Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vy neumíte odezírat?

Foto: NOWAI AI + Kochlear.cz

Umění něco odezřít, není automatické, ani spolehlivé, jako přepis.

Myslet si, že kdo neslyší, umí automaticky odezírat na sto procent, případně komunikovat ve znakovém jazyce je jako myslet si, že ten, komu amputují nohu, umí po probuzení plynně finsky .

Článek

A dělat, že odezřu vše, co mi říká neznámý (nenakoukaný) člověk, je jako kývat „ano“ při odborné přednášce o bertolonii,

V bance

Kráťa: „Dobrý den, já jsem úplně hluchý a vy tu na pobočce máte on-line přepis pro neslyšící, tak bych se potřeboval na něco vyptat ohledně mého účtu.“

Pracovnice: „Dobrý den a co potřebujete?“

Kráťa: „Nevím, co říkáte, protože nic neslyším. Abych to věděl, spusťte ten přepis.“

Pět minut hledání přístupových údajů k přepisu a telefonování o rady, mezi tím dotaz pracovnice: „Vy neumíte odezírat?“

Kráťa (otázku odezře): „Ne. A vy?“

Lecos samozřejmě po letech neslyšení odezřu. Na rozhovor to však není, a na rozhovor v bance, kde záleží na každém slovíčku už vůbec ne. I kdybych uměl odezírat perfektně, stejně se nikdy přesně neodezře vše řečené, ale musí se domýšlet. A nehodlám se při jednání v bance plně soustřeďovat na to, abych odezřel slova, ale chci se soustředit na obsah sdělení. Napadá mě přirovnání s vozíčkářem. Představte si dotaz: „Vy neumíte jezdit po schodech?“ liVozíčkář sice s úsilím zdolá jeden nízký obrubník (hluchavka odezře leccos), místo schodů ale pojede výtahem (výtah = přepis pro ohluchlé). Připusťme, že by uměl vyjet po schodech do prvního patra, nemohl by se však u toho bavit o něčem důležitém (na něco se vyptat ohledně svého účtu). Komické, že?

Znám také lidi, kteří neslyší a odezírají „jak z praku“ (myslí si to) a nikdy jsem se nesetkal s tím, že by poprosili o zopakování sdělení. I slyšící dělají: „Cožeee?“ A když takové stoprocentně odezírající lidi poprosíte o zopakování třeba: „Karel Kohout věděl hlavní město Vietnamu,“ odpoví často třeba: „Jo, jasně,“ protože vždy něco odezřou, a vždy něco rozumí.

Proto je velmi důležitá zpětná vazba. Ale nikdy se neptejte: „Rozuměl jsi?“ nýbrž: „Co jsi rozuměl?“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz