Hlavní obsah

Zaslepená společnost: Esej o nevidění jako příkazu

Foto: Josef Zboril/ChatGPT

Zaslepená společnost

Václav Bělohradský ve své eseji „Zaslepená společnost. Když nevidět je přikázáním…“ vytváří mrazivou, filozoficky hutnou mozaiku současného světa, jehož dominantním znakem není poznání, ale systematicky budované nevědění.

Článek

Nejde o slepotu danou neschopností nebo nedostatkem informací. Naopak – jde o slepotu z přesycení, z technické účelovosti, ze strachu, z ideologie bezpečnosti, z kolapsu důvěry ve veřejnou sféru. Tato slepota je výsledkem strukturované volby – nevidět, protože vidět by bylo příliš nebezpečné, příliš nákladné, příliš rušivé. A tak zavíráme oči.

Esej začíná příběhem slovenské obce Horné Opatovce, přejmenované v latinské paměti na Terra Apathy – Země apatie. Tento konkrétní případ, kdy průmyslový rozvoj doslova vymazal z mapy živou obec, slouží Bělohradskému jako mocná metafora. Životní úroveň stoupla, televize zářily v obývácích, ale mezitím vymizel hmyz, ženy lámaly kosti, děti onemocněly. Nakonec přišla tichá likvidace celého místa – protože přiznat si rozsah škod bylo nemožné. Vidět by totiž znamenalo jednat, a jednat by znamenalo rozbít pohodlné doupě blahobytu.

Zatímco ve starších dobách byla slepota spíše pasivní, dnes je systematicky vyráběná. Bělohradský se opírá o koncept agnotologie, který zavedl historik Robert Proctor. Agnotologie zkoumá, jak se ignorance stává cílem. Tabákový průmysl, fosilní giganti, lobby zpochybňující klimatické změny – to všechno jsou příklady sofistikovaných operací, jejichž cílem není říci „nevíme“, ale „nelze s jistotou říci“. V masové výrobě informací mizí rozdíl mezi pravdou a lží, mezi expertním poznáním a marketingovým trikem. A v tomto zmatku se stává „racionální nečinnost“ hlavní strategií přežití.

Další vrstvu slepoty tvoří úpadek autority. Digitální masy ztratily důvěru v elity, ne kvůli jediné zradě, ale kvůli systémovému rozkladu. Bělohradský připomíná, že demokracie není vláda všech, ale vláda těch, kteří díky své reputaci přesvědčí většinu. Reputace byla klíčová – bez ní není důvěra, bez důvěry není vláda. Jenže v éře „maligní transparence“ se reputace ničí stejně rychle, jako se tvoří. Každý se může stát obžalovaným v soudu Twitteru, každý skandál žije dva dny, ale důsledky trvají roky.

Znepokojivou metaforou je i Kafkovo Doupě – místo, kde se animal rationale, rozumné zvíře, snaží vybudovat dokonalé útočiště. Ale čím bezpečnější doupě je, tím víc v něm hlodá strach z toho, co je „venku“. Doupě není o míru – je o kalkulaci, strategii, zásobách. V doupěti už nežijeme – fungujeme. A jak říká Bělohradský: fungovat není totéž jako žít. Technika se tak nestává prostředkem osvobození, ale nástrojem, který proměňuje svět v databázi surovin. Z lidí dělá funkcionáře a ze světa sklad.

Jednou z nejtemnějších pasáží je úvaha o technonihilismu – stavu, kdy už nás nic nešokuje. Kultura je vytlačována jednoduchými hesly, politika se zredukovala na výkřik „Jsme ve válce!“. Všechny problémy se prezentují jako výjimečné stavy, které vyžadují výjimečné odpovědi. A vlády, které se naučily vládnout skrze výjimečné stavy, se jich jen těžko vzdávají. Strach se stává nástrojem řízení. Otřesné – třeba atomový holocaust – se pomalu normalizuje.

Babylonská knihovna, Borgesova vize nekonečné knihovny plné knih s nesmyslnými kombinacemi znaků, je podle Bělohradského obrazem dnešní digitální komunikace. Smysl je výjimkou, hluk je normou. Kdysi tu byla argumentující obec, která držela veřejnou debatu v rámci kontextu a významu. Dnes je však veřejný prostor zahlcen znaky, jejichž smysl zaniká v nepřehledném toku. Smysluplnost se stává luxusem – a neschopnost orientovat se realitě začíná být strukturální.

Luhmann nás učil chápat komplexitu jako základní vlastnost moderní společnosti. Reprezentace však v komplexních systémech selhává – příliš specializovaná pravidla, příliš fragmentovaná společnost. Věk sítí přináší nikoli tichý souhlas, ale epifanii reprezentovaných – každý mluví, nikdo neposlouchá. Politika se proměňuje v pléthokracii, vládu množství – jednotlivců a skupin, kteří se spojí jen na chvíli a jen za konkrétním cílem. Až skončí krize, skončí i aliance. Národy, třídy, církve – to vše ztrácí svou legitimitu, protože ztrácí svou reputaci.

Esej není pesimistickým zatracením. Je výzvou k proměně. Osvobození nevede skrze návrat k ideálům minulosti, ani skrze technická řešení, která by „lépe fungovala“. Vede k odmítnutí samotné posedlosti fungováním. Otevírá se potřeba nových forem života, které se vymykají logice doupěte, strachu a mobilizace. Možná nás nespasí „protiklad fungování“, ale různé formy ne-fungující přítomnosti – chvíle, kdy nejsme prostředky k cíli, ale jen spolu.

Bělohradského esej „Zaslepená společnost. Když nevidět je přikázáním…“ z 19.4.2025 je tedy naléhavým hlasem z hlubin současnosti, který nás nutí klást si nepříjemné otázky: Co vlastně nechceme vidět? Co vše musí být neviditelné, aby náš svět zůstal pohodlný? A především: Můžeme si ještě dovolit ten luxus – nevidět?

Možná je na čase oči znovu otevřít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz