celkově v řádu 13 500 až 165 500,- Kč. Popř. dle CPM (Cost per 1,000 impressions) ve výši až 400,- Kč by pak příjmy za oba kanály odhadem dosáhly v řádu až 550 000,- Kč. Takže pěkný a finančně příjemný koníček, popř. ještě pěknější a ještě finančně příjemnější koníček.

Foto: Josef Zboril

Statistiky

Předpokládané další rozšíření a zlepšování technologií, s inflací obdobných autorů, ale spíše způsobí pokles další sledovanosti a v budoucnu se možná nakonec limitně každý stane autorem (resp. sám sobě "AI Storycrafterem") svých příběhů, které bude poslouchat a které bude mít nejraději.

Nicméně takový stav už začíná nepříjemně připomínat existenci „Veršotepu“ (pojem z románu 1984 od George Orwella, v angličtině „Versificator“, popisující zařízení nebo nástroj, který automaticky generuje poezii, populární písně nebo další umělecké produkty). Do jeho tvorby člověk dokonce vůbec nezasahoval, protože plánovací komise totalitního režimu pouze vydávala pokyny, jaká témata má dílo obsahovat a automatický stroj podle nich vytvořil knihu nebo píseň, které pak Oddělení hudby nebo Oddělení knih jako „strategickou komunikaci“ chrlilo v obrovských nákladech mezi „proly“ (pracující třídu), jako jiné spotřební zboží. Cílem bylo rozptýlení a kontrola odvracením jejich pozornosti od skutečných problémů nebo od případných myšlenek na odpor proti režimu.

Foto: Josef Zboril/DALL-E

Versificator (Veršotep)

Daný Veršotep je tak varujícím symbolem dehumanizace a mechanizace lidské kreativity. Ukazuje, jak totalitní režim dokáže zneužít technologie k masové manipulaci a odlidštění umění. Místo toho, aby poezie nebo hudba inspirovaly nebo povznášely, byly degradovány na nástroje propagandy a zábavy bez skutečného smyslu. Nabízí se nám tak již analogie s hrozbami, které lze vidět v trendech současných technologiích se zmiňovaným AI Storycraftingem“ a že máme nakročeno k tomu před čím román 1984 varoval - jak technologie mohou být ve špatných rukách lehce zneužity, včetně budoucnosti českých příběhů tvořených umělou inteligencí.

Foto: Josef Zboril/DALL-E

Vesificator (Veršotep)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz