Hlavní obsah
Finance

Odliv mozků z velkých firem do fintechů? Logický krok i kvůli větší flexibilitě

Podle nedávného průzkumu agentury Bloomberg vzrostl od začátku pandemie počet zaměstnanců největších technologických firem a investičních bank, kteří přecházejí do finančně-technologických startupů, takzvaných fintechů, o 75 procent.

Článek

A není to nic překvapivého – z mého pohledu jde o cyklický trend, který pandemie pouze akcelerovala.Podobný odliv už ostatně probíhá celá léta. V těch největších technologických firmách se vždy najdou na jedné straně ti, jimž vyhovuje zlatá klec, a na druhé lidé, kteří naopak mají tendenci růst a dále se učit v menších startupech a větších rolích. V nich pak mohou předat spoustu cenných zkušeností z fungování korporátu, consultingu nebo investiční banky.

Sám jsem to zažil, když jsem odcházel z Googlu do Dropboxu, a to ve fázi, kdy měl globálně zhruba pětistovku zaměstnanců a v Evropě jen kolem třiceti lidí. Důležitý byl growth mindset, tedy růstové myšlení, a přístup k práci. Dropbox nutně nehledal experty v tom, co dělají, ale lidi, kteří jsou schopni hledat cesty a jsou tzv. doers, zkrátka ti, co konají a nebojí se vzít věci do svých rukou.

Big Tech vs. startupy

Díky tomu, že mám srovnání v práci pro velký technologický moloch (Google), rychle rostoucí scale-up (Dropbox), řadu startupů a teď i rychle rostoucí fintech (Kevin), často dostávám otázku, jaké jsou mezi takovými firmami největší rozdíly? Jsou fintechy opravdu tak rozdílné od jiných startupů, které se nevěnují finančnímu světu? Jsou i nejsou.

Hlavní rozdíl v práci pro fintech a startup z jiného oboru je hlavně v tom, že se ve většině případů pohybujete v regulovaném prostředí. S tím souvisí mnoho věcí jak na produktové, tak na komerční straně. Jinak jde ve spoustě ohledů o startup jako každý jiný a velké rozdíly jsou pak závislé na tom, v jaké fázi se firma nachází.

Zatímco v malém startupu budete spíš generalista, který řeší celou řadu věcí a všechny jsou důležité pro budoucnost firmy, ve velkém korporátu budete spíše nosič vody, který má zanedbatelný vliv na chod věcí. Zatímco u startupů nabíráte hlavně na firemní kulturu a vizi (a také je extrémně důležité najít lidi, kteří dokonale zapadnou), u velkých technologických firem je to spíše o zázemí, benefitech a silném jménu na CV.

Pokud bych měl srovnat své působení v technologických obrech jako Google či Dropbox a startupu Kevin, jdou tyto rozdíly krásně vidět. Google už byl moloch, kde byl člověk opravdu kapkou v moři, ale dobře zajištěnou. Dropbox jsem zažil v přerodu z rychle rostoucího scale-upu směrem k veřejně obchodované společnosti. Bylo zajímavé zažít, jak se u takové firmy postupně mění firemní kultura a jak jeden či dva klíčoví lidé dokážou vše změnit. Od flexibility až po samotný chod ve firmě. Kevin, potažmo menší startupy obecně jsou hřiště, kde se můžete realizovat s novými nápady, pokud skutečně chcete.

Kdo s koho?

Zpátky k současnému odlivu a otázce proč zrovna fintech? Fintechy obecně v posledních letech výrazně rostou. Společně s rostoucími investicemi a valuacemi roste i počet startupů v oboru a postupně se více přesouváme z consumer facing fintechů do těch infrastrukturních, kam patří třeba i náš Kevin. A ty samozřejmě loví talent jak ve větších startupech, tak v korporátech a investičních bankách.

V Dropboxu jsem například zažil, jak se po přijetí zaměstnance, který předtím dlouhá léta působil v jiných technologických korporátech a nebyl stoprocentně ztotožněn s hodnotami firmy, postupně změnilo sales oddělení z přístupu „pojďme se soustředit na klienty, kde přidáváme přidanou hodnotu“ na „pojďme akvírovat kohokoliv, kdo naše řešení koupí“.

Během roku pak odešla většina lidí, kteří přišli v rané fázi, protože hledali cesty, jak se ke klientům dostat a soustředili se na client-product fit. Místo nich se vedení rozhodlo přijmout hardcore obchoďáky z firem jako Oracle nebo IBM. Tento krok samozřejmě výrazně ovlivnil celou firemní kulturu. Management si to později uvědomil a podnikl patřičné změny. Trvalo ovšem dlouhou dobu, než se věci vrátily zase do normálu.

Díky tomu, že startupy mohou být obecně flexibilnější, přičemž mnohdy fungují klidně například úplně na dálku, byly v daleko lepší pozici na začátku pandemie, kdy velké technologické firmy stále hledaly cestu, jak k práci na dálku přistoupit. A právě remote work je hlavním driverem i současného odlivu, kdy většina velkých firem (ale i startupů) nutí lidi se vracet zpět do kanceláří. Ti už ale pochopili výhodu toho, že nemusí trávit hodinu denně dojížděním k tomu, aby odvedli dobrý pracovní výkon.

Kromě flexibility ale fintechy nabízí spoustu dalších výhod. Většinou je poměrně snadno vysvětlitelné, co konkrétní fintech dělá (upřímně, kdo z lidí pracujících ve startupech neměl problém vysvětlit rodičům, co že ho vlastně živí…), lidem z velkých firem umožňují získat větší roli s větší zodpovědností, tím pádem rychleji získávat zkušenosti a v neposlední řadě výrazné investice směrem do fintechů a nafukující se valuace s sebou přináší i vidinu příjemného exitu a finančního zabezpečení.

Z vlastní zkušenosti se stavěním týmů v posledních měsících vidím, že kandidátů z těchto „dream“ firem máme poměrně hodně. Na začátku loňského roku nás bylo v týmu okolo 40 osob. Dnes už má Kevin přes 250 zaměstnanců a rozhodně nemáme v plánu zpomalovat. Jen za poslední dobu jsme přijali přes 100 nových lidí. Často se opakuje ta samá motivace – chuť dělat něco, co dává smysl, nebýt nosičem kapek vody v oceánu, nemuset se vracet zpátky do kanceláře.

Tohle všechno jsou věci, kterým se budou velké tech firmy těžko bránit – uvidíme ale, jak s kartami zamíchá současná ekonomická situace a nejistota. Už v tuto chvíli můžeme vidět první fintechy, kterým padá astronomická valuace výrazně dolů, jako v případě Klarny, jejíž hodnota v posledním investičním kole klesla ze 45 miliard dolarů na necelých 7 miliard. Můžeme očekávat, že startupy, které nemají silný byznysový fundament, současná situace hodně potrápí a výrazně zpomalí jejich růst. Jedno je ale jisté – inovace se nezastaví a po kvalitních lidech, ať už z velkých tech firem nebo investment bankingu, poptávka bude stále.

Jindřich Benko, Head of Sales Operations & Enablement startupu kevin.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám