Článek
Pro mnoho provozovatelů restaurací, kaváren i poskytovatelů dalších služeb, kteří používají hudbu jako kulisu ve svých provozovnách, jsou tyto poplatky dalšími z řady prudce rostoucích nákladů a zhoršují ještě více jejich finanční situaci. Pouští se tak do hledání legálních alternativ v podobě levnějších alternativ.
Rostoucí náklady na energie, suroviny nebo platy zaměstnanců trápí řadu provozovatelů restauračních služeb. Teď se k nim navíc přidávají i vyšší poplatky, které musí hradit, pokud používají hudbu například z rádia, hudebních nosičů nebo streamovacích služeb. Ochranný svaz autorský (OSA), jenž zastupuje její autory a interprety, zvýšil letos vybírané částky o 10,7 %.
To podle lokality a počtu zařízení znamená náklady ve vyšších stovkách až tisících měsíčně. Pro některé provozovatele už částky překračují únosnou mez a ohlížejí se po jiných možnostech.
„Současná situace zvyšování daní a všemožných poplatků je vedle významného růstu cen všech médií poměrně náročná na naplnění smyslu podnikání. Při hledání úspor jsme v oblasti nákladů za ozvučení kavárny přistoupili k alternativě v podobě webových a instore rádií, která pracují s hudbou autorů a interpretů, jež OSA a Intergram nezastupují. S tímto řešením jsem měl pozitivní zkušenost již z minulosti, takže to bylo pro nás přirozené řešení,“ říká spolumajitel zlínské Kavárny Továrna pan Tomáš Novotný.
To potvrzuje i vlastník restaurace Maxima z nedalekých Otrokovic. „Už pátým rokem využíváme služby alternativního dodavatele instore rádia. Provoz je naprosto bezproblémový, navíc nám poradili i s celkovým ozvučením restaurace. Úsporu odhaduji na minimálně padesát procent,“ uvádí majitel restaurace pan Petr Bludský.
Další výhodou těchto instore rádií je možnost upravení hudebního portfolia na míru. Vyhoví tak potřebám obchodních center, menších obchodů, hotelů i restaurací. „Naše databáze obsahuje asi třicet tisíc skladeb a pravidelně ji obnovujeme ve spolupráci s hudebním dramaturgem,“ vysvětluje Petr Janda, obchodní ředitel IS media, která se zabývá provozováním těchto rádií už 15 let. „Kromě přehrávání hudby licencované mimo OSA a Intergram můžeme do vysílání zařadit i spoty, jingly a hlášky podle přání zákazníka. Úspora na poplatcích může dosáhnout až sedmdesáti procent,“ doplňuje Janda s tím, že zvláště letos pozoruje výrazný nárůst zákazníků.
V blízké době navíc hodlá tato firma nabídnout i nový způsob, který umožní rychlejší a levnější generování programu a spotů za pomoci umělé inteligence. Restaurace a kavárny, u nichž rozhoduje při výpočtu autorské odměny typ přístroje a velikost obce, tak budou mít možnost využít ještě efektivnější a levnější nástroj. „Je tak naděje, že hudební kulisa z těchto provozoven ani kvůli nárůstu poplatků od OSA nemusí zmizet,“ uzavřel Petr Janda.