Článek
K těm malým patří například obec Herálec, kde trasy najíždějí už půl století. „Původní tratě se upravovaly za kulturním domem, v místech dnešní cyklostezky Herálec-Svratka, odkud vedly nad Herálec a po lesních cestách do Svratky. S ohledem na úbytek sněhu, těžbu dřeva, náročnost tras i rozvoj volné techniky se strojní údržba přesunula do lokality Familie, kde je upravován základní okruh o délce 3,5 kilometru pro klasické lyžování i bruslení,“ uvedl místostarosta Herálce Matěj Trávníček.
Herálec před několika lety zakoupil rolbu a SKI Team Herálec loni podal úspěšnou žádost o dotaci z Nadace ČEZ na kabinovou čtyřkolku s pásy a získal asi 60 % z ceny stroje. Zbytek uhradí z prodeje rolby, pro jejíž využití není dostatek sněhu. „Když je příznivé počasí, upravuje se podstatně více kilometrů tras,“ upřesnil místostarosta s tím, že se projíždí i cyklostezka spojující Herálec se Svratkou.
Vzhledem k tomu, že úprava tras není levná záležitost, i v Herálci počítají s možností příspěvků veřejnosti prostřednictvím veřejného sbírkového účtu a QR kódu. „Trasy upravuje spolek SKI Team Herálec, především Karel Otava, který je projíždí ve svém volném čase zdarma. Obec spolku přispívá na naftu a údržbu strojů,“ doplnil Matěj Trávníček.

Běžkařské trasy u Herálce
Úprava místních lyžařských tras probíhá i v sousední Svratce, tam ji obstarává Sportovní klub a dobrovolníci, techniku pořizuje město s podporou sponzorů – také ve Svratce slouží nová čtyřkolka pořízená pomocí Nadace společnosti ČEZ. Také tam je možné přispět na úpravu tratí prostřednictvím transparentního účtu či QR kódu.
Více než sto kilometrů tras za ideálních podmínek nabízí Nové Město na Moravě a okolí, o což se starají obce z Mikroregionu Novoměstsko s podporou sponzorů. Letošní novinkou je takzvaný semafor úpravy tratí na webu Nového Města, kde lidé rychle a přehledně zjistí, které stopy jsou upravené a sjízdné. Stejně jako jinde i Novoměstsku využívají různých možností spolufinancování a také tam se dá přispět na úpravu stop do veřejné sbírky přímo i QR kódem. „O úpravu tras se stará kolem deseti lidí s technikou. Technické služby Nové Město na Moravě poskytují čtyřkolku a dva lidi na střídání, rolbou zapůjčenou z Harusova kopce jezdím já s Petrem Kopřivou, pak je k dispozici ještě jedna z novoměstského Sportovního klubu. Novou čtyřkolkou Mikroregionu Novoměstsko jezdí Tomáš Pojezný, skútrem z Pohledce pan Švanda, malou rolbou a skútrem ze Slavkovic Karel Janů a k dispozici je i skútr v Řečici, kde ale vhodné podmínky nebývají často,“ vypočítal Martin Křižovič, který zajišťuje koordinaci i projíždění tras na Novoměstsku, s tím, že GPS se záznamem trasy je v režii městského úřadu.
Lyžaři je nejvyhledávanější Fryšavský ledovec – místo, kde se díky specifickým klimatickým podmínkám lyžuje nejdéle na Vysočině. „Klasická trasa je ze Třech Studní do Kadova, ale oblíbený je také okruh v Novém Městě pod MEDINEM. Nejkrásnější, nejdelší a nejnáročnější je okruh na Blatiny, Samotín nebo do Sněžného,“ dodal Martin Křižovič.

Úprava běžkařských tras na Novoměstsku
V katastru Žďáru nad Sázavou se o údržbu tras stará organizace SPORTIS a má k tomu rolbu a letos také novou čtyřkolku zajištěnou s pomocí podpory Nadace ČEZ. „Je výkonnější a komfortnější než původní z roku 2013, navíc má i radlici na sníh. Podle Josefa Holemáře, který trasy projíždí, se v terénu osvědčila,“ sdělil ředitel SPORTISu Radim Technik. Mimo to SPORTIS ještě najíždí trasy podle objednávky okolních obcí, například Hamrů nad Sázavou, Velké Losenice, Nového Veselí nebo Vysokého, a rovněž pro Subregion Velké Dářko obstarává úpravu Polničského a Škrdlovického okruhu; dohromady kolem devadesáti kilometrů tras. Na financování se podílí město formou příspěvku pro SPORTIS, obce podle ceníku za ujetý kilometr, v případě příznivé zimy i krajský příspěvek, případně veřejný sbírkový účet včetně QR kódu. „Co se týče nákladů na sezonu, záleží na počtu najetých kilometrů, ale také na opravách techniky. Například loni se najelo minimum, ale opravovaly se pásy u rolby i u čtyřkolky a rázem to bylo 250 tisíc korun. Náklady se obvykle pohybují od 200 do 350 tisíc za rok,“ vyjádřil se Radim Technik.

Úprava tras kolem Žďáru nad Sázavou
Údržba lyžařských stop na území Subregionu Velké Dářko, svazku obcí Cikháj, Karlov, Polnička, Radostín, Světnov, Škrdlovice a Vojnův Městec, se dá taktéž podpořit přes sbírkový účet a pomocí QR kódu. Subregion spravuje až kolem sta kilometrů bílých stop a jejich úpravu financuje především z rozpočtů sdružených obcí. Upravovány jsou okruhy Radostínský včetně propojky do Račína, Městecký a Světnovský, přičemž okruhy Polničský a Škrdlovický pro Subregion Velké Dářko projíždí žďárský SPORTIS. „Úpravu tras zajišťuje Roman Wagner z Radostína ve svém volném čase. Co se týče veřejné sbírky, přispívají lidé i subjekty. Třeba stovkou, ale přišly i daleko vyšší částky. Jsme rádi za každý příspěvek,“ řekla starostka Cikháje Sylvie Litochleb.

Běžkařské trasy kolem Velkého Dářka
Zdroj: regionální turistický web Koruna Vysočiny - www.korunavysociny.cz