Článek
A stejně jako kdysi, nejde o věc samotnou. Jde o tu radost pohádat se, mít poslední slovo – a hlavně sledovat, jak se ostatní chytí.
Stačí, aby někdo nahrál fotku oběda. Knedlíky polité omáčkou.
První hlas:
– „Takhle bych si to teda nedal.“
Druhý:
– „Ale paní vaří doma pro sebe, ne pro vás.“
Třetí:
– „Jenže tohle je veřejný prostor, tak ať to aspoň vypadá.“
Čtvrtý:
– „Tohle udělá jen člověk, který neví, co je kultura stolování.“
A pak se objeví někdo, kdo přidá vlastní fotku – knedlíky ukázkově vyskládané, omáčka hezky kolem – a napíše:
– „U nás takto.“
A je vymalováno. Z fotky oběda se stane bitva o to, jestli má být omáčka na knedlících nebo vedle. Komentáře se sypou a hned to vypadá, že tu sedí celý kulinářský výbor.
A protože internet nikdy nespí, nové téma se objeví hned za rohem. Tentokrát jde o dopravu. Někdo napíše:
„Parkoval jsem u obchoďáku a někdo mi škrábl auto.“
– „Parkuj líp, blbečku.“
– „Proč mu nadáváš, viník je ten druhej!“
– „Měli by zakázat auta úplně.“
Najednou z malého škrábance vznikne diskuze o klimatu, elektromobilech a všem, co s auty souvisí – přičemž má najednou každý pocit, že je odborník na dopravu.
„Internet se nezastaví ani před věcmi do bytu. ‚Sháním tuto červenou lampu.‘“
Autor přiloží fotku a čeká na nabídky.
– „Mám, ale bílou.“
– „Neumíte číst? Shání červenou!“
– „Bílá je lepší.“
– „No jasně, bílá je fajn.“
– „Co to tady melete, chce červenou!“
A z obyčejného dotazu je rázem referendum o tom, která barva je správná.
Najednou už nejde o lampu, ale o to, jestli vyhraje červená, nebo bílá.
A člověk místo lampy dostane přednášku o barvách interiéru.
Nakonec internet zaplaví móda: Někdo si dá práci, uplete svetr a vyfotií se v něm. Pod fotkou se hned spustí lavina komentářů:
– „Bohužel, vůbec vám to nesedí.“
– „Mně by se líbily delší rukávy, takhle to není ono.“
– „Ta barva je moc výrazná, zvolila bych jemnější.“
– „Neposlouchejte je, moc Vám to sluší.“
–„Nezlobte se, ale tohle opravdu ne.“
Stačí jeden svetr a půlka internetu se pasuje na stylisty – a všichni se tváří, že právě zachraňují módní průmysl.
Vlastně je to pořád stejné jako dřív. Jen místo:
„Hele, slyšelas, že se Novákovi pohádali?“ máme dneska:
„Viděls, co napsal Franta v diskuzi? Ten je úplně mimo.“
Takže ano – internet supluje sousedské drby dokonale. Jen drbny už nesledují, co visí na šňůře, ale co se děje pod fotkou knedlíků. A místo hrnce či smetáku dneska přistane ban.