Hlavní obsah

Kvůli školským reformám hloupne celá generace. Nejen inkluze škodí vzdělávání

Foto: MoteOo, Pixabay

Školáci

Reformu, kterou jsme přijali na „doporučení“ EU a to na základě rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, ve kterém šlo o nerespektování potřeb vzdělávání dětí a žáků se specifickými vzdělávacími potřebami

Článek

Za 5 let přibylo na základních školách více než 50% asistentů pedagogů, inkluze stála již skoro 80 miliard korun. 77% z celkového počtu žáků se zdravotním postižením se vzdělává v běžných třídách, nejvíce ve třídách mateřských škol. (ECHO24, Jan Křovák: Inkluze se nepovedla. Strany mluví o speciálních třídách. 18.8.2025).

Inkluze čelí kritice jak ze strany učitelů, tak politiků. Inkluze dětem umožňuje, aby děti se zvláštními vzdělávacími potřebami navštěvovaly klasické základní školy. Počet těchto dětí stoupá, učitelé si stěžují na zátěž, zejména na to, že jejich snaha o začlenění dětí s problémy chování narušuje celý chod výuky. Co je ale významné pro hodnocení tohoto, pro Česko experimentu, že dle výzkumu Univerzity Jana Evangelity Purkyně z roku 2024 65% učitelů nevidí přínos inkluze. Podle dat CVM z roku 2023 80% rodičů s inkluzí nesouhlasí.

Počty podpůrných pedagogických pozic ve školách se neustále zvyšuje. Asistent pedagoga, sociální pedagog, psycholog a v poslední době se protlačuje do škol pracovník pro wellbeing.

Ptám se, kde je prostor pro učitele, běžné žáky bez speciálních potřeb a pro výuku, která má připravit žáka na budoucí povolání a život?

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání je tady. Ambicí tohoto programu je, aby se méně spoléhalo na faktografické, encyklopedické znalosti a více se zdůrazňovala aktivní práce s informacemi, schopnost je aplikovat. Jak dosáhnout toho, aby všichni stačili výuce? Je to jednoduché. Došlo k redukci vzdělávacího obsahu. Nenutí děti pamatovat si detaily. Žáci si mají osvojit klíčové dovednosti, ani ne tak vědět, jako umět. Návrh rámcového vzdělávacího programu chce redukcí zajistit to, aby žáci nepociťovali nepříjemný tlak na výkon. Ale jak můžete stavět bez toho, aniž byste znali podstatu zákonů Pythagora, Newtona? Jak můžete rozumět světu bez znalostí dějin?

V souvislosti s wellbeingem je plánována i změna klasifikace. Známkování by mělo být zrušeno. Škola sama má podporovat wellbeing odbouráváním stresu a motivujícím hodnocením, které se zaměřuje na pokrok každého žáka. Jednička, na kterou se dítě těší a která ho povzbudí k další práci, anebo trojka, která je pro žáka pobídkou k lepší práci skončí?

Výuka vědomostí a samostatného myšlení dětí (a později dospělých) bude brzy neproveditelná a zavládne celonárodní hlupota. Ono se hlupákům snadněji vládne.

Evropský kontinent platil vždy za prostor vzdělanosti vycházející z jeho židovsko-křesťanských kořenů a antické kultury. Dnes dochází postupně k degeneraci školství a vědomostí, znalostí i schopností. Heslem dneška je ve škole prožívání, zkoumání duševního stavu a posilování nejistoty. Sebevědomí, sebejistota, vědomí, odkud člověk vyšel a kam patří, už se dnes nenosí.

Co bude hlavním cílem? Hlavně děti nic neučit. Leda to, jak si něco umět vyhledat. Tak alespoň to v současnosti pod vedením sociálních inženýrů vypadá. Učení nahradí wellbeing, aneb hýčkáním k poslušnosti. Reforma je spíše deformou díky trendu, vnucovanému EU přes tzv. Boloňskou reformu. Vede k devalvaci a degradaci vzdělávání. Tento systém, vedoucí k masifikaci vzdělávání, která je v podstatě protivníkem a nepřítelem inteligence. Je třeba opustit systém inkluze, maturity zadarmo, snižování nároků. V tomto systému se mají nejlepší stát průměrnými a promrhat intekt v důsledku inkluze a podobných unijních výdobytků.

Vzdělanostní úroveň klesá od žáků základních škol až po vysokoškoláky a každá další reforma ji dál prohlubuje. Klesá motivace ke studiu a získávat vědomosti a stoupá formální motivace získat diplom. S úpadkem vzdělanosti souvisí i degradace člověka na lidský faktor v ekonomice a redukce vzdělávání na získání profesní kvalifikace. Zásahy do vzdělávání a vzdělávací soustavy jsou tak jednoznačně v rozporu se skutečnou vzdělaností, že působí až jako účelově vedoucí ke vzdělanostnímu propadu. A co nás čeká díky podobným reformám? V budoucnu se díky takovému školství dostaneme do situace, že již nebudou odborníci, kteří by mohli společnost vyvést z katastrofální situace.

Je třeba na základě zkušeností ukončit nejen inkluzi, ale i sociální inženýrství, které vnáší a propaguje metody, které nejsou často ani v souladu s vědeckými poznatky a vnášejí chaos tam, kde má být řád, pravidla. Především tlačme na vysokou úroveň učitelů s předpokládanými současnými nároky nejlepších škol na školáky i studenty. Vzít příklady tam, kde úroveň školství a vzdělanosti stoupá, nikoli tam, kde masismus vede k degradaci vzdělání.

Zdroj info.: ECHO24, Jan Křovák: Inkluze se nepovedla. Strany mluví o speciálních třídách. 18.8.2025

Obrázek: Pixabay, MoteOo

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz