Hlavní obsah

JE VINEN I. Pokuta za jízdu na ekoloběžce bez helmy pro 60+

Foto: Jozef Chroustal

ečopr

JE VINEN I. Pokuta za jízdu na ekoloběžce bez helmy pro 60+

Článek

Odbor přestupků v dopravě

Magistrát města Brna | Odbor přestupků v dopravě

Kounicova 67 | 601 67 Brno | ID datové schránky: a7kbrrn | www.brno.cz

1

SP. ZN.: OPD-62680/25-SCH/PŘ VYŘIZUJE: Mgr. Karin Scholzová Brno 20. 10. 2025

Č. J.: OPD-62680/25-16 TEL./E-MAIL: 542174792/posta@brno.cz

Příkaz

Magistrát města Brna, Odbor přestupků v dopravě, jako příslušný správní orgán, rozhodl takto:

xxxxxxxxxx

xxxxxxx

je vinen,

že v Brně dne 7. 8. 2025 v 07:45 hod. jako řidič motorového vozidla, mopedu tov. zn. EcoWheel GR7

1000W, při jízdě z ulice Mendlovo náměstí na ulici Hlinky, neměl na hlavě nasazenou a řádně

připevněnou ochrannou přílbu.

Uvedeným jednáním porušil ust. § 6 odst. 1 písm. h) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních

komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších

předpisů (dále jen „zákon o silničním provozu“),

čímž se z nedbalosti dopustil

přestupku dle ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu, a proto se mu podle ust.

§ 90 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších

předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti za přestupky“), § 150 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád,

ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a § 125c odst. 5 písm. d) zákona o silničním

provozu, v souladu s ust. § 35, 37 zákona o odpovědnosti, za přestupek

příkazem ukládá

POKUTA V ČÁSTCE 2 000 Kč /dva tisíce korun českých/.

Uloženou pokutu, jež je splatná dle ust. § 46 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky do 30 dnů

ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení nabylo právní moci, je přestupce povinen zaplatit ve prospěch

účtu Statutárního města Brna – Magistrátu města Brna, č. 111123222/0800, pod variabilním symbolem

542210 a specifickým symbolem 2506268001.

Odůvodnění

Podkladem k řízení o přestupku bylo Oznámení podezření ze spáchání přestupku, předaného Městskou

policií Brno (dále též jako „MP Brno“) pod čj. MP-11227/01D-25.

Zdejší správní orgán je k projednání věci příslušný dle ust. § 60 odst. 1 zákona o odpovědnosti za

přestupky, dle kterého nestanoví-li zákon jinak, je správním orgánem příslušným k řízení obecní úřad

Magistrát města Brna | Odbor přestupků v dopravě

Kounicova 67 | 601 67 Brno | ID datové schránky: a7kbrrn | www.brno.cz

2

obce s rozšířenou působností; dále dle ust. § 125e zákona o silničním provozu, dle kterého přestupky

podle tohoto zákona projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností podle působnosti stanovené

v ust. § 124 odst. 5 písm. k) citovaného předpisu a dle ust. § 62 odst. 1 zákona o odpovědnosti za

přestupky, dle kterého je k řízení místně příslušný správní orgán, v jehož správním obvodu byl přestupek

spáchán.

Z oznámení přestupku je patrné, kdo měl přestupek spáchat, kdy a kde k protiprávnímu jednání došlo,

jaká právní povinnost byla porušena a jaký přestupek je v protiprávním jednání pachatele spatřován;

oznámení přestupku obsahuje podklady, o něž se opírá.

Dle ust. § 6 odst. 1 písm. h) zákona o silničním provozu platí, že řidič motorového vozidla je kromě

povinností uvedených v § 4 a 5 dále povinen mít za jízdy na motocyklu nebo na mopedu na hlavě

nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu

a chránit si za jízdy zrak vhodným způsobem, například brýlemi nebo štítem, pokud tím není snížena

bezpečnost jízdy, například za deště nebo sněžení.

Dle ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu se fyzická osoba dopustí přestupku

tím, že v provozu na pozemních komunikacích v rozporu s § 6 odst. 1 písm. h) nemá za jízdy na motocyklu

nebo na mopedu na hlavě nasazenou nebo řádně připevněnou ochrannou přílbu.

Dle ust. § 57 odst. 2 zákona o silničním provozu platí, že na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí

při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici.

Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.

Dle přílohy č. 8 odst. 8 vyhlášky č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel

a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích platí, že jízdní kolo se považuje

za jízdní kolo i v případě, že je dodatečně vybaveno pomocným motorkem, jestliže

a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola,

b) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

c) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší

než 50 cm3,

d) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,

e) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo si nevyžádá zásah

na jeho nosných částech.

Vozidlo EcoWheel GR7 1000W má maximální rychlost 50 km/h, s ohledem na výše uvedené je tedy

motorovým vozidlem.

Správní orgán rozhodoval na základě těchto podkladů: oznámení přestupku, úředního záznamu,

videozáznamu, na němž je zachycena jízda řidiče, videozáznamu, na němž je zachyceno jednání strážníků

hlídky MP Brno s řidičem, výpisu z evidenční karty řidiče.

Ze spisového materiálu vyplývá, že hlídka MP Brno zpozorovala na ulici Mendlovo náměstí v Brně řidiče

motorového vozidla, mopedu EcoWheel GR7 1000W, jedoucího směrem na ulici Hlinky, bez nasazené

a řádně připevněné ochranné přílby. Řidičem předmětného vozidla byl ve výroku uvedený Zdeněk

Klečka, ztotožněný dle občanského průkazu, řidičského průkazu, po zastavení vozidla na ulici Hlinky

(poblíž domu č. o. 5).

Jmenovaný v provozu na pozemních komunikacích svým jednáním porušil ust. § 6 odst. 1 písm. h) zákona

o silničním provozu, a naplnil formální znaky ve výroku uvedeného přestupku dle ust. § 125c odst. 1

písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu.

Při posuzování společenské škodlivosti jednání obviněného, jakožto materiálního znaku ve výroku

uvedeného přestupku, dospěl správní orgán k závěru, že i tento znak přestupku byl naplněn. Ohrožení

či porušení zájmu chráněného zákonem je dáno právě porušením konkrétního zákazu či příkazu,

Magistrát města Brna | Odbor přestupků v dopravě

Kounicova 67 | 601 67 Brno | ID datové schránky: a7kbrrn | www.brno.cz

3

za běžných, zákonem předvídaných okolností, neboť již naplněním formálních znaků je ohrožen

či porušen zájem společnosti. Aby tomu tak nebylo, musely by existovat významné okolnosti vylučující

takový závěr. „Pouze v případě, kdy existují významné okolnosti, které vylučují, aby takovým jednáním

byl porušen nebo ohrožen právem chráněný zájem společnosti, nedojde k naplnění materiálního znaku

přestupku, a takové jednání potom nemůže být označeno za přestupek.“ (viz rozsudek Nejvyššího

správního soudu ze dne 12. 2. 2015, čj. 3 As 92/2014-32; dostupný na www.nssoud.cz). Nebyly nalezeny

žádné významné okolnosti, které by snižovaly míru porušení zájmu společnosti chráněného zákonem,

přestupkové jednání se nevyznačovalo žádnými hraničními okolnostmi.

Při hodnocení zavinění dospěl správní orgán k závěru, že přestupek byly spáchán z nedbalosti (nedbalost

nevědomá), neboť z podkladů úmyslné zavinění nevyšlo najevo. Přestupek je spáchán z nedbalosti

nevědomé, jestliže pachatel nevěděl, že svým jednáním může porušit nebo ohrozit zájem chráněný

zákonem, ač to vzhledem k okolnostem a svým osobním poměrům vědět měl a mohl.

K naplnění skutkové podstaty ve výroku uvedeného přestupku zavinění z nedbalosti postačuje.

Správní orgán je proto toho názoru, že jmenovaný se dopustil ve výroku uvedeného přestupku

dle ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu.

Dle ust. § 150 odst. 1 správního řádu, povinnost v řízení z moci úřední, a ve sporném řízení, lze uložit

formou písemného příkazu. Příkaz může správní orgán vydat, považuje-li skutkové zjištění za dostatečné;

vydání příkazu může být prvním úkonem v řízení. Není-li vydání příkazu prvním úkonem v řízení, nemusí

příkaz obsahovat odůvodnění.

Dle ust. § 90 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky, správní orgán může o přestupku rozhodnout

příkazem. Příkazem lze uložit správní trest napomenutí, pokuty, zákazu činnosti, nebo propadnutí věci

nebo náhradní hodnoty.

Správní orgán považuje skutkové zjištění ve věci za dostatečné k tomu, aby pachateli přestupku,

na základě ust. § 150 správního řádu a § 90 zákona o odpovědnosti za přestupky, v řízení z moci úřední,

uložil povinnost – správní trest příkazem.

Při určení druhu a výměry správního trestu vycházel správní orgán z ust. § 125c odst. 5 písm. d) zákona

o silničním provozu, dle kterého se za přestupek uloží pokuta od 2 000 Kč do 5 000 Kč, jde-li o přestupek

podle odstavce 1 písm. e) bodu 6, písm. f) bodu 4, 12, 13 nebo 14, písm. g) nebo k) nebo odstavce 4.

Povinností správního orgánu je uložit správní trest, v souladu se zásadami správního trestání, zejména se

zásadou prevence tak, aby zajistil její preventivní a nápravné působení, jež pachatele vede k tomu, aby se

do budoucna obdobného jednání vyvaroval. Správní orgán tak při ukládání sankce zvážil relevantní

okolnosti věci (ve smyslu ust. § 37 a násl. zákona o odpovědnosti za přestupky). Polehčující ani přitěžující

okolnosti nebyly zjištěny. S ohledem na uvedené správní orgán uložil pokutu na samé spodní hranici

zákonné sazby, jak je uvedeno ve výrokové části tohoto příkazu.

Podle § 95 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky se uloží obviněnému, který byl uznán vinným,

povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou ve výši 2 500 Kč. Jestliže je vydání příkazu prvním

úkonem v řízení, nelze v něm uložit povinnost nahradit náklady řízení.

Poučení

Proti příkazu může ten, jemuž se povinnost ukládá, podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne oznámení příkazu.

Podáním odporu se příkaz ruší a řízení pokračuje; to neplatí, byl-li podán nepřípustný nebo opožděný

odpor. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a

vykonatelným rozhodnutím.

Odpor se podává u správního orgánu, který příkaz vydal (Magistrát města Brna, Odbor přestupků

v dopravě, Kounicova 67, 601 67 Brno).

Otisk úředního razítka

Mgr. Karin Scholzová v. r.

správní referent

POČET LISTŮ: 02

OBDRŽÍ: xxxxxxxxx

NA VĚDOMÍ: Odbor rozpočtu a financování Magistrátu města Brna

Evidenční karta řidiče

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám