Článek
O této interaktivní výstavě dělala průběžné reportáže okresní prostějovská TV ZIPP či krajský Český rozhlas Olomouc a průběžně psaly Prostějovské novinky nebo Prostějovský večerník.
Osobně jsem měl na starost místnost č.4 „Youtubeři minulosti“, kterou jsem vybavil 11 divadélky a 63 loutkami ze své sbírky, která byla různorodě spjatá s Prostějovskem. Tato místnost byla poslední z dané výstavy a předcházely jí průchozí místnosti „Jak se rodí loutka“ s místním řezbářem, „Jak se staví pohádka“ s 4 pódii pro minipohádky místního sokolského loutkového divadla Pronitka a vstupní místnosti s dílničkami pro děti pro tvorbu vlastních loutek „Nazdárek Kašpárek, hurá do pohádek“.

Pódia minipohádek
Výstava byla nakonec rekordně úspěšná a shlédlo ji cca 2500 návštěvníků z toho cca 900 organizovanými prohlídkami pro místní MŠ, ZŠ, družiny a zájmové kroužky. Zajištění doprovodného programu a průvodcovství amatérským kolektivem bylo po více než měsíc velice náročné a vyčerpávající, ale povedlo se a návštěvníky překvapovala zřetelná prostějovská stopa v českém loutkářství a zjistili jeho významnost v rámci 17 hmotných a 9 nehmotných českých zápisů v kulturním světovém dědictví lidstva UNESCO.

Divadélko „německého typu“ s českou symbolikou (90. léta 19. století; domněle A. Münzberg s kulisami esslingenského vydavatelství J. F. Schreibera)
Ty kteří nemají děti ve věku 3 až 6 let, pak překvapila i vlastní činnost a malebnost hraných loutkových pohádek v nedaleké Sokolovně, kde se hrají dokonce už od roku 1910. Mezi zahraniční návštěvníky patřili Poláci, Slováci a Španělé a nejen je překvapovalo zjištění, že Prostějov, který je uprostřed Moravy býval i pohraničním okresem, kdy v okolí šesti vesnic na Konicku měl i svou část tzv. Sudet, které byly v 1938 připojeny k tehdejší Německé říši.

Sudety na Konicku
Tato výstava také shodou okolností časově navazovala na obdobnou výstavu s obdobným doprovodným programem, včetně vystoupení Loutkového divadla Sokola pražského, která se konala v mnichovském Sudetoněmeckém muzeu od prosince 2023 do února 2024, kde byly vystavovány české a moravské loutky s pěkně ilustrovaným česko-německým katalogem. Tento katalog byl na prostějovské výstavě také k dispozici a návštěvníci tak měli možnost pěkného porovnání i rozšíření znalostí o tomto tématu.
Součástí výstavy byly i QR kódy odkazující na dokumentární seriál Česká loutka a pořad Tělo dřevěné, duše česká, jehož režisérem a účastníkem byl Pavel Jirásek – autor několika knih o českém loutkářství, pocházející ze sousedních Boskovic. Jeho kniha Umění loutky pak byla nejčtenější ze všech vystavených knih.

Interaktivní výstava starožitných loutkových divadel na Zámku Prostějov
Osobně vyznávám, že pokud se na věci lze jen dívat v muzeu, tak už je to kultura minulá. Ale české loutkářství je věc stále živá a měla by tak i zůstat. Široce tak byla kvitována příležitost zahrát si se 100 let starými loutkami a divadélkem a stát se „loutkářem – youtuberem minulých století“. Naše generace vyrůstala pasivně před TV, ale nastupující proaktivní youtuberovská generace má v tomto ohledu blíže k předcházející proaktivní generaci loutkářů, kdy hráli rodiče pro děti, děti pro rodiče. Na vánoce si vzájemně připravovali pohádky v nejen rodinném kruhu, tvořili scénáře, kulisy, loutky, rekvizity apod – novodobě tzv. „content“. Děti sledují dnešní youtubery snad už i více než TV a tak je vždy nadchlo zahrát si na svého oblíbeného youtubera nebo zkusit si, co obnáší vystoupení před publikem – z cca 15ti loutkových improvizací různých kolektivů a jednotlivců, pak vznikl i celkový cca 40 minutový sestřih „best of“, dokládající moji zkušenost, jak jsou všechny děti různé a nestejné.
Potěšilo mě také, že se mi různými cestami ozvali lidé, jak je to překvapilo, jak jejich děti najednou tvoří vlastní divadélka a hrají si s vlastními loutkami. Kolik jich má také rádo loutky a znovu jim to tato výstava připomněla.