Článek
Zakázat návykové látky mohl jak ministr zemědělství, protože se jednalo o „novou potravinu“, která je schvalována ministerstvem zemědělství a která byla závadná tím, že obsahovala v různých formách HHC a další látky. Zakázat je mohlo ministerstvo zdravotnictví, protože „potravina“ obsahovala zdraví nebezpečné látky. Není třeba čekat na rozhodnutí EU, protože to můžeme v rámci naší legislativy udělat bezodkladně. Jsme rádi alespoň za okamžité pozastavení, aby nedocházelo do doby dalšího rozhodnutí k těm náročným hospitalizacím dětí a mladistvých. Především jde o jejich zdraví, případně životy, ale bylo by zajímavé nechat ministrem zdravotnictví zveřejnit, kolik to stálo zdravotní pojišťovny v době, kdy některé jsou „na hraně“ s úhradami za běžnou zdravotní péči. Je také nutno počítat s tím, že se jedná špičku ledovce, protože zejména u rodičů mladistvých, pokud jejich stav nebyl život ohrožující, byli opečováni v domácím prostředí a exces nebyl nikam hlášen a vše se řešilo tiše na domácí půdě.
Dle informací je připravován zákon pirátskou poslankyní, který vidím jako zákon „chytré horákyně“. Jedná se o rozdělení látek do dvou skupin, u jedné skupiny psychotropních látek bude zákaz výroby, distribuce a prodeje veřejnosti, ovšem do druhé skupiny patří látky, rovněž s psychotropním účinkem, kde se schválí zákon s tím, že výroba, distribuce a prodej bude podléhat regulaci. Obávám se, že prodej to určitě neomezí. Regulace užívání těchto látek je výsměch, protože to dostupnost nesníží, pokud by byly tyto látky dostupné v automatech, může si je kdokoli opatřit. Třeba s vypůjčeným občanským průkazem. V prodejnách je může dospělý koupit pro mladistvého. Věkové omezení nemá smysl, protože tyto látky jsou nebezpečné i pro dospělé. Nejde o to, od jakého věku, jde o to, proč vůbec by je mohli lidé kupovat. Poslanci si mají především položit otázku, proč by se vůbec psychotropní látky mimo léčebné účely měly v naší zemi šířit? Kdo je vůbec potřebuje? Komu to přinese zisk?
Denně jsou ve zprávách uváděny případy, kdy pod vlivem drog dochází ke kriminálním činům, provinilci jsou především mladí lidé. Tady jsou příčinou lidé závislí na tvrdých drogách. HHC, kratom a další jsou přípravou pro užívání těch tvrdých drog. To chceme? Rozšířit řady drogově závislých?
Magistráty, a nejen ony, pronajímají prostory pro umisťování těchto budek s „cukrovinkami“ a tady stačí vypovědět smlouvu o pronájmu městského pozemku a nečekat na EU. Alespoň to prodejcům znesnadnit. Nebo jim nevadí, že přibývá kolem budek potácejících se dětí? Také by měli nést odpovědnost. Proto je občané s důvěrou zvolili. Když to šlo s hernami, půjde to s budkami. Takové peníze smrdí, stojí za nimi podnikatelé s drogami. Na státu zbývají jen náklady za zdravotní péči, náklady spojené s nezaměstnaností, náklady na péči o lidi, kteří díky závislostem končí v léčebnách, výchovných ústavech, věznicích, na ulici, či pitevnách. Zničené životy pro zisk narkobaronů.
Je třeba pracovat i na trestním právu ve smyslu zvýšit trestní sazbu za výrobu, distribuci a prodej drog. Samozřejmě není možné omlouvat trestní činy pod vlivem drog. Naopak.
Budeme sledovat osud nového zákona a doufáme, že rozum a úcta k životu a budoucnosti národa zvítězí.